Gastank leeg laten lopen..

Gestart door Johann, 23-12-2007 14:06:53

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Ludo

:D
sinds wanneer rij jij op lpg?.

Ronbroek

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Johann

Johann

Citaat van: Ronbroek op 23-12-2007 14:20:16
Leegrijden  :evil:

Tank zou zo goed als leeg gereden moeten zijn.

Ronbroek

http://xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=9889&sid=b209f5c8bed42150f39eb9084da2174c

Hier kom ik termen als "levensgevaarlijk" tegen  :eusa_shifty:

Quote:

"elke liter vloeibaar LPG staat gelijk aan zo'n 250 liter gas"

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Jeroentjuh

Wat voor gastank is het dan?

Ludo

Citaat van: Ronbroek op 23-12-2007 14:27:39
http://xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=9889&sid=b209f5c8bed42150f39eb9084da2174c

Hier kom ik termen als "levensgevaarlijk" tegen  :eusa_shifty:

Quote:

"elke liter vloeibaar LPG staat gelijk aan zo'n 250 liter gas"

er staat ook een goeie tip.  :D

CiteerAls je zo weinig van LPG installaties weet, raad ik je niet alleen af om eraan te sleutelen, maar zou ik het je zelfs willen verbieden als ik je buurman was.

:evil:

Johann zie pb.

Misha

Voor wat het waard is : ik heb bij  de 140 gewoon een 'lege' plek opgezocht (buitenweggetje), accupolen los en de afsluiter op de tank eraf gedraaid.
Leiding voorin lossen doet uiteraard niets meer dan de leiding legen, op de tank zit nog een afsluiter.

Als het een beetje waait, is het met 10 minuten weer veilig. Als het windstil is, wil het wel eens onder de auto blijven hangen, maar dat ruik je vrij snel.

Edit: dit was wel een installatie uit 1986, waarbij je eenvoudig bij de afsluiter op de tank kan, was gewoon een verbinding met teflon-tape erom.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Snellebaksteen

Ik heb een keer een 90 liter lpg tank leeg laten lopen (zat meer dan half vol) en dat was een angstige ervaring: eerst het overdruk ventieltje eruit geschroeft, gaatje van een halve centimeter, stond mooi te fluiten.
3 uur later eens gaan kijken, stond nog steeds mooi te fluiten, en volgens het metertje zat er nog even veel in.
Toen ongeduldig geworden (dom) en de grote bronzen vuldop (doorsnee 36mm) er uit geschroeft, die werd door de kracht van de druk bovenop een gebouw van 3 etages hoog geschoten! De huilende fluit die de tank maakte staat me nog steeds goed bij. De straal gas spoot een meter of 10 de lucht in. De tank was binnen 1 minuut helemaal bevroren en ik moest hem stevig vast houden omdat hij wilde gaan tollen. En toen duurde het nog steeds meer dan een uur voordat alle gas verdwenen was.
Gelukkig was het een warme dag met windkracht 4 ofzo en zat ik op een groot afgesloten,verlaten terrein. Als er iemand in de buurt was geweest met een sigaret, was het een groot artikel in de krant geweest.

Het eindresultaat van mijn knutselarij met de tank is trouwens best aardig geworden:

Maar om je vraag te beantwoorden: Nee, ik heb geen idee hoe je veilig een LPG tank laat leeglopen............

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Johann

Mensen bedankt voor de tips, Ludo en Misha ook via PB. Ik zal straks wel even een foto plaatsen.

Het zijn twee tanks aan elkaar gelast in de reservewiel bak. Op de voorste tank, richting voorkant auto, zitten de aansluitingen van de vulleiding, de leiding richting motor, een electronische klep zit hier plus nog een grote schroef. Alle aansluitigen zitten dus net achter de achterbankleuning.

Op het moment is 't windstil plus mist, lijkt me niet zo ideaal om nu de tank leeg te laten lopen.

Misha

Mm.. daar word ik dan weer een beetje angstig van... blij dat je je hoofd er niet boven had dan.

De tank van de 140 was zo leeggereden als ik kon, en had dus maar hooguit 3 liter erin... duurde overigens ook nog wel even.

Gewoon alle slangen eraf en de tank eruit trekken en in de tuin begraven lijkt me dan een betere optie. corrosie doet de rest (over een jaar of 30)
Of de tank (los) bij een gasboer droppen ?

IIG lijkt me het voor die paar tientjes de moeite niet om je omgeving voor op te blazen
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

TTT242

Citaat van: Snellebaksteen op 23-12-2007 15:19:33
Ik heb een keer een 90 liter lpg tank leeg laten lopen (zat meer dan half vol) en dat was een angstige ervaring: eerst het overdruk ventieltje eruit geschroeft, gaatje van een halve centimeter, stond mooi te fluiten.
3 uur later eens gaan kijken, stond nog steeds mooi te fluiten, en volgens het metertje zat er nog even veel in.
Toen ongeduldig geworden (dom) en de grote bronzen vuldop (doorsnee 36mm) er uit geschroeft, die werd door de kracht van de druk bovenop een gebouw van 3 etages hoog geschoten! De huilende fluit die de tank maakte staat me nog steeds goed bij. De straal gas spoot een meter of 10 de lucht in. De tank was binnen 1 minuut helemaal bevroren en ik moest hem stevig vast houden omdat hij wilde gaan tollen. En toen duurde het nog steeds meer dan een uur voordat alle gas verdwenen was.
Gelukkig was het een warme dag met windkracht 4 ofzo en zat ik op een groot afgesloten,verlaten terrein. Als er iemand in de buurt was geweest met een sigaret, was het een groot artikel in de krant geweest.

Spannend verhaaltje.....op deze saaie zondag.  :eusa_silenced:
Goed dat het zo is afgelopen, maar zoveel geluk zal je niet altijd hebben.
Toen m'n lpi pomp vervangen moest worden, werd er toch het advies gegeven om de lpgtank zoveel als mogelijk leeg te rijden. Dan moesten ze bij de lpginstallateur geen halve dag wachten vooraleer de tank leeg was.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Enno

Citaat van: Johann op 23-12-2007 16:49:23
Mensen bedankt voor de tips, Ludo en Misha ook via PB. Ik zal straks wel even een foto plaatsen.

Het zijn twee tanks aan elkaar gelast in de reservewiel bak. Op de voorste tank, richting voorkant auto, zitten de aansluitingen van de vulleiding, de leiding richting motor, een electronische klep zit hier plus nog een grote schroef. Alle aansluitigen zitten dus net achter de achterbankleuning.

Op het moment is 't windstil plus mist, lijkt me niet zo ideaal om nu de tank leeg te laten lopen.

Ben toch wel erg benieuwd wat voor auto dit is........

mehn

Gewoon een rode GLT waar het gas uit moet.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: