Antenne versterker

Gestart door JorritV70, 01-01-2008 21:07:53

Vorige topic - Volgende topic

JorritV70

Ik ben zeer ontevreden over de ontvangst van mijn raam antenne van mijn V70, ik weet niet of dit te maken kan hebben met het feit dat ik mijn ramen heb geblindeerd. Maar zoekende naar de oorzaak van mijn slechte ontvangst kwam ik uit bij de antenne versterker. (Ik heb een Clarion DXZ 848RMC, deze had in mijn vorige auto met normale antenne prima ontvangst). Ik heb dus de indruk dat het er aan kan liggen dat de antenne versterker defect is, ik heb vandaag even de voedingsdraad er naar toe los gekoppeld en dat veranderde niets aan de ontvangst kan ik hier uit concluderen dat hij defect is?

Als er een andere manier is om er achter te komen of hij nog werkt hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

GRoet Jorrit

Tamarzilla

Normaal gesproken zou er verschil moeten zijn tussen wel en geen versterkt signaal.

Misschien eens proberen met een losse antenne ( wel buiten de auto houden ), en eens luisteren of de ontvangst beter wordt.

Wel een zender kiezen die je in de huidige situatie moeilijk ontvangt, anders zul je stilstaand weinig verschil opmerken.
En rondrijden met een losse antenne buiten de auto, wordt een beetje complex.

Groet,

Frank
T5, rica getuned

luukvdk

als de versterker defect is zou ik denken dat er helemaal geen signaal uit de versterker komt.

ik benk dat er mischien een bypass op de versterker zit waardoor het orginele antenne signaal niet eens in de versterker komt maar meteen weer doorgestuurd word,  al lijkt het me niet dat er een bypass op een antenne versterker zit.

gegroet   luuk

luukvdk

en ik denk dat die raam blindering ook wel een redelijk verschil uit kan maken,  t stoot tenslotte ook licht af en waarschijnlijk dan ook radio golven

groet luuk

thuur

Citaat van: luukvdk op 03-01-2008 18:47:39
ik benk dat er mischien een bypass op de versterker zit waardoor het orginele antenne signaal niet eens in de versterker komt maar meteen weer doorgestuurd word,  al lijkt het me niet dat er een bypass op een antenne versterker zit.

???

Citaat van: luukvdk op 03-01-2008 18:50:00
en ik denk dat die raam blindering ook wel een redelijk verschil uit kan maken,  t stoot tenslotte ook licht af en waarschijnlijk dan ook radio golven

Nathuurkunde was niet je beste vak he? :o

Als je trouwens nog wat toe te voegen hebt kun je beter de optie 'Verander' rechtsboven je bericht kiezen. Dat leest wat prettiger ;)

Gr 8)

luukvdk

natuurkunde ben ik juist wel goed in,  dit kwam gewoon even als een ondoordachte verklaring in me op

Tamarzilla

Als de versterker niet is ingeschakeld, laat deze gewoon de radiogolven onversterkt door.

Dus even testen:

Voeding op de versterker / Voeding niet op versterker

Is er verschil?

Zo ja, de versterker stuk.

Zo niet, ander radiostation gaan luisteren of ovcerstappen op MP3 of CD

Groet,

Frank
T5, rica getuned

de boekhouder

Ik heb het idee dat een raamantenne aardig wat richting gevoeliger is dan een dakantenne; en nu ga ik me op glad ijs begeven want dit is lang geleden: had de kwaliteit van de ontvangst ook niet wat te maken met de verhouding lengte antenne en golflengte radio (fm) signaal ??
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

luukvdk

Citaat van: de boekhouder op 04-01-2008 11:04:58
had de kwaliteit van de ontvangst ook niet wat te maken met de verhouding lengte antenne en golflengte radio (fm) signaal ??

je zou t toch wel denken dat een langere antenne beeter bereik heeft omdat hij gewoon meer radiogolven kan opnemen.
ik heb met m' autoradio altijd wel m' antenne volledig uit moeten schuiven voor betere geluidskwaliteit, en ik moet m ook buiten op m'n radiokist bouwen omdat hij binnen in de kast (18 mm dik MDF) helemaal geen bereik had

gegroet lUUk

thuur

Citaat van: de boekhouder op 04-01-2008 11:04:58
Ik heb het idee dat een raamantenne aardig wat richting gevoeliger is dan een dakantenne; en nu ga ik me op glad ijs begeven want dit is lang geleden: had de kwaliteit van de ontvangst ook niet wat te maken met de verhouding lengte antenne en golflengte radio (fm) signaal ??

