Lambda sensor; nog goed? hoe te weten??

Gestart door matRRR, 25-01-2008 20:52:21

Vorige topic - Volgende topic

matRRR

Beste medeforummers/ techneuten;

Naar aanleiding van een aantal posts over het lopen van de motor in open en closed loop,de volgende vraag:

Hoe is het te weten/meten of de lambda sensor nog wel helemaal fris is?

samenvatting/conclusie uit een stukje uit een eerdere discussie bij een nauw verwant onderwerp
( was te lezen in heren; denk aan je injectoren van ons aller johann: de uri geller :eusa_angel: van het 850 forum)

Hierin postte marc een antwoord waarin hij vertelde dat de informatie;
geleverd uit gegevens van de LMM en de lambdasonde bij rpm onder 4000,
de vollastmapping in closed loop, dwz boven 4000 rpm beinvloedt.

Mijn vraag/reactie daarop is: hoe weet ik of mijn lambdasonde goed is, ik heb bij mijn remap bij ET met marc in de wagen een stukje gereden met een wideband o2 meter eraan, waarbij de waarden niet helemaal stabiel waren, maar schommelden rond de 1,0-0,9-1,1 bij een constante stand van het gaspedaal

Kan het zijn dat het verwarmingselement van de lambdasonde minder goed werkt en kan dit danook daadwerkelijk een negatief effect op het vermogen betekenen?

Hoe is zoiets te "meten", en kan ik dat zelf??

855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

thuur

Het verwarmingselement is slechts zodat je sonde snel opwarmt. Binnen 20 seconden kan zo de motor beginnen met de lambdaregeling (milieu-ding). Als de motor en de rest eenmaal op temp. is heb je de verwarming niet meer nodig.

Overigens kun je het verwarmingselement wel testen, de stroomafname neemt af naarmate de sonde warm wordt. De computer registreert dat ook en bepaalt zo het punt wanneer actief gemeten en geregeld gaat worden. De waardes kun je vinden in Bosch documentatie.

De sonde zelf is niet zomaar te meten. Je moet nl. een gecontroleerd verbrand mengsel langs de sonde sturen en dan het uitgangsvoltage meten. Wat je wel kunt doen is een voltmeter aan de sonde hangen en een wideband. En dan kijken of de uitgangsspanning overeenkomt met de WB.

Gr ;)

Oele

Citaat van: matRRR op 25-01-2008 20:52:21
Hoe is het te weten/meten of de lambda sensor nog wel helemaal fris is?

Mijn vraag/reactie daarop is: hoe weet ik of mijn lambdasonde goed is, ik heb bij mijn remap bij ET met marc in de wagen een stukje gereden met een wideband o2 meter eraan, waarbij de waarden niet helemaal stabiel waren, maar schommelden rond de 1,0-0,9-1,1 bij een constante stand van het gaspedaal

Je kunt de signaal spanning van de Lambda sensor op meerder plekken meten.

Ik heb onder de ECU pin A32 = signaal = groen-zwart en A33 = signaal massa = groen-grijs gewoon een draadje aan gesoldeerd, hier een kroonsteenje aangemaakt en in de ECU doos los hangen.

Bij stationair en warme motor moet de spanning snel schommelen tussen de 0,1 en 0,9 Volt.

Als dan ook nog de lamda verwarmingselement goed is zou hij goed moeten zijn.

Ik heb mijn narrowband nu laten emuleren door de wideband, werkt perfect! Er hangt nu een kapotte narrowband los niet in de uitlaat voor de verwarming zodat hij geen foutcode geeft en enkel een wideband in de uitlaat.

Kap los, ecu deksel los, met een voltmeter ff meten op de kroonsteen, zo weet ik direct of hij nog goed is.
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Joachim1

Zo heb ik het ook gedaan en spaning ging heel traag stationair ... toch maar een nieuwe bosch in gedraaid.
Wat wel opviel is dat nu met de nieuwe sonde er meer benzine verbruik is  ;D

matRRR

Citaat van: Joachim1 op 28-01-2008 19:18:14
Zo heb ik het ook gedaan en spaning ging heel traag stationair ... toch maar een nieuwe bosch in gedraaid.

en je rechtervoet heeft ook een dwangstand naar beneden zeker ;D ;D
maar zonder gein, loopt ie er ook een stuk beter op???
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Joachim1

Citaat van: matRRR op 29-01-2008 19:36:03
Citaat van: Joachim1 op 28-01-2008 19:18:14

en je rechtervoet heeft ook een dwangstand naar beneden zeker ;D ;D
maar zonder gein, loopt ie er ook een stuk beter op???
Eerder haalde ik gewoon dik 660km op een tank en dat is nu wel moeilijk volgens de boordcomputer...
kom op de 600km ofzo
Ik merkte wel dat de auto stationair wat mooier liep...heel iets hoger en zonder schommeling etc
Ik ga voor de auto op de bank gaat even een nieuwe walbro pomp+nieuw bezine filter/rotor verdeler/bougies NGK bcp7evx
monteren......het enigste wat er niet meer op zit is de 3inch uitlaat maar dat maakt volgens mij niet heel veel uit...enkel een katloos 3inch downpipe is volgens mij wel genoeg  :P

matRRR

lekker bezig joachim... :evil: ;)
succes op de bank!

Joachim1

Citaat van: matRRR op 29-01-2008 21:18:42
lekker bezig joachim... :evil: ;)
succes op de bank!
Ben wel benieuwd wat het op een andere bank doet...gaat mij niet echt om de pk,s/nm,s
of het nu 250pk of 270pk is maakt mij niet uit als het koppel en de pk,s maar lekker lang in een
horizontale lijn blijven en niet zoals die kerstboom pieken  die je wel eens ziet  :P
Olie+filter zit er net  nieuw op  :angel: na de flush geen verbruik ruim 2500km gereden en de peilstok
bijna elke morgen op de zelfde plek geinspecteerd...en telkens netjes op 3/4,er is toen 5,5liter ingegaan en
stond toen bijna op max niveau  :laugh: is dus heel iets uitgegaan door de carterventilatie/motor-turbo verbruik  8) (mag wel he voor een blokje dat 270dkm op de kop heeft) K&N filter ook maar weer een x schoonmaken dan   :eusa_think: alles moet natuurlijk
gewoon perfect zijn bij die turbo motoren  :angel:

schutten

Hier een luxe "kroonsteen"
Voltmeter in steken en meten... ;)