Kleur van olie na vervanging..?

Gestart door VolvoDeMio, 26-01-2008 17:24:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Bij mijn vorige tdi was de kleur van de olie direct na vervanging (uiteraard even lopen om oliefilter te vullen) zwart.
De garage vertelde dat dit normaal was omdat er altijd wat oude olie in bleef zitten en verder staat mij bij dat ik ergens gelezen of gehoord heb dat dit ook te maken heeft met olie die in het turbo-circuit blijft zitten.

Zojuist heb ik de olie van mijn huidige tdi zélf ververst. Na het rijden van zo'n 10 kilometers is de olie aan de peilstok nog helder..?

In beide gevallen werd ook het oliefilter vervangen. Verschil is wél dat de garage de olie vervangt op de brug waarbij de auto horizontaal blijft, en ik het gedaan heb met de auto aan de voorzijde op mini-brugjes. Het lijkt er in het laatste geval op dat het carter beter geleegd wordt omdat de bodem van het carter horizontaal is als de auto voor op een mini-brug staat. Bij een auto op de brug zit de voorzijde van het carter lager dan de aftapplug aan de achterzijde.

Mijn vragen:
1. klopt het dat meer olie afgetapt kan worden als de voorzijde van de auto iets omhoog staat?
2. wordt álle olie afgetapt als je olie via de carterplug aftapt (voorzijde iets omhoog), oftewel, blijft er geen olie zitten in het turbo-deel?

Turbo-Geek

Je krijgt NOOIT alles eruit dat klopt.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Emiel

#2
Citaat van: VolvoDeMio op 26-01-2008 17:24:43
1. klopt het dat meer olie afgetapt kan worden als de voorzijde van de auto iets omhoog staat?
2. wordt álle olie afgetapt als je olie via de carterplug aftapt (voorzijde iets omhoog), oftewel, blijft er geen olie zitten in het turbo-deel?

1. Ja, scheelt iets. Al zit de plug wel op het laagste punt. Carters van TDI's zitten vol met schotten Als ie wat schuin staat loopt het ook achter de schotten weg. Beetje warm rijden voor aflopen olie helpt ook wel om er 'meer' uit te krijgen.
2. Aardig wat. Een TDI staat aardig droog als je olie aftapt, blijft een echt klein beetje bovenin bij de stoters hangen. In vergelijking met een benzine 850 is het weinig. Bij lagers e.d. blijft natuurlijk altijd iets olie achter.

tackle

die zwarte zooi zit er ook zo weer in, is volkomen normaal.

Goede_Vee

Ik heb ook mijn olie vervangen en mijn peilstok is met mooie zwarte olie goed te lezen ;)
Een cirkel met drie hoeken noemt men ook wel driehoek

thuur


razorx

Ik raad je aan te flushen.

Doodgewoon el el-cheapo synthetische olie er in, met nieuw olie filter, tijdje rijden, of vijf minuten met 3000 rpm draaien.

2e oliefilter er in,  en de olie die je wilt gebruiken, alstjeblieft volledig synthetisch, wat anderen ook zeggen.
5W40 of 10 W40 blijft een discussiepunt, in basis beide goed.

Je staat versteld hoe stil en mooi je blok daarna draait.

En dat zwart is na een keer flushen echt wel weg!

tackle

en zit er na een week weer in, bovendien, is het niet zo dat dat roet lekker smeert?

Wout309t

Heb mijn blok laten flushen met Forte.. En nu weer verse Q8 erin en afwachten maar....:eusa_pray:
2011 V70 2.0T R-Design MT

V70 classic

Citaat van: razorx op 25-03-2008 01:46:52
Ik raad je aan te flushen.

Doodgewoon el el-cheapo synthetische olie er in, met nieuw olie filter, tijdje rijden, of vijf minuten met 3000 rpm draaien.

2e oliefilter er in,  en de olie die je wilt gebruiken, alstjeblieft volledig synthetisch, wat anderen ook zeggen.
5W40 of 10 W40 blijft een discussiepunt, in basis beide goed.

Je staat versteld hoe stil en mooi je blok daarna draait.

En dat zwart is na een keer flushen echt wel weg!

Ik denk dat fushen niet nodig is mischien zelfs totaal onzinnig.

Doordat bij een diesel altijd roetdeeltjes vrijkomen is de olie zo weer zwart.

Bij bedrijfswagens gebruikt men steeds meer bypass fiters zodat de olie 80000 km kan blijven zitten.
En zelfs dan is de olie nog niet afgewerkt maar ja je moet ergens een grens stellen.

Ik begrijp dan ook niet waarom je je olie helder wilt hebben want dan kun je ook telkens alles open maken en doorspoelen met diesel of wasbenzine dan is hij echt schoon net als na een revisie (let wel je mag hem zo niet starten).

