abs controller

Gestart door jobridaro, 06-02-2008 12:46:01

Vorige topic - Volgende topic

jobridaro

Hoi, jawel ook ik heb een probleem met het abs lampje.Al van alles geprobeerd.3 keer uitgelezen bij de volvodealer en elke keer andere storingen.Remlichtschakelaar vervangen (had er volgens mij niets mee te maken) , alle contacten zijn schoon en oké, de abs ringen bij de wielen zijn ook prima, dus het zal de computer wel wezen.Het gaat om een 850 estate van '94.Gebeurt het vaker dat deze kapot gaan?Is zo'n computer door te solderen?
Groetjes,
Jos

thuur

Kan zijn dat de stekker vervuild of gecorrodeerd is. Jouw type controller (metalen kast) gaat echt maar hoogstzelden stuk. Wat zijn de foutcodes?

Gr ;)

jobridaro

Hoi thuur, met uitlezen kwamen de volgende foutcodes.sensor l.a, sensor r.a, sensor r.v.de boel gereset en maar weer rijden.toen de melding remlichtschakelaar.Deze vervangen en het lampje gaat eigenlijk met elke rit wel aan.soms na 300 meter en soms na 30 kilometer.Altijd verschillende meldingen, volgens de garage was het de abs controller.

thuur

Citaat van: jobridaro op 06-02-2008 13:04:45
Hoi thuur, met uitlezen kwamen de volgende foutcodes.sensor l.a, sensor r.a, sensor r.v.de boel gereset en maar weer rijden.toen de melding remlichtschakelaar.Deze vervangen en het lampje gaat eigenlijk met elke rit wel aan.soms na 300 meter en soms na 30 kilometer.Altijd verschillende meldingen, volgens de garage was het de abs controller.

Grappig, de sensorbedrading zit op het uiterste punt van de controller. M.a.w. deze bekabeling staat het strakst. Controleer de connector goed of deze er juist op zit, er geen draadbreuken zijn en de contacten corrosievrij.

Gr ;)

jobridaro

Hoi Thuur, vandaag de controller gedemonteerd en de deksel geopend.Alle solderingen van de stekker doorgesoldeerd en de stekkeraansluiting en de stekker gereinigd.De boel weer in elkaar gezet en nu maar afwachten.De eerste paar kilometers nog niets aan de hand, maar dat gebeurde wel vaker.Ga maandag ff naar de garage om de boel weer te laten resetten, en dan meld ik me wel weer.Bedankt voor de feed back en jesnelle reactie!
Groet,
Jos.

scania164

resetten???
Gewoon zekering vd abs eruit en erin en klaar!

thuur

Citaat van: jobridaro op 09-02-2008 17:10:55
Hoi Thuur, vandaag de controller gedemonteerd en de deksel geopend.Alle solderingen van de stekker doorgesoldeerd en de stekkeraansluiting en de stekker gereinigd.De boel weer in elkaar gezet en nu maar afwachten.De eerste paar kilometers nog niets aan de hand, maar dat gebeurde wel vaker.Ga maandag ff naar de garage om de boel weer te laten resetten, en dan meld ik me wel weer.Bedankt voor de feed back en jesnelle reactie!
Groet,
Jos.

Resetten kun je zelf, zie het topic OBD uitlezen in Technisch Onderhoud ;)

Gr 8)

jobridaro

Nou, dat resetten gaat dus prachtig zo! Scheelt weer een rit naar de garage.Totaal nu 110 km gereden en tot nu toe nog geen abs lampje.Toch maar niet te vroeg juichen nog.Ik houd jullie op de hoogte.
Jos

jobridaro

hoi, ja, dan gaat je abs lampje dus toch weer branden!Na het uitlezen van de OBD komt elke keer de foutcode 1-4-1 en 1-4-2 eruit. 1-4-2 staat voor remlichtschakelaar, deze is 2 weken geleden vernieuwd.1-4-1 staat voor storing in pedaalsensor.|Nu rijdt ik een 850 automaat van '94, zit hier een pedaalsensor in?Komen deze foutmeldingen vaker voor?
Groet,
Jos.

thuur

Citaat van: jobridaro op 18-02-2008 20:30:56
hoi, ja, dan gaat je abs lampje dus toch weer branden!Na het uitlezen van de OBD komt elke keer de foutcode 1-4-1 en 1-4-2 eruit. 1-4-2 staat voor remlichtschakelaar, deze is 2 weken geleden vernieuwd.1-4-1 staat voor storing in pedaalsensor.|Nu rijdt ik een 850 automaat van '94, zit hier een pedaalsensor in?Komen deze foutmeldingen vaker voor?
Groet,
Jos.

Controleer of de stekker er nog goed en deugdelijk op zit. Pedaalsensor=remlichtschakelaar.

Gr ;)

Emiel

Kabelboom van de schakelaar even vastzetten met een tie-wrap, heeft bij mij en Piet ook geholpen... :eusa_shifty:

jobridaro

Hoi Emiel, lijkt inderdaad te werken.Ik heb nu al anderhalve week geen melding meer gehad!
Groet,
Jos