Piepend geluid...

Gestart door san, 31-01-2008 21:00:31

Vorige topic - Volgende topic

san

Wist niet hoe ik het zou moeten noemn en waar te plaatsen vandaar de titel  :-\

Heb al een tijd een meelopend piepend geluid met draaiende motor, zodra ik de koppeling intrap is het weg niet direct maar aflopend. Onder het rijden is het behoorlijk storend. Op de foto is te zien waar het vandaan komt, zodra ik hier aanzit (het trilt) of WD 40 tussenspuit is het ook weg.
Distibutieriem, V-snaar, poelie, waterpompset zijn vervangen bij km 243295. Nu km 287000.
Wat zou dit kunnen zijn en kan dit kwaad of meteen vervangen en eventuele kosten?

Bvd  ;)

mehn

Dat is de multiriemspanner, kost helaas de hoofdprijs :(

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Wanneer is de multiriem voor het laatst vervangen? Termijn was 90dkm (uit mijn hoofd).

Gr ;)

san

Multiriem?? niet denk ik..staat iig niet op bon. heb hem gekocht met 224000 km dus die zit er al zo'n 60 dkm op. kan dit kwaad?

san

Citaat van: mehn op 31-01-2008 21:01:51
Dat is de multiriemspanner, kost helaas de hoofdprijs :(
Waar moet ik dan aan denken.....

thuur

Citaat van: san op 31-01-2008 21:21:23
Multiriem?? niet denk ik..staat iig niet op bon. heb hem gekocht met 224000 km dus die zit er al zo'n 60 dkm op. kan dit kwaad?

Kwaad niet, deze riem is voor de hulpapparaten: dynamo, stuurpomp, airco. Maar als ie te glad wordt of de spanner te weinig druk levert kan het gaan piepen..

Gr ;D

de boekhouder

Als de werking minder wordt, krijg je dan geen problemen met bijv. je koelsysteem ?
Kan de multiriem knappen oid. ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

thuur

Citaat van: de boekhouder op 31-01-2008 21:47:32
Als de werking minder wordt, krijg je dan geen problemen met bijv. je koelsysteem ?
Kan de multiriem knappen oid. ?

Koelproblemen? Nee hoor.

Knappen: klik hier.

Gr ;)

de boekhouder

Multiriem is toch net zo iets als een v-snaar ?

Als de dynamo niet voldoende stroom kan leveren houdt de waterpomp het dan niet voor gezien ?
(dd.)

Geertje

CiteerDat is de multiriemspanner, kost helaas de hoofdprijs

Valt best mee, het ding kost compleet € 57,50 bruto ex BTW. (tot 12/98)
Daar gaat nog korting vanaf.
Als ie trilt is dat al een teken dat ie aan vervanging toe is.

Gr. Geert

thuur

Citaat van: de boekhouder op 31-01-2008 22:23:40
Multiriem is toch net zo iets als een v-snaar ?

Als de dynamo niet voldoende stroom kan leveren houdt de waterpomp het dan niet voor gezien ?

Vroeger was dat de V-snaar ja. Nu zitten er meer apparaten op dus multiriem of polysnaar.

Dat topic wat ik net linkte heb je niet gelezen ???

Citaat van: Geertje op 31-01-2008 22:26:08

CiteerDat is de multiriemspanner, kost helaas de hoofdprijs

Valt best mee, het ding kost compleet € 57,50 bruto ex BTW. (tot 12/98)
Daar gaat nog korting vanaf.
Als ie trilt is dat al een teken dat ie aan vervanging toe is.

Trillen doen ze altijd wel, dat is juist het opvangen van de (mechanische) spanningsverschillen. Tip: als je het oude type spanner hebt (t/m MY94, zie foto) neem dan een nieuw exemplaar, die spant een stuk beter. Past in dezelfde boutgaten.

Gr 8)

de boekhouder

Ok., waterpomp op distr. riem.

(Overigens stond er in dat verhaal dat hij dacht dat het ook scheelde dat hij op gas reed zodat de benzine pomp niets verbruikte. Die draait toch altijd, of heb ik dat ook niet goed ?)
(dd.)

Geertje

CiteerTrillen doen ze altijd wel, dat is juist het opvangen van de (mechanische) spanningsverschillen. Tip: als je het oude type spanner hebt (t/m MY94, zie foto) neem dan een nieuw exemplaar, die spant een stuk beter. Past in dezelfde boutgaten.

Als de spanner gaat trillen vangt ie de mechanische spanningen juist niet meer goed op.
Het is de taak van een spanner om de spanning "glad" te strijken.
Een nieuwe correcte spanner trilt nagenoeg niet.

Gr Geert

thuur

Citaat van: de boekhouder op 31-01-2008 22:38:37
(Overigens stond er in dat verhaal dat hij dacht dat het ook scheelde dat hij op gas reed zodat de benzine pomp niets verbruikte. Die draait toch altijd, of heb ik dat ook niet goed ?)

Je hebt gelijk :D

Citaat van: Geertje op 31-01-2008 22:43:41
CiteerTrillen doen ze altijd wel, dat is juist het opvangen van de (mechanische) spanningsverschillen. Tip: als je het oude type spanner hebt (t/m MY94, zie foto) neem dan een nieuw exemplaar, die spant een stuk beter. Past in dezelfde boutgaten.

Als de spanner gaat trillen vangt ie de mechanische spanningen juist niet meer goed op.
Het is de taak van een spanner om de spanning "glad" te strijken.
Een nieuwe correcte spanner trilt nagenoeg niet.

Aha, nooit op gelet. Bedankt voor de aanvulling!

Gr 8)

@@850@@

Had ik ook last van, toevallig vorige week de multi-riem spanner (57 euro excl.) vervangen en een nieuwe snaar(29 euro excl.) d'r in gegooid. Nu geen gegier meer!! Mijn oude snaar had ik bij de GAMO gehaald en was glad aan de bovenkant, de snaar bij de Volvo dealer vandaan heeft profiel op de bovenzijde (aan de foto te zien heb jij dat al...).  Hij loopt nu weer als een zonnetje. Als je de snaar eraf gehaald hebt tevens even alle looprollen op speling en weerstand controleren...
Succes!!

gr Bart