Zelf mijn dynamo vervangen???

Gestart door llinssen, 02-02-2008 14:11:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

llinssen

Na al een tijdje gerommeld te hebben met de stroomvoorziening in mijn auto LINK lijkt de slotsom te zijn dat de dynamo aan vervanging toe is.

De prijzen lopen nogal uiteen:
De stroom / accu specialist AC/DC in Amsterdam vraagt 440 in btw ex montage
De dealer vraagt 500 in btw in montage
Bij de dealer kost een losse dynamo (te zien aan het typenummer een ruildynamo) 340 ex btw en korting.
Bij electric auto in Huizen kost de ruildynamo (bij inlevering van de oude) 275 ex btw.

Het gaat trouwens om een 120A dynamo type 9459077 (nieuw)/8601814 (ruil). Het corresponderende Bosch nummer ken ik niet.

Zo te zien ben ik aan montage 150 euro kwijt bij de dealer (verschil tussen 500 en de losse dynamo met korting).

150 euro is toch aardig als ik het in een middag zou kunnen besparen en nog leuk ook. Tenminste dat hoop ik.

Volgens dit bericht is het wel te doen. Mijn auto heeft overigens ook een airco.

In Haynes heeft het 2 van de 5 sterren in moeilijkheid, in Vadis lijkt het ook ziet het er ook uit alsof het goed te doen is.

Maar is dat ook zo? Ik hoor graag van ervaren dynamo vervangers, voordat ik mezelf in de problemen help.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Dynamo vervangen is een rotklus. De sturpomp moet uit de weg, en bij de boutjes daarvan kun je maar moeilijk bijkomen. Ik denk gauw dat je er voor de eerste keer een middag mee zoet bent. Haal de dynamo er eerst uit, Misschien zijn alleen de koolbortsels versleten. Vervang dan gelijk de lagers. Kost een paar euro.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Emiel

Tis al een nieuw type blok toch? Zoja, dan is het een makkie. 3 boutjes van de stuurbekrachtiging, 1 lange bout bovenaan de dynamo, en 2 bouten onderaan de dynamo (daar zit ook de aircopomp mee vast). Wel even de onderste 2 boutjes van de aircopomp iets lossen.

Vergeet de accupool niet los te maken... ;)

En gereedschap op de riemspanner te lossen.

Jeroentjuh

Bij nieuw type blok is dit idd een makkie.....

llinssen

Wat is een nieuwe type blok? Ik neem aan dat ik dat wel heb, maar welk bedoelen jullie?

Welk gereedschap heb ik nodig om de riemspanner te lossen? In Vadis zag ik niets bijzonders staan...

Dit stukje komt overigens uit VADIS:

CiteerStuurbekrachtigingpomp verwijderen
Verwijder:
-de drie bevestigingsschroeven voor de stuurbekrachtigingspomp door de opening in de poelie
-de stuurbekrachtigingspomp door deze recht omhoog te tillen.
Breng de voortrein zo ver omhoog dat de wielen onbelemmerd hangen.
Draai het stuurwiel tussen de beide eindstanden heen en weer. Vang gemorste olie uit de druk- en retourslang op.

Waarom moet het stuurwiel heen en weer bewogen worden?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Emiel

Citaat van: llinssen op 02-02-2008 15:11:40
Wat is een nieuwe type blok? Ik neem aan dat ik dat wel heb, maar welk bedoelen jullie?

Blok met ETM.

Citaat van: llinssen op 02-02-2008 15:11:40
Dit stukje komt overigens uit VADIS:

CiteerStuurbekrachtigingpomp verwijderen
Verwijder:
-de drie bevestigingsschroeven voor de stuurbekrachtigingspomp door de opening in de poelie
-de stuurbekrachtigingspomp door deze recht omhoog te tillen.
Breng de voortrein zo ver omhoog dat de wielen onbelemmerd hangen.
Draai het stuurwiel tussen de beide eindstanden heen en weer. Vang gemorste olie uit de druk- en retourslang op.

Waarom moet het stuurwiel heen en weer bewogen worden?

Omdat je bij stuurbekrachtingspomp vervangen kijkt...

