poeli verwijderen tbv d-riem

Gestart door jovanalst, 29-12-2007 21:37:44

Vorige topic - Volgende topic

jovanalst

ik ben mijn d-riem aan het vervangen maar ik krijg de poeli van de multiriem niet los heeft iemand een tip of heb je speciaal gereedschap nodig.
alvast bedankt voor reakties

KIM

Als je het beschermkapje om het distributietandwiel van de krukas verwijdert (2 boutjes) moet je de riem met een beetje kantelen er tussenuit kunnen krijgen.

Een andere methode is de riem gewoon door te knippen; er moet toch een nieuwe om. Het plaatsen met behulp van het kantelen van de riem gaat namelijk iets makkelijker.

Succes!

-D©©©L-

Ik heb geen idee om wat voor motor het gaat, dus even op de gok:

4 boutjes en centrale moer van de trillingsdemper/poelie losmaken.
Hij wil wel eens wat klemmen op het spanbusje. Klein beetje wd40 doet wonderen.

Emiel

Voor alleen de riem hoeft de poelie niet los hoor.

KIM's manier werkt prima.

jovanalst

excuses dat ik me nog niet voorstelde
Sinds 3 weken trotse eigenaar van een station 2.5  2oV uit 1995 met 253000 op de teller. de d-riem is vervangen bij 114000 dus het is hard nodig (ook aan de riem te zien)

maar ik had een accuut probleem ik wil hem morgen namelijk klaar hebben.

op de foto is de bout eraf waar mijn vraag over ging hoe ging dat in zijn werk?
bij mijn 2.5  20V zit deze namelijk vreselijk vast, ik wil dat (ook al ga ik het op Kim's manier natuurlijk proberen) toch wel weten

groet jo

-D©©©L-

Citaat van: jovanalst op 29-12-2007 22:38:17
op de foto is de bout eraf waar mijn vraag over ging hoe ging dat in zijn werk?
bij mijn 2.5  20V zit deze namelijk vreselijk vast, ik wil dat (ook al ga ik het op Kim's manier natuurlijk proberen) toch wel weten

Gewoon brute kracht. Ik had echt de volle 1600 Nm nodig om er beweging in te krijgen.

jovanalst

hoe houd ik de poeli tegen? zon der hem te beschadigen?

-D©©©L-

Dat was bij mij niet nodig. Een banden ijzer tussen de bout koppen wil vast wel. ???

KIM

Als je een handbak hebt, kun je 'm in de 1e versnelling zetten. Als iemand dan de rem vasthoudt, kun je met een lange pijp de moer loskrijgen.

Zeer waarschijnlijk moet je flink springen (daarom haal ik 'm nooit los)

jovanalst

zo de moer is los, ik kreeg de riem er niet zonder verwijdering van de poeli tussenuit. Ik heb het vliegwiel vast gezet en gisteravond een beetje wd40 erop gespoten.
vanochtend was het een fluitje van een cent, spanrollen en waterpomp vervangen. Nu nog even alles terug een klaar is het, ik moet nog wel een nieuwe multiriem want deze ziet er niet meer uit. de d-riem heeft er 140000 km opgezeten!
geluk gehad?

thuur

Citaat van: jovanalst op 30-12-2007 13:23:36
zo de moer is los, ik kreeg de riem er niet zonder verwijdering van de poeli tussenuit. Ik heb het vliegwiel vast gezet en gisteravond een beetje wd40 erop gespoten.
vanochtend was het een fluitje van een cent, spanrollen en waterpomp vervangen. Nu nog even alles terug een klaar is het, ik moet nog wel een nieuwe multiriem want deze ziet er niet meer uit. de d-riem heeft er 140000 km opgezeten!
geluk gehad?

Nogal ja :eusa_shifty:

Gr :D