Volvo 850 extra gevoelig voor onbalans?

Gestart door coyote1980, 04-01-2008 09:20:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

coyote1980

Ik ben vanochtend voor de derde keer bij mijn bandenboer (de eerste keer voor montage + balanceren, de tweede keer voor herbalanceren en vanochtend opnieuw voor balanceren). Het lijkt nu goed te zijn, maar ik heb last gehad van een in je rug klapperende rugleuning sinds mijn winterbanden (Vredestein Wintrac II 205/??/17 op Titans) gemonteerd waren.

De tweede keer dat ik er was (eerste keer herbalanceren) was voor zowel links als rechts 15 gr. nodig, achter was goed. Vanochtend had linksachter 10 gr. nodig. De monteur zag de spacers achter en zei: "ja, kijk, dat maakt het allemaal extra gevoelig". Nu zou dat best kunnen je stapelt natuurlijk minimale afwijking op minimale afwijking, maar dezelfde velgen met zomerbanden waren wél in 1 keer goed gebalanceerd. En ook een andere set winterbanden was in 1 keer goed gebalanceerd zonder trillingen.

Uiteindelijk vertelde hij me dat de 850 extra gevoelig zou zijn voor onbalans "ja, sommige auto's hebben dat, de 850 heeft er vaak last van bij ons". Ik dacht er zo het mijne van, maar wat zijn jullie ervaringen? Moeten jullie nooit/soms/regelmatig terug om de banden te laten herbalanceren? Kunnen spacers achter inderdaad voor extra gevoeligheid voor onbalans zorgen? En is een blok op de weg als een 850 een extra gevoelige auto als het om onbalans gaat?...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

coyote1980

Citaat van: thuur op 24-12-2007 16:37:36
Heb je de wielnaaf goed schoongemaakt? Je moet er echt zo'n beetje van kunnen eten willen onze auto's trillingsvrij rijden.

Gr ;)
:eusa_shifty:  dat beantwoord alvast een deel  :eusa_whistle:
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Misha

Of hij extra gevoelig is weet ik niet, maar gevoelig zeker wel.
Trillinkjes, vibraties, schudderitis...

Het is iig niet een auto waar je met roest en ralbanden met iets te weinig lood en het meepakken van een stoeprandje goed zal rijden, nee.
En natuurlijk: naarmate je alles wat de verbinding tussen wiel en carosserie maakt gaat vervangen door stugger, lager  en harder, zal elk trillinkje en onbalansje ook door de hele auto gevoeld gaan worden.
Lagere banden bijvoorbeeld, stuggere wang, maar ook stuggere vering en PUR-bussen.

Het is ook persoonlijk: sommigen voelen alles, anderen voelen het niet óf hebben er geen last van.

Ik val -helaas voor mijn portemonnee- in de eerste categorie, en heb eigenlijk om die reden ook alleen Michelin banden op de auto. Niet dat er verder geen goede of betere banden zijn: zeker wel, maar de Michelins zijn op balans- en trillingsgebied bij mij (8 jaar Volvo nu) altijd probleemloos geweest.

Lood ook altijd op de velgrand, plaklood werkt minder goed zo zegt men. Eens per jaar de wielen eraf en goed schoonmaken, zeker de plekken waar het wiel op de naaf vastzit moet 100% vlak zijn. Maar ook stenen in het profiel er eens uit peuteren is een goed idee, bandenspanning in orde houden, de velg aan de binnenzijde goed schoonmaken.

Wat wel een aanrader is, als je dit alles goed op orde hebt, is het zogenaamde 'superbalanceren' wat sommige bandenspecialisten kunnen: hierbij wordt je wiel op een speciale machine gezet, waarbij het wiel over een rol loopt en er het wagengewicht op wordt gezet.  Het wiel wordt dan op verschillende rijsnelheden bekeken, berekend en het resultaat is echt heel goed, minder lood, harde plekken in de wang worden gevonden en een echt rustige auto.
Het kost overigens amper iets meer of soms zelfs niets meer dan regulier balanceren in de lucht.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

De Volvo 850 en x70 is erg gevoelig voor trillingen ja. Zoals eerder aangehaalt, en wat vaak vergeten wordt en bij sommige auto's domweg niet eens nodig is: zorg dat je wielnaven/velgnaven en in jouw geval de spacers 100% schoon zijn. En klein roestbobbeltje of modderkluitje kan al voor trillingen zorgen kan ik je uit ervaring vertellen.

Balanceren en uitlijnen zou sowieso ieder jaar moeten gebeuren, en zeker als je door een diepe kuil rijdt of een stoeprandje neemt. Uitlijnen bij voorkeur echt midden in de opgegeven marges.

Wil niet zeggen dat als het eenmaal trilt je de boel nooit meer op orde krijgt. Zorg voor goede banden (niet gecupped/geen hoogteslag) en velgen (vlak pasvlak) -> als deze combinatie op 0 gram kan worden gebalanceerd moet dit al goed zijn.

Trillingen uit je stuur = voorwielen, stoel = achterwielen. Wat ook nog wel eens hardnekkig wil trillen zijn haperende remklauwen.

Suc6 en geef niet op ;D


Gr 8)