Spangereedschap is een torx (50?) met een lange arm eraan.

llinssen

Dat klopt, maar dat komt omdat er bij vervangen dynamo staat:
Citeer-Verwijder de stuurbekrachtigingspomp en plaats deze bovenop de motor. Raadpleeg voor het verwijderen van de stuurbekrachtigingspomp Stuurbekrachtigingspomp, vervangen .
Maar begrijp ik goed dat ik die maar alleen hoef los te halen en te verplaatsen?

Een torx met lange arm..... even bij de gereedschap lijst (als ik dat topic kan vinden) kijken of iemand die heeft.
Aanschaf doet waarschijnlijk een flink stuk van de 150 euro verdampen...
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

M a r c

Zou je dit niet gewoon aan de dealer overlaten? Zoals ik het begrijp ben je niet érg handig, anders had je door te kijken al wel geweten hóe de dynamo te wisselen... Sommige dingen moet je aan anderen overlaten, ik doe ook mijn eigen boekhouding bijvoorbeeld niet zelf, daar heb ik geen kaas van gegeten, daarvoor hebben ze accountants uitgevonden  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

llinssen

Citaat van: M a r c op 02-02-2008 15:28:31
Zou je dit niet gewoon aan de dealer overlaten? Zoals ik het begrijp ben je niet érg handig, anders had je door te kijken al wel geweten hóe de dynamo te wisselen... Sommige dingen moet je aan anderen overlaten, ik doe ook mijn eigen boekhouding bijvoorbeeld niet zelf, daar heb ik geen kaas van gegeten, daarvoor hebben ze accountants uitgevonden  ;)

Wat moet ik hiermee.....  ???

Soms ziet iets er makkelijk uit, maar zitten er toch dingen bij die lastiger zijn dan je denkt. Ik begrijp dat jij gewoon ergens aan begint? Het moet mooi zijn om zo superhandig te zijn. Dat ben ik inderdaad niet.


Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

pimsam

Ik heb laatst ook een kapotte dynamo gehad. Koolstofborstel bleken versleten te zijn. Dat is meestal (naast de diodes) ook de oorzaak van een defecte dynamo.
Als er verder geen speling op de lagers zit (riem lossen) en er geen rare geluiden te horen zijn (luisteren met lange schroevendraaier), gewoon borstels/diodebrug vervangen (is 1 geheel).
Kost een fractie van een nieuwe dynamo. Monteren is niet eenvoudig omdat je er moeilijk bij komt en bijna niets ziet. Spiegeltje is noodzakelijk, zeker voor de 1e keer.

razorx

Citaat van: llinssen op 02-02-2008 15:25:53
Dat klopt, maar dat komt omdat er bij vervangen dynamo staat:
Citeer-Verwijder de stuurbekrachtigingspomp en plaats deze bovenop de motor. Raadpleeg voor het verwijderen van de stuurbekrachtigingspomp Stuurbekrachtigingspomp, vervangen .
Maar begrijp ik goed dat ik die maar alleen hoef los te halen en te verplaatsen?

Een torx met lange arm..... even bij de gereedschap lijst (als ik dat topic kan vinden) kijken of iemand die heeft.
Aanschaf doet waarschijnlijk een flink stuk van de 150 euro verdampen...

Een torx met lange arm hoeft niet duur te zijn hoor.

Van het merk Lux (aanvaardbaar voor de frequente doe het zelver) heb je voor zo'n 30 euro een heel aardige start.

Koop een grote en kleine ratel en wat verlengstukjes, zal je veel plezier van hebben.

llinssen

Pimsam, dank voor de suggestie, ik zal er eens goed over nadenken.

He razorx, bedankt. Heb je nog een suggestie voor winkel?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

razorx

Citaat van: llinssen op 02-02-2008 20:42:25
Pimsam, dank voor de suggestie, ik zal er eens goed over nadenken.

He razorx, bedankt. Heb je nog een suggestie voor winkel?

Schrik niet, de Praxis.

Koop wat losse bitjes van een goed merk.

llinssen

 :eusa_shifty: Praxis?

Zal eens gaan kijken.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Ton

#14
Ik ga er vanuit dat het ongeveer hetzelfde in elkaar zit als een 850. Is het dan niet makelijker om de voorste kunststof beschermplaat onder de motor uit te halen?
Zo heb ik het tenminste een keer gedaan. Dan kun je de dynamo er vrij makkelijk onderuit halen, en een vervangend exemplaar er weer terug plaatsen.