Welke olie? GLT 300K+

Gestart door 20VCHI, 02-01-2008 20:22:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

20VCHI

Hallo,

De olie in mijn roffel zit er inmiddels al weer even in, en wil deze graag gaan verversen.
Ik heb al een OEM oliefilter gehaald bij deze dealer maar, ik heb nog een paar vraagjes.

Nu zit er 10w40 half synt. in mn motor, maar wat is verstandig om nu te gaan gebruiker?
Mijn olie verbruik is ongeveer 1:5000 en heb inmiddels 320.000 km op de teller staan.

Wat raden jullie aan? een half of vol synt. 10w40?.. Of toch een vol synt. 5w40?
En is er nog een voorkeur voor een bepaald merk?

Ik heb vaak kleine "stop en go" ritjes van nog geen 10 kilometer, en eenmaal op temp. rij ik aardig door.

Op het forum veel over de verschillende olie soorten gelezen, maar  toch mijn twijfel op deze 20v :)

Alvast bedankt

Scooby Doo

Gezien de KM-stand en wat er op zit, gewoon 10W40 semi-syntethische olie. Daar kan je niks verkeerd mee doen.
5W40 full-synthetic kan het risico meebrengen dat hij gaat zweten/lekken en verbruiken.

Ik rij al 6 jaar AGIP op de Volvo. Met de Capri's heb ik tot over 3 jaar altijd Castrol gereden, is nu ook AGIP. ;)
Puppy Power!!!

Eugene

Gewoon bij 10w40 blijven.

If it's not blown, it sucks...

thuur

Als je verder geen problemen hebt zoals lekken of verbruik (wat je blijkbaar niet hebt), lekker bij die 10W40 half synth blijven.


Gr ;)

basphil

#4
Mijn vorige volvo was ook een glt met 320000km en nou veel soorten uitproberen kwam ik op 10w40(full synt. kroon olie) uit.

   Met vriendelijke  groet bas.

thuur

Citaat van: basphil op 05-01-2008 19:29:33
Mijn vorige volvo was ook een glt met 320000km en nou veel soorten uitproberen kwam ik op 10w40(full synt. kroon olie) uit.

   Met vriendelijke  groet bas.

Welke problemen had je dan dat je hebt moeten experimenteren?


Gr ;)

basphil

Beste Thuur
 
De rede was olieverbruik met ander soorten en ik wou zo min mogelijk tikkende kleppen.

  Groet Bas

-D©©©L-

Citaat van: 20VCHI op 02-01-2008 20:22:15
Hallo,

De olie in mijn roffel zit er inmiddels al weer even in, en wil deze graag gaan verversen.


Wat is "even" in deze ?

Henkie P

GLT 336k+ Shell Helix 5w40 vol synt. nagenoeg geen olieverbruik (half litertje per 15.000 km)

-D©©©L-

Citaat van: Henkie P op 06-01-2008 11:02:08
GLT 336k+ Shell Helix 5w40 vol synt. nagenoeg geen olieverbruik (half litertje per 15.000 km)

Daar is een ander topic voor, kan je ook lezen waarom de gegevens die je nu oplepelt erg weinig zeggen.

Citaat van: pwassink op 21-10-2006 22:45:57
Maar weer even ontopic, dit is in wezen een opeensomming van een stel zinloze kreten ..

Men neme de kreet "ik giet er xxCC per xxKM in"    :   Hoi.. wat weten we nu ?

Nou eigenlijk NIKS.. :eusa_snooty:

Want wat weten we niet :

Wat voor een type motor ?
Wat voor brandstof consumeert hij/zij  ?
Hoeveel levenservaring had deze motor al ?
Wat voor een type ritten zijn er gedurende die xxKm mee gemaakt ?
Was de vorige of huidige berijder als eerste bij elk volgend stoplicht al dan niet met koude motor ?
Wat voor een oliesoort ?
Welke olie dikte is er gebruikt ?
Wat waren de externe omstandigheden ( bv -20 of +40 dat maakt uit .. )

Vul dit lijstje maar aan naar behoefte ..

;D

20VCHI

Hoe staan jullie tegenover " Kroon oil"?
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar overweeg nu de castrol magnetec 10w40 semi-synt.
Maar overweeg ook de kroon oil 10w40 full-synt (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=68&m=desc)

Welke geniet de voorkeur? :)

-D©©©L-

Allemaal goed. Een keer vaker verversen doet meer dan dure olie met mooie namen en glimmende verpakking.
Al zou je er olie van de action in doen, maakt allemaal weinig uit.
Hoe lang rij je nu met je olie ?

20VCHI

15.200 km, tussentijds wel 1,5L bijgevuld.
Maar dan nog is het hoog nodig

20VCHI

Vandaag de olie vervest, en gelijk een nieuw oliefilter erop gezet (mann).
Het is Kroon Oil Emperol 5W40 geworden, waarom?
Met de koude start had ik soms wel wat langduriger last van de tikkende klepstotertjes. Na het vervangen van de olie was dit eigenlijk direct opgelost.

Wat mij ook opvalt is dat de motor véél stiller loopt met deze olie, eenmaal hoog in toeren juist meer lawaai.
Hiervoor had ik Castrol Magnetec, maar bij de koude start net even wat meer last van het bekende tikkende geluid. Met de andere olieën (valvoline, mobil) vond ik dat de motor erg "rauw" liep. Vooral bij de koude start wilde hij wel even bokken.

Nu even in afwachting wat het olieverbruik gaat doen, ik verwacht dat hij bij de volgende keer verversen pas goed "doorgespoelt" is.

thuur

Citaat van: 20VCHI op 19-01-2008 17:58:39
Vandaag de olie vervest, en gelijk een nieuw oliefilter erop gezet (mann).


Neem de volgende keer een origineel oliefilter, dat heeft een klep waardoor er vrijwel onmiddelijk oliedruk is. Aftermarketfilters hebben dat vaker niet dan wel. Zal qua prijs weinig schelen.


Gr ;)