slecht startende V70 tdi

Gestart door OVE, 21-01-2008 19:53:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

OVE

Wanhoops vraag:

Om te beginnen, ik ben nieuw op dit forum dus hoor ik graag als ik iets niet helemaal juist doe. Ik rijd sinds een paar maanden een V70 tdi als opvolger van mijn 850 estate 2.5 op LPG. De kilometerstand is 330000 alleen de motor heeft de helft gelopen.

Sinds een paar weken start mijn diesel met koude motor erg slecht. Pas na 5 of 6 keer voorgloeien en lang doorstarten sloeg de motor hortend en stotend aan.
Een week geleden deed hij helemaal niets meer en werd ik naar de garage (Bosch Service) gesleept. Daar verving men 5 gloeibougies. Het starten gaat nu wel iets beter, alleen bij vochtig/regenachtig weer start de motor slechter. Ik ben er echt op gaan letten en ik vond het opvallend voor een diesel. Ik was in het verleden wel wat gewend mbt vocht in combinatie met een benzine/LPG motor.
Ik heb het gehele forum al zo'n beetje doorgelezen op zoek naar vergelijkbare klachten, echter iedere klacht is weer net iets anders.
Wie heeft er goede ideeen? Mijn auto staat op dit moment bij de volvodealer maar toen ik mijn auto vamiddag bracht en de klacht vertelde, keek de chefmonteur alsof hij water zag branden.
Ik lees vaak goede tips op dit forum dus ik hoop dat 1 van jullie mij kan helpen.

p.s. Ik las gisteren een topic van iemand die goede ervaringen had bij een vutter in de buurt van Utrecht maar kan de topic niet meer vinden. Wie slaat hier op aan? Ik zou graag dat adres krijgen. Het is nl. niet eenvoudig om een goed en betaalbaar adres te vinden voor onderhoud en reparatie in de buurt van Rotterdam.

Ben123

even een PM sturen en je weet het!

Marc O.

Heeft de accu voldoende capaciteit en is ie niet kapot? Wellicht dat hij te weinig vermogen levert om de gloeipluggen voldoende heet te stoken.
...The Nile isn't just a river in Africa...

thuur

Citaat van: OVE op 21-01-2008 19:53:56
p.s. Ik las gisteren een topic van iemand die goede ervaringen had bij een vutter in de buurt van Utrecht maar kan de topic niet meer vinden. Wie slaat hier op aan? Ik zou graag dat adres krijgen. Het is nl. niet eenvoudig om een goed en betaalbaar adres te vinden voor onderhoud en reparatie in de buurt van Rotterdam.

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=21877.msg473633#msg473633

En nog antwoord ook...


Gr 8)

Ludo

Citaat van: thuur op 21-01-2008 20:37:26
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=21877.msg473633#msg473633

En nog antwoord ook...

misschien word de hint niet begrepen.  :-X

OVE: stuur Ben123 een prive bericht, dan heb je het adres te pakken.  ;)

OVE

Sorry, een paar dagen geen tijd gehad om te reageren.
Heb inmiddels Ben123 gesproken, bedankt voor de reakties.

De V70 is inmiddels bij de dealer geweest. De gehele dag heeft men er aan kunnen sleutelen en onderzoeken maar verder dan, op mijn verzoek, de brandstofpomp afstellen kwam men niet. Echt een slechte prestatie van mensen die bij een merk als Volvo werken. Ik had er meer van verwacht.
De chef monteur kwam met opties als: Misschien is het de compressie, of de verstuivers. Ik geloof er niet meer in.
Wat ik wel bemerk is dat wanneer ik bij koude start de motor 3 of 4 keer laat voorgloeien, hij beter start. Mogelijk dan toch iets mis in het voorgloeitraject?

thuur

Is de pomp zowel statisch als dynamisch afgesteld ???


Gr 8)

Ben123


thuur

Citaat van: Ben123 op 26-01-2008 13:45:07
Wat is het verschil?

Statisch is de riem, dynamisch is m.b.v. de computer.


Gr ;)

Ben123

ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.
Als hij statisch,s niet goed staat,krijg je hem dynamisch,s zeer zeker niet goed.
Wat het belangrijkste is,dat de nokkenas timing goed staat ten opzichte van de krukas en dat gaat bij veel garages fout,omdat ze voor dat ze de oude riem loshalen het spul aftekenen,dat werkt zo niet,stel dat de vorige monteur een foutje heeft gemaakt,dan maak je dezelfde fout dus weer opnieuw.
Je moet dus eerst zorgen dat de nokkenas timing klopt en dan pas de pomp dynamisch,s controleren cq afstellen.
Het kan ook veroorzaakt worden door een fout in een van de riemspanners die te veel beweegt,dus altijd nieuwe monteren bij een riemwissel,ook dat wordt vaak nagelaten.Evenals de waterpomp.

Jeroentjuh

#10
Citaat van: thuur op 26-01-2008 13:49:21
Citaat van: Ben123 op 26-01-2008 13:45:07
Wat is het verschil?

Statisch is de riem, dynamisch is m.b.v. de computer.


Gr ;)

Dynamisch controleer je met de computer, maar je moet hem altijd met de riem alstellen ;)

Je zou dus eerst distributie op tijd moeten zetten, dan de pomp met meetklokje afstellen, dan de pomp met afstelrol (aflezen op de computer) fijn afstellen....

thuur

Citaat van: Ben123 op 26-01-2008 14:05:22
ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.
Als hij statisch,s niet goed staat,krijg je hem dynamisch,s zeer zeker niet goed.
Wat het belangrijkste is,dat de nokkenas timing goed staat ten opzichte van de krukas en dat gaat bij veel garages fout,omdat ze voor dat ze de oude riem loshalen het spul aftekenen,dat werkt zo niet,stel dat de vorige monteur een foutje heeft gemaakt,dan maak je dezelfde fout dus weer opnieuw.
Je moet dus eerst zorgen dat de nokkenas timing klopt en dan pas de pomp dynamisch,s controleren cq afstellen.
Het kan ook veroorzaakt worden door een fout in een van de riemspanners die te veel beweegt,dus altijd nieuwe monteren bij een riemwissel,ook dat wordt vaak nagelaten.Evenals de waterpomp.

En toch lees ik maar al te vaak dat ie statisch wordt afgesteld en niet dynamisch... Mijn opmerking ging dan ook niet over het afstelen zelf, maar over het uitgevoerde werk. Ik denk dat je dat niet goed hebt begrepen.


Gr :)

Ben123

en dat is nu precies het probleem,daarom gaat het ook zo vaak fout.

OVE

Wat mij wel is opgevallen dat wanneer ik de auto vaker laat voorgloeien ( 4 keer) hij beter aanslaat. Ook wanneer het voorgloeilampje niet brandt, draai ik een stuk of 4 keer de sleutel om zonder te starten. Na de 4e keer slaat de motor beter aan.

Ben123

Ik begrijp nog steeds niet waarom je hem statisch,s en dynamisch,s afsteld
met een klokje afstellen is toch helemaal niet nodig,dat kan heel mooi met Vida.