Achterruitverwarming defect

Gestart door Alien850, 26-12-2007 20:20:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alien850

Hopelijk kan iemand van jullie me uit de nood helpen?

Ik heb m'n wagen nu een week of 3 en kan dus al meteen zeggen dat m'n achterruit naar mijn weten nooit gewerkt heeft.  Nu ben ik vanmiddag op elektro-speurtocht gegaan: uitmeten van de ruit zelf geeft een weerstandswaarde maar ik krijg geen 12V aan de connectors (na zekering 28 doorgemeten te hebben).  Ik heb de massa gewoon aan de connector genomen dus het kan nog zijn dat gewoon de massakabel ergens onderbroken is maar dat ga ik zo snel mogelijk eens checken.
Als ik de schakelaar indruk, gaat het oranje lampje branden dus ik vraag me al af van waar dit "aan"-signaal komt want door de achterruitverwarming loopt geen stroom.  Komt dit van het relais?
Schakelaar is gecontroleerd maar zonder schema kan ik daar echter niet zeker van zijn.  Ik hoor in ieder geval het relais klikken bij het in- en uitschakelen dus ik neem aan dat met de schakelaar alles wel ok is.  Volgende verdachte is de relais.  Het geluid gevolgd en al gauw kwam ik onder m'n dashboard uit en moest ik me in vreemde kronkels wringen om eraan te geraken.  Die relais-houder heeft toevallig geen sluiting die heel het paneel laat kantelen voor een makkelijkere toegang ofzo?  Ben zo'n systeem bij verschillende wagens al tegengekomen...  Maar goed, moeilijk gaat ook, de klikkende relais gevonden door te voelen en dan kwam ik uit bij relais 208.  Het feit dat hij klikt wil nog niets zeggen uiteraard maar hoe kan ik die uitmeten?  Als ik de cover verwijder, ziet alles er gloednieuw uit, haarscheurtjes heb ik zo op't eerste zicht niet kunnen ontdekken...

Dus om een lang verhaal kort te houden  :P :
Ben ik op de juiste wijze bezig met zoeken of is er nog iets belangrijks dat ik vergeten ben?  Kabelbreuk op de scharnierpunten moet ik ook nog nakijken trouwens...  Hoe kan ik relais 208 testen?

Alvast bedankt!

Ronbroek

Kheb hier een progje met electrische Volvo schema's, maar daar staat ineens een w8woord op  ???

Kijken of ik eruit kom, dan post ik het hier wel ff.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

thuur

paul collinsuk zeker? :P

Meet de draden die door het scharnier lopen eens na ;)


Gr 8)

Ronbroek

#3

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Alien850

Zalig, na wat gestaar en gepuzzel is't schema me +/- duidelijk :)

Hartelijk dank!

Als ik meer uitgetest heb en resultaat heb, post ik het wel.
Eerst de kabels langs de scharnieren uitmeten, dan het massapunt nakijken en daarna de relais.

Alien850

Vreemde dingen...

Blijkbaar had m'n multimeter de geest gegeven dus eergisteren een nieuwe gaan halen en gisteren alles nog eens uitgemeten.  Ik kreeg spanning tot aan de stekker achter het linkerachterpaneel.  Ik dacht, aha, 'k heb het gevonden, dan kan het bijna niets anders zijn dan een breuk in ofwel de stroomkabel of de massakabel langs het scharnierpunt.  Beiden uitgemeten en er kwam zo'n verrassend piepje uit die multimeter.  Dan maar de achterruitverwarming opgezet en gewacht...  De ruit werd inderdaad gewoon warm.  Dus ik zal maar wachten tot het weer eens vriest denk ik...  Als die dan weer niet warm wordt, toch maar eens een andere relais proberen ivm haarscheurtjes en inkrimpend soldeersel enzo.

Wat me wel opgevallen is dat ik maar 11.5V aan de achterruitverwarming doorkrijg.  Bij draaiende motor krijg ik aan de accu zelf 13.5 (stationair) en heb in't accu-topic gelezen dat dit wel normaal is onder de 1500 toeren (ik had 14.4V verwacht).  Ik vind een spanningsval van 2V wel vrij veel eigenlijk...  Is die 11.5V een normale waarde of zit er toch ergens een verlies?

Ronbroek

Als je nagaat hoeveel Ampere er door zo'n element loopt kan het wel eens kloppen die 11,5 V  :eusa_think:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

thuur

Citaat van: Alien850 op 29-12-2007 14:31:05
Vreemde dingen...

Blijkbaar had m'n multimeter de geest gegeven dus eergisteren een nieuwe gaan halen en gisteren alles nog eens uitgemeten.  Ik kreeg spanning tot aan de stekker achter het linkerachterpaneel.  Ik dacht, aha, 'k heb het gevonden, dan kan het bijna niets anders zijn dan een breuk in ofwel de stroomkabel of de massakabel langs het scharnierpunt.  Beiden uitgemeten en er kwam zo'n verrassend piepje uit die multimeter.  Dan maar de achterruitverwarming opgezet en gewacht...  De ruit werd inderdaad gewoon warm.  Dus ik zal maar wachten tot het weer eens vriest denk ik...  Als die dan weer niet warm wordt, toch maar eens een andere relais proberen ivm haarscheurtjes en inkrimpend soldeersel enzo.

Wat me wel opgevallen is dat ik maar 11.5V aan de achterruitverwarming doorkrijg.  Bij draaiende motor krijg ik aan de accu zelf 13.5 (stationair) en heb in't accu-topic gelezen dat dit wel normaal is onder de 1500 toeren (ik had 14.4V verwacht).  Ik vind een spanningsval van 2V wel vrij veel eigenlijk...  Is die 11.5V een normale waarde of zit er toch ergens een verlies?

2 Volt vind ik ook aan de hoge kant voor een kabel (via relais) wat van de zekeringkast komt :eusa_think:

Ik vermoed toch een breuk in het scharnier...


Citaat van: Ronbroek op 29-12-2007 14:42:31
Als je nagaat hoeveel Ampere er door zo'n element loopt kan het wel eens kloppen die 11,5 V  :eusa_think:

??? Zou lekker zijn.. Met stoelverwarming en achterruitverwarming blijft er dan nog 9 Volt over voor de motor zeker :eusa_eh:


Gr ;)

Alien850

Citaat van: thuur op 30-12-2007 14:22:12
Citaat van: Alien850 op 29-12-2007 14:31:05
Vreemde dingen...

...

2 Volt vind ik ook aan de hoge kant voor een kabel (via relais) wat van de zekeringkast komt :eusa_think:

Ik vermoed toch een breuk in het scharnier...


Citaat van: Ronbroek op 29-12-2007 14:42:31
Als je nagaat hoeveel Ampere er door zo'n element loopt kan het wel eens kloppen die 11,5 V  :eusa_think:

??? Zou lekker zijn.. Met stoelverwarming en achterruitverwarming blijft er dan nog 9 Volt over voor de motor zeker :eusa_eh:


Gr ;)
hehe :)
Die 11,5V is trouwens aan de connectors gemeten zonder de verwarming aangesloten dus er liep enkel de stroom van de multimeter door.  Ik ga in de loop van de week de dakhemel toch demonteren ivm die lekke voorruit uit m'n voorsteltopic zodanig dat de binnenkant aan de ruit vrijzit.  Dan moeten toch alle bovenste interieurpanelen eruit en kan ik eens testen of ik even weinig krijg aan de andere connectors in de kofferklep en de connector voor de kofferklep.

Alien850

Pfffffff....  Gisteren de dakhemel gedemonteerd.  Was wat prullen maar geen probleem.  Probleem was wat ik daaronder (of boven eigenlijk) vond ter hoogte van 't rechterscharnierpunt.  Kletsnat was het daar.  Vandaag in de regen nog eens nagekeken.  Een verdomde waterval langs het lichtblok met bijhorend meertje in dat rechtervak onder de kofferbodem.  'k Had de moed niet echt meer om de connecties nog eens na te meten.  'k zal in de plaats maar checken op een gecorrodeerde massa-aansluiting na 't plaatsen van een nieuwe dichting tussen dak en kofferklep (zit compleet los in de hoeken en is zelfs al gescheurd) en vervanging van die 2 kleine dichtingen...  Zou me niet verbazen als alles daarmee opgelost is ivm mijn achterruitverwarming.

Gelukkig nog geen erge roestvorming, echter wel al kleine roestpuntjes(+/-0.5mm) over het gehele dak dus 't is geen recent probleem.

Ik ga me alvast al maar vinnen en kieuwen laten aannaaien ofzo...  verdomde aquarium. :eusa_eh:

Ronbroek

We wachten je bevindingen wel af.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter