spacers achter: positief of negatief voor de wegligging?

Gestart door vroem, 23-12-2007 16:56:24

Vorige topic - Volgende topic

vroem

Ik heb al wat topics over spacers bekeken (en zoekfunctie gebruikt), maar echt een eenduidig antwoord vind ik niet...

Dat het stoerder staat is iedereen het wel over eens, maar gaat de wegligging er nou op vooruit of achteruit als de achterwielen wat breder komen te liggen d.m.v. spacers?

Iemand suggereerde dat het niet voor niets is dat de 850 achter minder breed op het wegdek ligt dan voor, maar ik las ook weer iemand die vertelde dat de wegligging juist beter werd na het plaatsen van spacers.

Ik kan me bij allebei iets voorstellen....
Achter smaller; achteras 'volgt' de voorwielen meer bij spoorvorming op het wegdek, dus achter minder 'zoekerig'.
Achter breder; minder zijdelingse overhang in bochten door een relatief meer naar binnen liggend zwaartepunt.

Wie heeft het antwoord? Zowel subjectieve ervaringen als wetenschappelijk onderbouwde uitleg is welkom :-)

Johann

Beetje moeilijk om een algemeen antwoord op te geven lijkt mij. Ik heb op mijn SDII achter 10 mm spacers gehad, nu even weer niet, en het maakt in zoverre verschil dat de achterkant rustiger is bij het gas liften in een bocht. Dit druist een beetje in tegen het verhaal, algemene aanname mogen we wel stellen,  dat de achterwielen beter zouden volgen bij een smaller spoor.

De reactie op lastwissel is minder abrupt, de achterkant "staat" beter.

Moet er wel bij vertellen dat de vooras KW V2 schokbrekers/veren hebben en de achterkant op dit moment Ohlins/Apex met een paar aanpssingen dus niet echt representatief voor een gemiddelde 800 serie opzet.

Nadeel van de spacer in combinatie met 225/40-18 wielen plus een redelijke verlaging is dat de banden in de spatbordranden gaan happen. Dit is aan de voorkant van de wielkuiprand in de ronding bij de achterdeur.
Bij ver inveren van de achteras komt 't wiel weer naar voren namelijk.

Eugene

Ik heb eigenlijk dezelfde ervaring als Johann. Achterkant is toch wel stabieler bij lastwissel en vind de het insturen ook iets directer.

If it's not blown, it sucks...

cas

en hoe zit dat met de XC die is standaard toch al breder op de achterkant? met welke reden? of is dit nou weer een hele achterlijke opmerking die ik maak....

ik ben zelf ook van plan om achter spacers te plaatsen, en heb zoiets van, tja als ik er iets op moet inleveren doe ik het toch wel.  16 inch is ook comfortabeler dan 18 of 19. maar toch doe je het wel.  :eusa_think:

en sommige delen slijten wat sneller, maar dat is een offer dat je moet maken.

op mn dodge heb ik 36 inch wielen, wat betekend dat ik een GROOT deel van mijn snelheid onderin moest inleveren of hoe je dat ook moet zeggen. mijn aandrijf assen hebben 1 keer per jaar nieuwe kruisjes nodig. normaal om de 1,5 a 2 jaar.

maar het STAAT  gewoon zo mooi 36 inch  ;D  volgend jaar 37  ::)

Dus weinig antwoord op de vraag, maar meer een poging om je over te halen om het te doen omdat het mooi staat  8) of het nou nega- of positief uitvalt

en nog iets.... het is zo terug te draaien als het niet bevalt. een setje is niet zo duur en er is altijd wel iemand die het ook wil proberen en het setje over wil nemen.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Emiel

Je capslock blijft af en toe hangen... :eusa_whistle:
Heb je hetzelfde toetsenbord als Sergio?

Heb zelf 5mm spacers achterop. Is nodig bij OEM 17"Pegs, anders heb je geen banden meer na een paar km.

cas

nee hoor, ik schreeuw soms om iets beter te benadrukken  ;D  maar ik zal het volgende keer gewoon schuingedrukt doen. alleen kan dat niet als je de snelpost doet. ( kleine moeite, 1 klikje meer) 

zie je er nog iets van met 5 mm spacers? dat je breder bent geworden?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Turbo-Geek

CiteerJe capslock blijft af en toe hangen...
Heb je hetzelfde toetsenbord als Sergio?

Heb zelf 5mm spacers achterop. Is nodig bij OEM 17"Pegs, anders heb je geen banden meer na een paar km.

:eusa_think: :eusa_think: :eusa_think: :eusa_think:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------