Defecte pnp switch oorzaak van startprobleem?

Gestart door A3GLT, 07-01-2008 12:04:31

Vorige topic - Volgende topic

A3GLT

Hallo,

Mijn 850 heeft waarschijnlijk een defecte schakelstandensensor, hij vergeet bij koud weer nog wel eens op te schakelen en de achteruitrijlichten branden ook niet. Heb inmiddels een nieuwe klaarliggen hiervoor. Een ander probleem is dat hij heel af en toe niet wil starten. De auto heeft al een nieuwe startmotor gekregen hierom, maar het probleem is nog niet over. Kan een defecte pnp-switch een oorzaak zijn van niet willen starten?
Het is nu 2 x voorgekomen, beide keren nadat de auto ervoor een klein stukje gereden had en dus nog koud was. Bij het omdraaien van de sleutel gaat wel contact aan en lijkt een relais te horen te zijn, maar dat kan misschien ook het relais van de verlichting zijn bedenk ik me net. De eerste keer heb ik wat klappen op de startmotor gegeven in de veronderstelling dat het daar aan lag. Na eenpaar keer slaan deed hij het toen weer. Hierna heb ik de startmotor vervangen in de veronderstelling dat die de oorzaak was van het probleem.
De 2e keer is de anwb geweest. Die heeft geconstateerd dat er geen stroom bij de startmotor komt en die dacht dat het aan een oud alarmsysteem zou liggen wat er nog inzit. Er lopen nogal wat extra kabels, dus het lijkt er op dat dat alarm inmiddels omzeilt is. Heb zelf ook geen bediening ervan. Anwb heeft een losse kabel op de startmotor aangesloten om die tegen de accu te kunnen houden en dan zo te kunnen starten, plus het advies naar de garage te gaan.
Het helpt echter niet om de auto in N te zetten of de handel een paar keer heen en weer te halen.

Wie heeft hier een idee over?
alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Adri

mehn

Citaat van: A3GLT op 07-01-2008 12:04:31Kan een defecte pnp-switch een oorzaak zijn van niet willen starten?

In zekere zin wel. De auto start alleen in P en N. Als de auto (door een defecte pnp switch) denkt dat de auto niet in P of N staat dan kun je de auto niet starten. Ik heb hier ook last van gehad en wat bij mij (tijdelijk) hielp was de auto starten terwijl ik de pook een klein beetje van de P naar de R trok. Is een beetje lastig in de praktijk, maar voor noodgevallen is dit wel te doen.

Dus: voet op de rem, met je linker hand de sleutel omdraaien en met je rechter hand de pook tussen P en R zetten.

Als je auto nu wél start weet je iig zeker dat je de pnp switch moet vervangen ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

A3GLT

Bedankt voor de tip. Ik ga sowieso de pnp switch vervangen, wacht alleen nog op 'mooi' weer in combinatie met een vrije dag.

Het kan dus de pnp-switch zijn, maar het zou dus ook nog dat alarmsysteem kunnen zijn. Wie kan mij vertellen hoe ik kan achterhalen welke van de 2 de oorzaak is zonder dat ik hoef te wachten op de volgende keer dat ie niet wil? Mijn gevoel zegt de pnp-switch, maar gevoel is niet echt een geschikte diagnostiek geloof ik...

A3GLT

Heb de oorzaak inmiddels gevonden. Hij vertoonde zojuist dezelfde startkuren weer. Met de tip van Mehn om de pook een beetje richting R te trekken, startte hij wel.:eusa_dance: 
Als het morgen droog is, ga ik de pnp-switch vervangen.

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Het is (ondanks de PNP schakelaar) altijd een goed idee om de bekabeling weer origineel te maken. Dat kan je in de toekomst een hoop puzzelwerk op een ongelegen moment besparen..

Gr ;)

A3GLT

Ja dat ben ik met je eens, alleen is het voor mij wat lastig te achterhalen hoe het origineel gezeten heeft. Ik zou het liefst dat hele alarmsysteem eruit halen, maar dat is geloof ik niet heel eenvoudig. Voorlopig is werkt het zoals het zit en ik ben er voorlopig nog wel voor om het dan ook maar gewoon zo te laten zitten. Misschien een leuk projectje voor van de zomer ofzo.

thuur

Citaat van: A3GLT op 07-01-2008 17:24:38
Ja dat ben ik met je eens, alleen is het voor mij wat lastig te achterhalen hoe het origineel gezeten heeft. Ik zou het liefst dat hele alarmsysteem eruit halen, maar dat is geloof ik niet heel eenvoudig. Voorlopig is werkt het zoals het zit en ik ben er voorlopig nog wel voor om het dan ook maar gewoon zo te laten zitten. Misschien een leuk projectje voor van de zomer ofzo.

Zorg dat je de elektrische schema's hebt van je auto (ter controle) en verder is het een kwestie van alle kabels nalopen en goed kijken hoe het ooit gezeten heeft.

Gr ;)

VOLVOlkert

A3GLT

De nieuwe schakelstandensensor zit er in !!! :eusa_dance: Met dank aan de beschrijving en de foto's van konniekip. 
Schakelen gaat goed, starten in 'P' ook, alleen nog niet in stand N, misschien dat de afstelling nog iets beter kan. Had geen tooltje om de boel precies af te stellen. De achteruitrijlichten doen het nu ook weer, dus al met al een hele verbetering. Mijn dag is weer goed  :eusa_whistle:

Ludo

Citaat van: A3GLT op 08-01-2008 16:03:17
Schakelen gaat goed, starten in 'P' ook, alleen nog niet in stand N,

heb ik ook gehad, en heel wat mee zitten 'prutsen'.
de standensensor afstellen met het tooltje is toch wel een vereiste voor een perfecte werking.

elianmars

Citaat van: Ludo op 08-01-2008 16:15:59
Citaat van: A3GLT op 08-01-2008 16:03:17
Schakelen gaat goed, starten in 'P' ook, alleen nog niet in stand N,

heb ik ook gehad, en heel wat mee zitten 'prutsen'.
de standensensor afstellen met het tooltje is toch wel een vereiste voor een perfecte werking.

Ik heb totaal geen problemen gehad na het vervangen van de sensor. Misschien puur geluk?  :eusa_think: ;D

darius

Damned. Pijltje knippert. Achteruitrijlampen gaan niet. Heb geprobeerd met de pook te verschuiven en te starten. ? Pijltje knippert. ?? Ikke wil net naar de beunhaas vertrekken . Wie

Heb alles al los gehad ook. ?? Help help.
No show, only go.

thuur

Met de motor uit de pook een 20 keer op en neer halen. Dan nog eens proberen.

Gr 8)

darius

Heb ik gedaan thuur. Heb de stekker van de switch heel goed gereingd en lampje knippert niet meer maar achteruitrij licht blijft uit en starten wil ie nog steeds niet.  :eusa_wall:
No show, only go.