caravan trekken

Gestart door de boekhouder, 10-01-2008 14:29:39

Vorige topic - Volgende topic

de boekhouder

Dames en heren,

ik ben op zoek naar ervaringen.

Wij (vrouw, zoontje en ik) zijn op zoek naar een sleurhut voor achter onze 850.
Ik weet dat die 1.600 kg mag trekken en dat ik omdat ik alleen een b rijbewijs heb niet meer dan het eigen leeg gewicht van m'n 850 mag trekken, dus 1.432 kg. (totaal treingewicht blijft dan onder de 3.500 kg.)

Waar kan ik vinden wat het totaal toegestane gewicht van  de 850 + caravan is ?

Ik heb aardig wat caravans van 1.300 tot 1.400 kg. gezien; zijn die in de praktijk ook goed handel en trekbaar voor mijn 2,5 10v (ook evt. in de bergen) ?

Nog aanvullende tips ?

groet en bedankt alvast voor de reacties,

vakantie plannende boekhouder.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

)()()sT

Hoe bedoel je "totaal toegestane gewicht van de 850 + caravan" ?
De 850 heeft een totaal toelaatbaar gewicht; dit staat op je autopapieren,
(net even gespiekt; toegestande maximum massa = 1970 kg).

Dit betekent dat je met een caravan die een totaal toelaatbare aslast van 1300 kg. goed zit.

Mijn ouders gaan al jaren met de 850 20V en de Kip 42 T op stap. Deze heeft een toelaatbare aslast van 1100 kg (en daar zit ie zeker aan).
Ik ben afgelopen zomer ook met mijn 20V op pad geweest en dat gaat prima hoor.
Je wordt tegenwoordig wel ingehaald door TDI's, maar meekomen gaat perfect. Kruissnelheden rond de 100 km/u zijn heel makkelijk te doen; flinke hellingen deed ik rond de 80.

Aangezien een 10V en 20V qua koppel niet zo heel veel verschillen is het wel vergelijkbaar. Goed op tijd terugschakelen zodat je bergop zeker boven de 3000 toeren blijft rijdt prima en is het beste voor de motor.

de boekhouder

Citaat van: )()()sT op 10-01-2008 14:55:48

ik heb iets gelezen over een maximaal toegestaan totaal treingewicht voor een auto, dus auto met belading + aanhanger met belading    ???
(dd.)

FGG

Misschien doelt ie op het wel of niet nodig hebben van Rijbewijs BE:

Citeer
Wanneer rijbewijs BE?

• Als het ledig gewicht + laadvermogen van de aanhangwagen (maximaal toelaatbare massa op het registratiebewijs) meer bedraagt dan het ledig gewicht van het trekkende motorvoertuig.
  • Als het ledig gewicht + laadvermogen van de totale combinatie meer bedraagt dan 3500 kg.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

VolvoDeMio

Citaat van: de boekhouder op 10-01-2008 15:25:23
Citaat van: )()()sT op 10-01-2008 14:55:48

ik heb iets gelezen over een maximaal toegestaan totaal treingewicht voor een auto, dus auto met belading + aanhanger met belading    ???

Je hebt het in je eerste bericht zelf al goed omschreven.

Max. aanhangergewicht 1600 kg
Max. 850 gewicht staat ook in je boekje van de 850
Vervolgens correctie van max. aanhangergewicht ivm rijbewijs B ipv BE (staat op rijbewijs.

)()()sT

Ja, je schreef zelf al de maximum toegestande massa = 3500 kg.
Dus.... met een 850 die maximaal 2000 weegt (ongeveer) en een caravan met toelaatbare massa van 1400 kilo haal je het.

Kromme van het verhaal is dat je dus wel met een caravan van 1300 kilo mag rijden, maar niet met een lege autotrailer die bv. 2500 kilo mag wegen.

de boekhouder

Gevonden: het max. treingewicht is het max. toegestane gewicht van de combinatie, voorgeschreven door de autofabrikant; meestal het max. toegstaaan gewicht van de auto + het max. trekgewicht. Dit moet vermeld staan op het type plaatje. Daarnaast moet ik ook nog even kijken wat m'n trekhaak hebben kan.

De regels mbt het rijbewijs zijn me wel bekend; het gaat me om de rij praktijk !
(dd.)

Domaso

Sinds sept. 2006 in het bezit van een GLT automaat. Vorig jaar zomer met de caravan naar Italie. Een Sterckeman 4.20. Leeg gewicht 721 kg, laadvermogen 271 kg.  Max massa 1000 kg maar daar gingen we ruim over heen. Denk eerder aan 1200 dan aan 1000. Geen enkel probleem met rijden, ook niet bergop. Hellingen 11/12 %.

Als je op zoek gaat naar een caravan, zeker een tweedehandse, kijk dan welke stabbilisatorkoppeling erop zit. Nieuwe types dempen niet alleen horizontale slingerbewegingen maar ook verticale. ook kijken naar de stekker op caravan en auto (zijn nl verschillende types).

Link: http://www.caravanhandboek.nl/

Ps. Nog op zoek naar een geweldige camping in Noord Italie, ong. 1050 km van bij jullie? Geef maar een pm.

groeten, Jean-Pierre
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

mark71

Citaat van: )()()sT op 10-01-2008 15:35:47
Kromme van het verhaal is dat je dus wel met een caravan van 1300 kilo mag rijden, maar niet met een lege autotrailer die bv. 2500 kilo mag wegen.
Ze gaan er vanuit dat je niet met een lege autotrailer gaat rond rijden,  :eusa_whistle: toch 
:eusa_whistle:

-D©©©L-

Citaat van: mark71 op 10-01-2008 16:31:37
Citaat van: )()()sT op 10-01-2008 15:35:47
Ze gaan er vanuit dat je niet met een lege autotrailer gaat rond rijden,  :eusa_whistle: toch 
Voor iemand met enkel een B rijbewijs (zonder E achter B) bestaat er wettelijk gezien niet zoiets als een "lege aanhangwagen". 

Het trekken van (een deels geladen) 3500 Kg aanhangwagen door de Ardennen (ook secundair) gaat met een 10V automaat op lpg heel goed. Ik heb met een aanhanger nooit haast.

)()()sT

Pas maar op, als ik een auto in Groningen wil halen en heen met een lege autotrailer rijd ben ik in overtreding. In principe dus ook als je een ongelukt bouwt ;)

-D©©©L-

Citaat van: )()()sT op 10-01-2008 17:00:40

Pas maar op, als ik een auto in Groningen wil halen en heen met een lege autotrailer rijd ben ik in overtreding. In principe dus ook als je een ongelukt bouwt ;)

Zonder E achter B ben je in dat geval niet verzekerd. Kan duur verhaal worden.

Domaso

1.300 tot 1.400 is wel erg veel als je auto 1432 kg weegt. Meningen verschillen maar aanbevolen wordt om de beladen massa van de caravan niet meer te laten  zijn dan 75% tot 85% van de massa van de lege trekauto.
In jouw geval dus ongeveer 1140. Met dit getal zit je wel aan de bovengrens. Het mag/kan wel maar als het je eerste keer is dan is dit 'n behoorlijk gewicht.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!