Financiele keuze Citroën Jumpy van mijn vrouw verkopen en een estate inplaats

Gestart door razorx, 06-01-2008 03:26:07

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Beste roffelaars,

ik zit met een vraagje.

Even los van het emotionele argument. Puur financiëel.

Mijn vrouw (Saskia) rijdt beroepsmatig als artiest in een Citroën Jumpy diesel 1,9 HDI, bouwjaar 2002, 98.000km.
Ze maakt ongeveer 15.000km per jaar.

Voor dat aantal kilometers is LPG aanmerkelijk aantrekkelijker.
Dus een wagen met LPG, niet haar idee maar dat van mij.

Qua laadruimte redt ze het prima met een 850/V70 estate.

Wat is wijsheid, haar wagen vekopen en een roffel erbij?

Voordeel: ik kan veel onderhoud zelf doen, LPG goedkoper dan diesel bij 15.000 per jaar.
Nadeel: Ze heeft nu een auto die op zich absoluut niet beroerd is, en garage is onze buurman.

Voor haar weegt heel erg het argument dat ze geen moment geld mag verliezen omdat de auto het niet doet.

Ik denk dat haar wagen nog 6.200 waard is, corrigeer me als ik er naast zit, daar krijg je op zich een mooie roffel voor maar ze wil absoluut geen problemen in verband met haar bedrijf.

Wat is wijsheid, los van de 850/v70 emotie?

Bewezen betrouwbare diesel wagen verkopen, nog onbekende roffel kopen?
En de nieuwe wagen beletteren kost ook nog wat.

Alvast bedankt voor het meedenken!

R.Bijl

als je een grijs kenteken auto rijdt is de houderschaps belasting nihil,denk dat een roffel 30 euro p/m meer kost.

denk dat de onderhoudskosten ook lager liggen.
ik zou gezien het doel met de jumpy blijven rijden

grt Robin

alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

Vertigo

Puur financieel lijkt een Estate me zeker niet voordeliger dan die Jumpy.

Ik denk dat zo'n Jumpy HDI toch gemiddeld 1:18 a 1:20 rijdt.
Om per kilometer met LPG voordeliger uit te zijn zal je op LPG gemiddeld 1:9 a 1:10 moeten rijden. (Literprijs diesel = ongeveer 2x LPG)
Ik denk ook dat de wegenbelasting van de Jumpy veel lager is dan die ruim 100 euro per maand die een Estate op LPG (G2) kost.

En als je de Citroen Jumpy verkoopt, dan zal je bestookt worden met telefoontjes van Dennis over de veelzijdigheid en de gigantische korting die je krijgt bij aanschaf van een nieuwe Jumpy. ;D

The Saint

Citaat van: razorx op 06-01-2008 03:26:07Voor haar weegt heel erg het argument dat ze geen moment geld mag verliezen omdat de auto het niet doet.

Dan zou ik de Citroen zsm inruilen voor een Volvo.

(Wellicht tot op heden betrouwbaar gebleken, maar de historie zegt iets anders..)
No shirt no shoes, no pinball

-D©©©L-

Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je eigenlijk wat meer info geven.
Rijd ze die jumpy als grijskenteken auto ? Voldoende omzet voor het lage MRB tarief ?
Is de Jumpy een BTW auto ? Vind maar eens een 850/x70 die nog vol in de btw zit.

Die jumpy heeft een bijzonder sterk onderstel, weinig elektra problemen en de 1,9 HDI heeft zich ook wel bewezen. Met die 15.000 per jaar kan ze nog zeker 6 jaar (+ normaal onderhoud) probleemloos sturen. Daarna blijft de jumpy meer waard dan een 850/x70.
Heb je het echt allemaal goed doorgerekend ?  Misschien wil je dat eens hier posten.

Op het eerste gezicht denk ik: zou het zelf lekker zo laten.

reneetje

Citaat van: The Saint op 06-01-2008 09:39:13
Citaat van: razorx op 06-01-2008 03:26:07Voor haar weegt heel erg het argument dat ze geen moment geld mag verliezen omdat de auto het niet doet.

(Wellicht tot op heden betrouwbaar gebleken, maar de historie zegt iets anders..)

Ik denk dat dit een beetje achterhaalt is inmiddels.
Die Citroen bedrijfswagens zijn zo slecht niet en al helemaal niet met nog geen ton op de teller.
Heb er ook eentje gehad en 5 jaar in gestuurd, deze ingeruild voor een VW caddy TDI :-\
Nou , ik wou dat ik dat ding nooit had gezien, wat een ellende in minder dan 3 jaar nu.
Ik zal je de lijst met ellende besparen, maar dat degelijke etc. van VW is van vroeger.......... :-X

Als je idd op grijs kenteken rondtuft met die HDI, kun je nergens goedkoper mee rijden.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Vertigo

Waarom doet de auto het niet? wat mankeert er aan?

Dat kan verschillen van:
* Accu leeg -> auto start niet?
tot
* gat in het blok -> Motor moet vervangen worden.

Dat maakt ook wel uit voor wat nou verstandiger is...

Scooby Doo

Mag je ook niet vergeten dat de "roffels" allemaal minimaal 8 jaar oud zijn nu, en de meesten hebben al wel +200000 KM gereden. de kans dat je dus met kleinigheden te maken krijgt is bij deze dus wel groter. Ik persoonlijk zou de Jumpy om de dooie dood niet willen, maar dat is nu effe mijn persoonlijk gevoel. Met hetgene ik hier ook gelzen heb, lijkt het mij inderdaad verstandiger om bij de Jumpy te blijven.

In elk geval, succes met je beslissing.
Puppy Power!!!

FGG

Ik denk dat de Jumpy zeker goedkoper zal zijn dan de 850. Als ik zie dat onze 850 op LPG (G3) ons op dit moment ruim 20 euro per dag kost met een kleine 40.000km per jaar dan moet zo'n Jumpy met zo'n HDI-motor en lager gewicht zeker goedkoper zijn. De HDI-motoren zijn daarbij ook nog eens behoorlijk betrouwbaar.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

The Saint

Citaat van: reneetje op 06-01-2008 10:15:14

Zou best kunnen hoor. Mijn mening is in deze gebaseerd op vooroordelen en onderbuikgevoelens  ;)
No shirt no shoes, no pinball

Rayman

Citaat van: reneetje op 06-01-2008 10:15:14

Die Citroen bedrijfswagens zijn zo slecht niet en al helemaal niet met nog geen ton op de teller.
Heb er ook eentje gehad en 5 jaar in gestuurd, deze ingeruild voor een VW caddy TDI :-\
Nou , ik wou dat ik dat ding nooit had gezien, wat een ellende in minder dan 3 jaar nu.
Ik zal je de lijst met ellende besparen, maar dat degelijke etc. van VW is van vroeger.......... :-X

Als je idd op grijs kenteken rondtuft met die HDI, kun je nergens goedkoper mee rijden.

Sluit ik me bij aan.

Mijn zusje is zelfstandig onderneemster en rijdt rond in een Peugeot Partner HDI. Het ondernemerstarief qua MRB en het verbruik maken het een bijzonder goedkoop karretje om mee rond te rijden (als haar boekhouder heb ik daar wel een idee van ;) ). En gezien het belang van betrouwbaarheid en kosten zou ik nu niet direct willen aanraden om met een roffel van zo rond de 10 jaar oud te gaan rondrijden.

Mijn advies is dan ook: lekker zo rond blijven rijden. Emotie in dit soort zaken niet teveel een rol laten spelen want meestal worden die argumenten door de realiteit ingehaald ;).

Estate 2.3 Turbo

Volgens mij loont doorrijden altijd je moet niet alleen naar de maandelijkse kosten kijken maar je krijgt waarschijnlijk fors minder voor je Citroen dan je er voor betaald hebt .
Dat maak je nooit meer goed met lagere kosten (als die er al zouden zijn)

Misha

Doorrijden met de Jumpy.

Zeker als je een goede band hebt met de garage-buurman.
de HDI's zijn prima motoren, en wellicht dat LPG iets voordeliger uitvalt, maar het zal zo om het even liggen, als je in 1 keer een goede te pakken hebt.
Dus extra afschrijving en een risico dat de auto nog wat kosten heeft...

Als je wél emotionele argument wil horen kan dat ook hoor !

PS: heeft die Jumpy geen dashboard waar je LEDS in kunt solderen of zo ? ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Ronbroek

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter