Stationair toerental 1000......

Gestart door VolvoDeMio, 06-01-2008 19:33:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Mijn 855 tdi uit 1996 heeft sinds de aanschaf twee weken geleden een stationair toerental van 1000.
Die tijd kwam ook de temperatuurmeter niet naar 15.00 uur. Inmiddels de thermostaat vervangen, en dat probleem opgelost.

Sinds de vervanging van de thermostaat slechts enkele korte ritjes gemaakt, maar het stationait toerental blijft 1000.

Mijn vraag:
Zal dat toerental de komende ritten vanzelf zakken naar plm. 850 of is er nog iets anders aan de hand?   (dieselpomp afstellen...bijvoorbeeld...)

denkweb

Nie goe... even terug naar de garage voor afstelling.

VolvoDeMio

Afstelling van de dieselpomp...?

mimibiti

Loopt ie in z'n noodprogramma? Heb ik een paar keer met m'n Transporter gehad. Ik heb hem toen een keer laten stikken en na het starten liep ie bijna 1000 toeren :eusa_doh:. Bij een VW kan je door tijdens het rijden even je contact aan en uit doen de boel (tijdelijk) resetten. Ik moet je bekennen dat ik niet weet of het bij een Volvo ook zo werkt.
Succes

Michiel

VolvoDeMio

Heb niet het idee dat ie in z'n noodprogramma loopt (heeft een 855 tdi 1996 dat?).

Vond bij de proefrit wel dat ie met name in z'n 4 en 5 niet enorm trok, maar in 1, 2 en 3 deed ie dat wél. Verder weinig gereden met de auto ivm thermostaatproblemen...

thuur

Citaat van: mimibiti op 07-01-2008 20:23:52
Bij een VW kan je door tijdens het rijden even je contact aan en uit doen de boel (tijdelijk) resetten.

Tips worden erg op prijs gesteld, maar zeg er wel even bij dat dit niet zonder risico is! Stuur- en rembekrachtiging vallen uit en als de sleutel net iets te ver eruit komt zit je zo in het stuurslot....


Gr :o

mimibiti

Hmmm. Inderdaad.
Ik ga er altijd een beetje van uit dat mensen net zo logies na denken als ikzelf :eusa_doh:
Ja het zijn geen grappen inderdaad. Als ie er om wat voor reden ook mee uit scheid sta je wel op de weg.
Rustig weggetje zoeken dus in de binnen spiegel kijken of er niets achter je zit sleutel draaien zodat alleen t contact uit is na 1 seconde kan je hem weer aan zetten en maar kijken wat er dan gebeurd. :eusa_pray:

Maar ik zeg niets meer ;) ;) ;) :eusa_silenced: :eusa_silenced:
Michiel

denkweb

Citaat van: VolvoDeMio op 07-01-2008 20:33:05
Heb niet het idee dat ie in z'n noodprogramma loopt (heeft een 855 tdi 1996 dat?).

Vond bij de proefrit wel dat ie met name in z'n 4 en 5 niet enorm trok, maar in 1, 2 en 3 deed ie dat wél. Verder weinig gereden met de auto ivm thermostaatproblemen...

Nope... noodloop vanaf de 2.5D motoren. Klinkt meer als een LMM probleem.

VolvoDeMio

#8
Citaat van: VolvoDeMio op 07-01-2008 20:33:05
Vond bij de proefrit dat ie met name in z'n 4 en 5 niet enorm trok, maar in 1, 2 en 3 deed ie dat wél. Verder weinig gereden met de auto ivm thermostaatproblemen...
Citaat van: denkweb op 09-01-2008 11:45:50
Klinkt meer als een LMM probleem.

1. Dit verschil lijkt inmiddels verdwenen. Kan het zijn dat het motormanagement zelflerend is, en zich aan mijn rijgedrag (niet racen, maar wel lekker optrekken) aangepast heeft?

2. Verder is stationair toerental nog steeds 1000......

3. Ben vandaag naar Volvo dealer geweest voor afspraak om dieselpomp op tijd te zetten. Hadden het over anderhalf uur werk  :eusa_shifty: Na mijn verbazing geuit te hebben werd het een uur... Krijg daar een beetje jeuk van. Heb bij mijn vorige 855 bij een andere Volvodealer in Maldegem (België) gezien dat ze dat in ongeveer een kwartiertje deden (ja, hij stond toen al op de brug, en ik begrijp dat je bij het afstellen geluk kunt hebben, maar toch)...

thuur

Citaat van: denkweb op 09-01-2008 11:45:50
Citaat van: VolvoDeMio op 07-01-2008 20:33:05
Heb niet het idee dat ie in z'n noodprogramma loopt (heeft een 855 tdi 1996 dat?).

Nope... noodloop vanaf de 2.5D motoren. Klinkt meer als een LMM probleem.

Daar hebben we het laatst nog over gehad. Wat ik in Vadis kan vinden:

Citaat van: thuur op 27-11-2007 17:40:09
Citaat van: denkweb op 27-11-2007 16:51:58
Citaat van: thuur op 26-11-2007 20:03:28
Er staat maar bar weinig informatie in Vadis over de diesel. Wat ik wel heb gevonden: de temperathuur wordt gemeten door de normale temp.sensor. Die zou ergens bij de thermostaat moeten zitten (Vadis gebruikt als afbeelding de benzinemotor ::)). Dit is het enige signaal (ECT) wat ik kan vinden wat voor de meting zorgt, dus zowel dashboard, koelfan als ECU gebruiken dit.

Ook staat er dat indien het ECT signaal ontbreekt de EDU een standaard waarde aanneemt en in limp home mode gaat (noodloop). Indien het probleem zich dus voordoet kun je proberen de stekker van de temp.sensor los te trekken en te starten. Let wel: je krijgt een foutcode, maar wellicht is het op zo'n moment minder erg ;)

We hebben het over de TDI uit 1996... jij over die van eind 1997 en later. De '96'er kent namelijk nog geen noodloopprogramma naar mijn weten.

MSA 15.7. Het enige verschil voor de '97-er is de intro van de automaat, inclusief wijzigingen hieraan, verbeterde communicatie tussen ECU en AT-ECU en een andere gaspedaalstandsensor. Los van de nieuwe kleurtjes en extra radio.


@VolvoDeMio: ja, het injectiesysteem is adaptief.


Gr ;)

VolvoDeMio

Opgelost!!!!

Zojuist heeft ie bij Van Isacker (Volvo Felipe) aan de apparatuur gehangen.
Toerenteller in dashboard geeft weliswaar een kleine 1000 tpm aan, maar meetapparatuur geeft 800 aan.
Dus verondersteld probleem ís geen probleem.  :eusa_dance:


(De apparatuur gaf gelukkig ook aan dat de kilometerstand van 363.700 op de kilometerteller ook de stand 'in het systeem' was.   :eusa_dance: (ik vertrouwde de vorige eigenaar wel, maar hield er rekening mee dat die door de eerste of tweede eigenaar teruggedraaid was)