Motorsteunen op vacuum: hoe controleren of ze defect zijn?

Gestart door ed, 15-01-2008 10:06:04

Vorige topic - Volgende topic

ed

Met het risico dat dit bericht eraf wordt gegooid doe ik toch een poging om antwoord te krijgen op mijn vraag. Op het volvo-forum weet niemand dit namelijk.

De P2 V70 en S60 heeft een vacuum aansluiting op een aantal motorsteunen. Weet iemand wat dat vacuum doet, en hoe je kunt controleren of hij zijn werking nog wel goed doet.
Ik heb sinds een poos dat de auto heel bokkig optrekt vanuit stilstand met koude motor. De hele auto staat te schudden., Zodra de motor warm is is er helemaal niets meer van te merken, ook niet een klein beetje. De koppeling en vliegwiel (2-massa) zijn 20.000 km geleden vervangen, dus dat is vrijwel uitgesloten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Staat de werking niet in Vadis?

Heb je wel voldoende remdruk bij koude motor?
Voorzichtige gok: vacuumpomp?

Gr :-\

ed

Ah, je hebt hem verplaatst naar off-topic.

De remmen werken verder goed, en zou bij koude motor niet veel moeten uitmaken lijkt me. Ik trek overigens zelf de link tussen het bokken en de motorsteunen. Maar om ze te kunnen controleren moet ik eerst weten waar dat vacuum voor is. Ik ben al iets verder en weet dat dit is om de trillingen van de motor te kunnen beheersen. Beneden de 1000 toeren zijn de voorste en achterste motorsteun zacht, daarboven worden ze hard.  In Vadis staat dat het hydraulische steunen zijn. Er zijn dan twee kamers welke een vloeistof bevatten. Deze dempen de beweging van de motor natuurlijk veel effectiever dan een rubberen steun. Hoe dan dat vacuum werkt, en de karakteristiek van de steun kan veranderen is me nog niet duidelijk.
Zal er eens een slang aftrekken om te zien of er lucht uit komt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!