De lengte van de antenne moet het liefst exact X keer de golflengte zijn. X is hier een heel getal. Een antenne mag je daarom nooit zomaar verlengen of inkorten! Een langere antenne heeft zeker niet beter bereik als een kortere dus. Overigens vraag ik me af hoe je dat wilt doen bij een raamantenne en wat het met dit topic te maken heeft ???

Binnen in de auto heb je geen ontvangst omdat de auto een hele goede kooi van Faraday is (laat geen tot nauwelijks straling door). De antenne moet dus altijd net iets in het zicht zitten als je van bovenaf op de auto zou kijken. De achterruit kan net, vandaar ook de versterker. Dat staat los van hout, glas en folie wat dus 0,0 invloed heeft op het radiosignaal.

Over de richtingsgevoeligheid: laten we er maar over ophouden want dat maakt voor de kwestie hier niet uit en gespeculeer wordt niemand wijzer van ;)

Haal de versterker tussen de kabel uit en ga rijden. Is het signaal nu sneller gestoord of valt het weg dan weet je dat de versterker het doet.

Gr 8)

de boekhouder

Het ging mij alleen om aan te geven dat er volgens mij meerdere redenen kunnen zijn van een mindere ontvangst.

Mijn opmerking mbt een dakantenne komt nav het tweede bericht van dit topic mbt een losse antenne. Het heeft niet zoveel zin een korte dakantenne te plaasten.
Mijn ontvangst laat soms ook te wensen over en ik denk dat dit te maken heeft met ten eerste misschien de regio waar ik woon en ten tweede de raamantenne. Volgens mij zou dat ook aan de rijrichting kunnen liggen ipv aan de antenneversterker. Of is dat niet zo ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

thuur

Citaat van: de boekhouder op 04-01-2008 14:50:21
Het ging mij alleen omaan te geven dat er volgens mij meerdere redenen kunnen zijn van een mindere ontvangst.

Mijn opmerking mbt een dakantenne komt nav het tweede bericht van dit topic mbt een losse antenne. Het heeft niet zoveel zin een korte dakantenne te plaasten.
Mijn ontvangst laat soms ook te wensen over en ik denk dat dit te maken heeft met ten eerste misschien de regio waar ik woon en ten tweede de raamantenne. Volgens mij zou dat ook aan de rijrichting kunnen liggen ipv aan de antenneversterker. Of is dat niet zo ?

Zoals DCCCL al (terecht) aanhaalde heeft een losse spriet ook 'last' van de richting. Wellicht iets minder dan een raamantenne, maar ons type raamantenne is heel behoorlijk. Tel daarbij (een werkende ;D) versterker en je mag echt niet spreken van een slechte ontvangst.

Een korte antenne kan wel degelijk veel beter zijn dan een lange antenne. De lengte hangt dus af van de frequentie waar je naar wilt luisteren. Een kleine spriet bestaat uit een soort van opgewondde(?) antenne. De echte lengte is dus veel meer dan het laatste stukje wat uitsteekt. Zoals ik het geleerd heb: de ideale antenne is van koper, exact X keer de lengte van de golflengte en ligt in hetzelfde vlak als dat het signaal wordt uitgezonden (b.v. horizontaal). Helaas wordt koper binnen 2 dagen groen en bruin, is de ideale lengte niet handig in de wasstraat en estestisch niet verantwoord en is het onmogelijk om het vlak te bepalen waarin het signaal binnenkomt dankzij weerkaatsing via gebouwen, voertuigen, etc.etc.

Een autoantenne is dus altijd een compromis, maar zoals gezegd doen onze raamantennes het helemaal niet slecht.

Slechte ontvangst zit dus in andere dingen. Kabel beschadigd, versterker kapot, stekkertje vervuild of geoxideerd, los contact in de radio, een slechte tuner in de radio of idd gewoon pech hebben in een 'vol' gebied te wonen. Een radiofrequentie is net als een deur, als er iemand doorheen loopt kan er niet nog iemand doorheen ;) Dan gaat het mis.

Gr 8)

gerardgrobben

Welke antenne versterker, enne, waar zit dat ding?
tuba or not tuba, that's the question

mehn

Achter de bekleding onder de ruit waar de antenne inzit. Draadje volgen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: