ervaringen met V70 T5 Lpi of D5

Gestart door paul-r, 10-01-2008 13:47:56

Vorige topic - Volgende topic

paul-r

Kenners (alhoewel, de meesten rijden in 850 of V70 classic),

Toch maar even advies vraag: mijn huidige 850 zit aan de 421 duizend km. Niks mis mee, hij rijdt nog steeds prima. Het aantal km dat ik tegenwoordeig rij zit in de buurt van de 4000 per maand. Beetje veel. Ik ben dus nu maar eens aan het kijken naar een nieuwere auto. Een V70 vanaf 2000, dus nu het een na laatste model. Maar dan de keus: een D5 of toch weer een T5 op Lpi. De kosten van de laatste liggen miischien iets lager (belasting en brandstof), maar is de motor wel voldoende geschikt voor Lpi. In aanschafprijs lijken de verschillen niet heel groot: een D5 met niet te veel km (rond 160.000) komt al gauw in de buurt van de 22.000 euro, een T5 kan al wat ouder zijn met minder km, is dan wat goedkoper, maar dan komt de installatie van de lpi er nog bij?
Heeft iemand ervaring met een van beide of allebei?
Gisteren proef gereden in een D5. Rijdt voortreffelijk. Lekker stil, vlot, maar heel anders dan mijn huidige T5. Kortom, ik weet het nog niet. Heeft ook geen haast.

Paul

FGG

Persoonlijk zou ik voor LPi gaan. Als ik zie hoe explosief de dieselprijzen de afgelopen jaren zijn gestegen. Je weet natuurlijk niet wat de gasprijzen gaan doen, natuurlijk, maar toch. Tevens ben je een T-5 gewend en zul je moeten (kunnen) wennen aan het dieselkarakter.
't Lijkt me dat de moderne motoren prima geschikt zijn voor LPi.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

mehn

TTT242 heeft LPi in een V70N T5, mét flashlube

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

daytonawim

Mm, ik ben zeer tevreden met de S70 T5 aut op LPI, heb er inmiddels al weer 20.000 km mee gereden.

Ik verbruik zo om de 1 op 8 op gas.

Ik rij tussen de 6 en 7000 km per maand.

Ik vind het perfect rijden, lekker opschieten en toch lachen aan de pomp :-)
de T5 koste mij 1,5  jaar geleden iets van 6500 euro, en een paar maanden
geleden Lpi er in laten zetten in Son voor 2500 euro.

Inmiddels heb ik al 45.000 km met de auto gereden verdere kosten ( 450 euro wiellagers voor en 2 voorbanden 300 euro)  ( naast olie, filters e.d.)

Er is ook leuk te besparen met het letten op de gas prijzen. ( zit meestal op de 0.54x euro liter)

Toevalig is de XC90 D5 van de zaak even naar de garage geweest, daar hebben ze de
dieselinjectoren even voor revisie dingen vervangen ( kosten 2000 euro)
Oja de auto is 5 jaar oud met nog geen 130.000 km op de teller

)()()sT

Tja,

Gasprijzen zullen ook blijven stijgen maar ik neem aan dat het gelijkte tred houdt met de benzineprijzen.
Diesel wordt hier in NL ook op alle mogelijke andere manieren onaantrekkelijk gemaakt; op zich vreemd, want als er één brandstofmotor de laatste 10 jaar er iets aan verbetering gedaan heeft is het de diesel wel.

Los van die lasten zou ik best wel diesel willen rijden hoor; veel koppel bij vrij laag verbruik.
Vriend van me heeft een gechipte Octavia RS (alsof ie al niet genoeg pit had  ::)) met 210 pk.
Enige minpunt is die viercilinder traktor, maar een 5 of 6 cilinder (bij Volvo 5 dus) is niet verkeerd!

Conclusie: toch maar T-5 op LPi  8)

Ludo

paul-r

Citaat van: Ludo op 10-01-2008 15:04:28

<------

;)

Ja ja Ludo ik weet het. Eigenlijk gaat er niets boven een 850T5 Lpi, maar ja ik wil toch eigenlijk niet onverwachts met hele grote reparatie uitgaven komen te zitten. Als je bedoeld V70 Lpi, tja dan vraag ik me nog steeds af: is die motor ook zo geschikt voor Lpi. Je hoort er andere verhalen over. Bedenk ook dat Volv zelf geen fabrieks af bi-fuel motoren meer levert en  zelfs geen garantie op motoren geeft die op Lpi gaan rijden.

Paul

Turbo-Geek

Ik heb eens een halve ochtend mogen sturen in een V70 Estate D5 van de KLPD (undercover, bordeaux rood, bedoelt voor rijopleidingen) en ik moet zeggen dat die behoorlijk voorruit ging  :eusa_whistle:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

daytonawim

Citaat van: paul-r op 10-01-2008 15:23:45
Citaat van: Ludo op 10-01-2008 15:04:28

<------

;)

Ja ja Ludo ik weet het. Eigenlijk gaat er niets boven een 850T5 Lpi, maar ja ik wil toch eigenlijk niet onverwachts met hele grote reparatie uitgaven komen te zitten. Als je bedoeld V70 Lpi, tja dan vraag ik me nog steeds af: is die motor ook zo geschikt voor Lpi. Je hoort er andere verhalen over. Bedenk ook dat Volv zelf geen fabrieks af bi-fuel motoren meer levert en  zelfs geen garantie op motoren geeft die op Lpi gaan rijden.

Paul

Aan een diesel kan je net zo goed kosten krijgen, als aan je benzine/Lpi wagen. ( zie noot bij eerdere post)

Als je een nieuwe gas installatie laat plaatsen heb je daar 2 jaar geen kopzorgen over.

TTT242

Ah, een ervaringsdeskundige met de nieuwe ben ik nog niet, maar ondertussen toch al een 15Dkm in de "nieuwe" V70N T5. Ik heb net als jij voor de keuze gestaan om een D5 of een T5 te nemen. Daarvoor had ik een V70 Classic met 2.5T lage druk turbo. Tot 350Dkm meegereden toen klep kapot een eeens goed nagedacht en besloten voor een V70N te gaan. Ik heb dus ervaring met de benzine turbomodellen, de LPT reed gewoon geweldig, het optrekken onderin was fenomenaal icm de turbo. Heel veel plezier van gehad. Bij de keuze voor de N, heb ik zeeer lang zitten twijfelen. Maar uiteindelijk de knoop doorgehakt en de T5 gekozen. Het rijdersplezier dat je van een T5 hebt kun je nooit krijgen met de D5 volgens mij. Mijn LPI installatie uit de classic heb ik laten overbouwen, wel met extra klepsmering FlashLube vanwege de veste klepstoters. Calculeer wel  extra controle op klepspeling en de kleppen stellen in. in het slechtste geval een nieuwe kop na enkele honderdduizend km's. De T5 viel wat tegen in het begin omdat ie hoog in de toeren pas tot zijn recht komt ivm de lpt. Jij bent een T5 gewoon dus veel verschil zal er niet zijn voor jouw met de rijstijl die het beste bij elke zuto past. Let wel het snelheidsbelevingsgevoel in een nieuwere wagen is altijd minder, maar ie gaat zeer snel hoor. Sinds woensdag staat er een 3" Downpipe en Ferrita uitlaat op en het leuke gevoel is er weer. Na een chip gaat het helemaal goed komen. Op de D5 stopt het na de chip, veel meer ga je niet kunnen doen volgens mij. Ga eens in Duitsland kijken voor een T5 of D5. De mijne is van juli 2004 met 85Dkm, die moet je zeker onder de 20D Euro kunnen kopen, ze gooien je ermee dood  daar. Keuze zat. Goed uitkijken, vergelijken en de zooi laten staan. Wel rekening houden met de extra invoerkosten in NL. S6 en als je eens wil meerijden moet je maar eens Pm'en. En euh, ik heb er een zesde gasinjector laten bijplaatsen omdat ie toch nog wat ging bijkrijgen. Gaat geweldig tot nu.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

peteR_lpi

Hej,als jj mijn vrouw haar  V70 D5 van 12/2001 met143000km voor een prijsje overneemt ga ik weer voor een T-5R estate  ;D

BenC70ES

Citaat van: )()()sT op 10-01-2008 14:10:09
Diesel wordt hier in NL ook op alle mogelijke andere manieren onaantrekkelijk gemaakt; op zich vreemd, want als er één brandstofmotor de laatste 10 jaar er iets aan verbetering gedaan heeft is het de diesel wel.

Vreemd?  Het is en blijft de meest vervuilende brandstof... zelfs nu worden er nog zeer veel zonder roetfilter verkocht!...

Ik wou dat er zo'n beleid in België gevoerd werd...  nee integendeel, de accijnscompenserende belasting werd hier zelfs afgeschaft sinds 1 jan. .
In Duitsland is m'n al sterk bezig in de grote steden tegen de diesels.

LPI dus  8)

Score luchtkwal. gezondheid:  25 op 100  :-X

Score luchtkwal. gezondheid:  79 op 100  :eusa_angel:

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

RRRRR_Ramon

Citaat van: BenC70ES op 10-01-2008 20:44:29

Score luchtkwal. gezondheid:  25 op 100  :-X

Score luchtkwal. gezondheid:  79 op 100  :eusa_angel:

Wel even alles in perspectief blijven zien en niet alleen de leuke dingen (lees: LPG voordelen) eruit pikken.   ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

BenC70ES

Enkel de Co2 uitstoot is lichtjes beter... maar dat is niet van directe invloed en de bomen zetten dit terug om...

Maar ik had inderdaad het mooiere motorgeluid, betere motorloop, rijplezier enz. van de LPG nog niet opgenoemt.... :)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

RRRRR_Ramon

Citaat van: BenC70ES op 10-01-2008 21:32:10
Enkel de Co2 uitstoot is lichtjes beter... maar dat is niet van directe invloed en de bomen zetten dit terug om...

Maar ik had inderdaad het mooiere motorgeluid, betere motorloop, rijplezier enz. van de LPG nog niet opgenoemd.... :)

Dat is allemaal smaak en over smaak.............  :eusa_whistle:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