Wat is wijsheid?

Gestart door elianmars, 05-02-2008 08:06:40

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Op dit moment rijd ik in een V70 2.5D. Ik heb die aangeschaft, omdat ik op benzine rijden te duur vond worden.
Omdat we onverwacht snel ons huis hebben verkocht en ik nu vlak bij mijn werk ben gaan wonen, maak ik eigenlijk te weinig kilometers voor een diesel. Behalve dat het eigenlijk te duur is (hoge wegenbelasting) , is het ook niet fijn voor de motor. Ik rijd er nu 6 km per werkdag mee.....

Bovendien heb ik nu een flinke bijtelling, omdat de wagen op de zaak staat. Tegenwoordig is het 25% van de cataloguswaarde. Cataloguswaarde van de V70 is ca. 39.000 euro.

Nu is het zo, dat als een wagen 15 jaar of ouder is, de bijtelling 25% van de waarde in het economisch verkeer is, wat dan zo'n 10 keer lager ligt dan de nieuwwaarde.
Ik zit er nu over te denken om een 855 van 1993 te kopen (al dan niet op gas).

Wat ook een mogelijkheid is, is om de wagen privé te gaan rijden, dus niet meer op de zaak zetten. Dan heb ik geen bijtelling meer, maar ik moet wel dan alles privé betalen, dus onderhoud, diesel, wegenbelasting en verzekering. De btw kan ik dan niet aftrekken.

Nu vraag ik me af, wat is wijsheid? Een 15 jaar oude 855 aanschaffen, met de te verwachten kosten om zo'n wagen in goede staat te krijgen en eventueel aanschaf van een nieuwe gasinstallatie, de V70 privé gaan rijden, of de huidige situatie aanhouden.

R o b

Geef je baas je ook een vergoeding in loonsverhoging als je geen wagen meer leased? Dan kan het interressant zijn. Kijk ook even naar de kilometervergoeding die je krijgt!

Ik vraag me daarnaast wel echt af of je diesel moet blijven rijden ivm de hogere wegenbelasting.

-D©©©L-

Als je een nette 855 op benzine kan vinden welke je naar het zin is, dan zou ik die voorzien van een nieuwe LPG installatie en serieus groot onderhoud geven. Sluit een mooie vroege MY-95 (dus 9-94 op kenteken o.i.d.) niet meteen uit, daar zitten toch wel een aantal wijzigingen aan die de betrouwbaarheid verhogen.

elianmars

Ik had er even bij moeten zeggen dat ik eigen baas ben.....

FGG

Ik zou idd serieus de 855 op de zaak overwegen. Een 94-er zou dan ook nog kunnen, dan moet je nog even een jaartje doorbijten. Dan zit er misschien nog een T-5 in.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FelixB

Hierover zit ik ook al ruime tijd te dubben; heb ook een eigen zaak, kantoor aan huis zelfs.

Om een heel lang verhaal kort te maken:
Na lang overwegen heb ik toch maar een auto in privé en neem onbelast de 19 cent/km uit de zaak. Speelt ook mee dat ik momenteel meerdere auto's heb....
Verder vind de belastingdienst het geloof ik niet goed als je te vaak switcht.

Heb wel eens een topic geopend op het autoweek-forum (kan ik niet meer terugvinden) waarbij ik ook werd gewezen op de meestal hogere onkosten bij oudere auto's, maar ik keek dan ook naar andere merken als Lexus 400, Honda Legend en zo.

Verder is de techniek zó snel vooruitgegaan m.b.t. veiligheid, lager verbruik, intervallen grote beurt etc, dat een oudere auto niet meer loont. Laat staan als er grote kosten komen (bij de Lexus bijvoorbeeld heb ik gehoord dat injectoren nog wel eens kapot gaan, of de dubbele uitlaat (duur!!)).

De opmerking van FGG over een 1e serie T5 vind ik een goed idee, desnoods een paar maanden te vroeg kopen en dan na 15 jaar op de zaak zetten.

Wat je ook kunt doen is de V70 niet prive rijden, kilometeradministratie te voeren & er bijvoorbeeld een Golf Cabriolet erbij te kopen voor privé (heb ik ook...)
855R & C70 T5 cabrio automaat

elianmars

Citaat van: FelixB link=topic=24475.msg481830#msg481830

Wat je ook kunt doen is de V70 niet prive rijden, kilometeradministratie te voeren & er bijvoorbeeld een Golf Cabriolet erbij te kopen voor privé (heb ik ook...)

De V70 zal juist hoofdzakelijk privé worden gebruikt. Zakelijk zal ik er nauwelijks kilometers mee maken.
Dat is dus geen optie.

FGG

Citaat van: elianmars op 05-02-2008 09:24:06
De V70 zal juist hoofdzakelijk privé worden gebruikt. Zakelijk zal ik er nauwelijks kilometers mee maken.
Dat is dus geen optie.

Als ik dit dan lees dan ruik ik toch weer een stukje hypocrisie. Een auto op de zaak zetten terwijl er zakelijk niet mee gereden wordt...

VolvoDeMio

Informatie die ik (als niet-boekhouder) mis is iig het aantal privé kilometers per jaar.
Verder zal ook het nodige afhangen van je verwachte inkomen in de komende jaren en volgens mij ook van de rechtsvorm van je bedrijf (eenmanszaak vs. BV).

Verder kan ik me voorstellen dat op het web wel ergens een spreadsheat rondwaart waarin je de van belang zijnde waarden in kan vullen om daarmee getalsmatig de goede keuze te berekenen.

Tenslotte (voor nu) is het van belang of betrouwbaarheid van de auto voor je zaak van belang is. Die drie kilometer enkele reis naar je zaak is ook te fietsen, maar als je daarbuiten de auto ook zakelijk nodig hebt dan is betrouwbaarheid een groot goed.

-D©©©L-

Citaat van: FGG op 05-02-2008 09:31:04
Dat is dus geen optie.

Als ik dit dan lees dan ruik ik toch weer een stukje hypocrisie. Een auto op de zaak zetten terwijl er zakelijk niet mee gereden wordt...

Dat begrijp ik niet zo goed, als je eigen baas bent dan gaan de zakelijke autokosten immers ten laste van het bedrijfsresultaat. Je betaald hem dus toch (grotendeels) zelf. Daarnaast zijn de zelfstandig ondernemers de grootste risico dragers onder de bedrijven, daar mogen best een paar rotcenten aan investeringsaftrek tegenoverstaan.  ;D

FGG

Citaat van: -D©©©L- op 05-02-2008 09:39:40
Dat is dus geen optie.

Dat begrijp ik niet zo goed, als je eigen baas bent dan gaan de zakelijke autokosten immers ten laste van het bedrijfsresultaat. Je betaald hem dus toch (grotendeels) zelf. Daarnaast zijn de zelfstandig ondernemers de grootste risico dragers onder de bedrijven, daar mogen best een paar rotcenten aan investeringsaftrek tegenoverstaan.  ;D

Dit doet me een beetje denken aan mijn vorige werkgever. Die vroeg ons of we behoefte hadden aan sporten op kosten van de zaak. Daar was dus geen animo voor (0 belangstellenden). Bleek dat ie voor 8000 euro  :o aan fitnessapparatuur had gekocht. Dit is echter alleen aftrekbaar wanneer het personeel daar ook gebruik van maakt. Die vlieger ging voor hem dus even niet op. :evil:

Ik denk dat 't juist zaak is dat zaak en prive gescheiden gezien worden. Je kan wel zeggen "je betaalt het toch zelf", maar zo werkt 't niet. (zo behoort 't niet te werken).

elianmars

Citaat van: FGG op 05-02-2008 09:47:49
Citaat van: -D©©©L- op 05-02-2008 09:39:40
Dat is dus geen optie.

Dit doet me een beetje denken aan mijn vorige werkgever. Die vroeg ons of we behoefte hadden aan sporten op kosten van de zaak. Daar was dus geen animo voor (0 belangstellenden). Bleek dat ie voor 8000 euro  :o aan fitnessapparatuur had gekocht. Dit is echter alleen aftrekbaar wanneer het personeel daar ook gebruik van maakt. Die vlieger ging voor hem dus even niet op. :evil:

Ik denk dat 't juist zaak is dat zaak en prive gescheiden gezien worden. Je kan wel zeggen "je betaalt het toch zelf", maar zo werkt 't niet. (zo behoort 't niet te werken).

Al je kleine zelfstandige bent, is het al moeilijk genoeg om tegenwoordig het hoofd boven water te houden.
Als ik de wagen privé ga rijden, moet ik meer geld opnemen om de kosten te betalen. Daarmee benadeel ik de zaak dus weer, want ik ga geld uit de zaak halen.
Als de wagen op de zaak staat, is het enige voordeeldat er is, dat ik btw kan aftrekken over het onderhoud, wegenbelasting, verzekering en brandstof.
Dat is voor de zaak beter dan dat ik (te veel) geld moet opnemen om de wagen privé te moeten betalen.

Ik heb al twee (in mijn ogen) mooie wagens en mijn huis verkocht, om de kosten een beetje te drukken.
Het is dat ik als zelfstandige behoorlijke vrijheid heb, die voor mij onbetaalbaar is, voor het geld hoef ik het echt niet te doen. In ieder geval niet in de branche waarin ik zit.

VolvoDeMio

Citaat van: elianmars op 05-02-2008 10:03:08
Als de wagen op de zaak staat, is het enige voordeeldat er is, dat ik btw kan aftrekken over het onderhoud, wegenbelasting, verzekering en brandstof.

Btw van álle brandstof en álle onderhoud zijn ook bij privégebruik aftrekbaar (ik dacht het ene voor 75% en het andere 100%).

Vulk

Voorlopig de V70 houden en met de fiets naar het werk gaan. (de auto wint er bij, jij wint er bij, je portemonnee wint erbij).

Binnen dik jaar leuke T-5R kopen die dan al 15 jaar is. Zolang de situatie niet 100% stabiel is zou ik niet al te veel veranderen.

thuur

Citaat van: Vulk op 05-02-2008 10:33:05
Voorlopig de V70 houden en met de fiets naar het werk gaan. (de auto wint er bij, jij wint er bij, je portemonnee wint erbij).

Binnen dik jaar leuke T-5R kopen die dan al 15 jaar is. Zolang de situatie niet 100% stabiel is zou ik niet al te veel veranderen.

Hier sluit ik me bij aan, gelukkig niet gehinderd door wat voor een kennis dan ook in financiele situaties.

Je diesel heeft enorm te lijden van dat kilometrage, voor je het weet zit je met zeer hoge onderhoudskosten. Daarbij is het altijd verstandig (=kilometerprijs) om een diesel een tijdje aan te houden ook al ga je plots veel minder rijden. Een dieseltje is altijd duurder in aanschaf dan een benzineauto, die meerprijs krijg je niet snel terug. Neem dus inderdaad de fiets en geen overhaaste beslissingen.

Wedervraag: als je toch zo weinig gaat rijden, waarom zoek je dan een auto op gas?
Ik denk dat je geen gas-installatie wilt van eveneens 15 jaar en een nieuwe heb je met 6km/werkdag niet terugverdiend binnen 10 jaar. Daarbij is een gasinstallatie een extra installatie en heeft (net als een airco) eigen onderhoud nodig.

Zo, eens even kijken wat ik nu ga stemmen.. :P

Gr ;)