Ik heb een TDI met 265 Dkm ik kijk bijna nooit naar de olie.
Ik weet dat hij niet gebruikt en zolang de klinkers schoon blijven zal er geen olie uit zijn  :eusa_think:
Tegen dat hij een beurt nodig heeft zakt het peil wat maar er hoeft nooit wat bij.
Dus de kleur van de olie intereseert me niet. ;D  ;D
En als diesel monteur heb ik de olie liever op minimum dan op het max peil staan.
Er zijn zelfs mensen (uit de olie wereld) die die zeggen hun auto nooit verversen alleen nieuwe filters op zijn tijd en op peil houden, om te bewijzen dat hun olie goed is ? ?.
Hier ben ik niet zo een voorstander van. :eusa_naughty:
Dus gewoon een goede olie (al komt ie van de Aldi) een filtertje en roffelen maar.

goed is goed  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Gunnar

#10
Ik gooi hem vol met 5W40 volsyntheet van het merk Belco. Kost bijna niets. Die heldere kleur heb ik ook een dag of 2, daarna wordt hij al snel donkerder.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Ludo

Citaat van: razorx op 25-03-2008 01:46:52
alstjeblieft volledig synthetisch, wat anderen ook zeggen.
5W40 of 10 W40 blijft een discussiepunt, in basis beide goed.

hoezo wat anderen ook zeggen?.
je spreekt jezelf ook tegen.  ;D


razorx


@Ludo: Mis ik iets?


Overigens niet gezien dat het om een diesel gaat, dan vrees ik dat het zwart weer snel terugkomt.
Neemt niet weg dat je met flushen een hoop troep uit de motor haalt.

VolvoDeMio

Citaat van: V70 classic op 25-03-2008 11:58:15

...........

Ik begrijp dan ook niet waarom je je olie helder wilt hebben want dan kun je ook telkens alles open maken en doorspoelen met diesel of wasbenzine dan is hij echt schoon net als na een revisie (let wel je mag hem zo niet starten).

..........


Mijn olie hoeft niet helder te blijven....!


Citaat van: VolvoDeMio op 26-01-2008 17:24:43
Bij mijn vorige tdi was de kleur van de olie direct na vervanging (uiteraard even lopen om oliefilter te vullen) zwart.
De garage vertelde dat dit normaal was omdat er altijd wat oude olie in bleef zitten en verder staat mij bij dat ik ergens gelezen of gehoord heb dat dit ook te maken heeft met olie die in het turbo-circuit blijft zitten.

Zojuist heb ik de olie van mijn huidige tdi zélf ververst. Na het rijden van zo'n 10 kilometers is de olie aan de peilstok nog helder..?

In beide gevallen werd ook het oliefilter vervangen. Verschil is wél dat de garage de olie vervangt op de brug waarbij de auto horizontaal blijft, en ik het gedaan heb met de auto aan de voorzijde op mini-brugjes. Het lijkt er in het laatste geval op dat het carter beter geleegd wordt omdat de bodem van het carter horizontaal is als de auto voor op een mini-brug staat. Bij een auto op de brug zit de voorzijde van het carter lager dan de aftapplug aan de achterzijde.

Mijn vragen:
1. klopt het dat meer olie afgetapt kan worden als de voorzijde van de auto iets omhoog staat?
2. wordt álle olie afgetapt als je olie via de carterplug aftapt (voorzijde iets omhoog), oftewel, blijft er geen olie zitten in het turbo-deel?

pwassink

#14
Citaat van: razorx op 25-03-2008 19:44:05


Overigens niet gezien dat het om een diesel gaat, dan vrees ik dat het zwart weer snel terugkomt.
Neemt niet weg dat je met flushen een hoop troep uit de motor haalt.

Flushen kan ook een bron van lekkages geven, mijn mening is dan dat die keerringen dan al rot waren
en enkel nog enigzinds afdichting hadden op de vuilkraag ervoor, maar voor velen toch een flinke kostenpost.

Ook was ik verbaasd wat er allemaal uit mijn T-5  blok kwam na een Forte flush die ik enkel deed in de
hoop er een paar weigerachtige klepstoters , idd <95 variant weer mee bij de les te krijgen.
ijdele hoop, bleek even later ..

Nog meer verbaasd was ik toen een tijdje later t carter er een keer onderuit moest, dat er nog meer dan voldoende
(op sommige plaatsen zelfs afschraapbaar !) bagger en ellende in het blok aanwezig was.
Dit is dan ook nog eens na een olie-interval van een aantal malen door omstandigheden niet meer dan 5K per olie/filterwissel.

Dus ongeacht wat de fantastische flessen zeggen, De praktijk geeft soms andere resultaten ..  :eusa_whistle:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