Spijt na upgrade 280mm naar 302mm?

Gestart door coyote1980, 07-02-2008 09:06:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

coyote1980

Eigenlijk een simpele vraag: wat zijn de ervaringen met de upgrade naar 302mm remmen?

Ik wilde eigenlijk naar een BBK gaan, en had bij kalmar-union.com de AP Racing kit gevonden voor 1240 GBP incl. btw - da's dus slechts € 1660,- euro!  :eusa_dance:

Mailt die knakker vrolijk terug dat dat de prijs is van een paar jaar geleden en dat ze inmiddels op 1435 GBP EX btw zitten, waarmee het dus gewoon op € 2200,- euro zit... Heb ik me net over die 1600 euro heengezet, krijg je dat dus...  :eusa_wall:

Als ik die bedragen zie denk ik dat ik liever mijn geld aan een 302mm upgrade met kwaliteitsschijven en blokken én RVS remleidingen uitgeef om de remkwaliteit te verbeteren. Voor het geld dat ik uitspaar kan ik dan een mooie Webasto Thermo Top kopen. Alleen voor ik de knoop doorhak wil ik weten of er mensen zijn die de 302mm upgrade gedaan hebben, om vervolgens spijt te krijgen en alsnog naar een BBK te gaan?

1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

michiel

Als je dit nou eens bekijkt:
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=24503.0
en met een paar schijven en blokken zit je weer op/rond de 1600 euro. En toch een BBK.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

t5karel

Denk dat als je het remmen topic wat doorleest,dat je zeker wat wijzer gaat worden en er achter komt dat er niet heel veel verschil zit tussen 280 en 302mm.Een bbk zorgt echter wel voor een giga verschil.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Enno

Citaat van: t5karel op 07-02-2008 09:13:14
Denk dat als je het remmen topic wat doorleest,dat je zeker wat wijzer gaat worden en er achter komt dat er niet heel veel verschil zit tussen 280 en 302mm.Een bbk zorgt echter wel voor een giga verschil.

Zal allemaal wel...echter een Giga verschil ten opzichte van WAT? RVS slangen, goede blokken, goede gangbare klauwen doen toch heel wat meer dan een versleten 10-15 jaar oud remsysteeem wat (nog) onder de meeste roffels zit op het moment van aanschaf.

Ik op mijn beurt zeg dan ook weer een gig verschil ten op zichte van versleten remmen als je alles opwaardeert & optimaliseert....en eerlijk  gezegd ben ik niet zo ontevreden over mijn huidige remmen op de V70


coyote1980

@michiel: die advertentie had ik gezien, misschien dat ik inderdaad daarover in onderhandeling ga :)  Weet alleen nog niet of ik het aandurf tweedehands klauwen te kopen.

Citaat van: t5karel op 07-02-2008 09:13:14
Denk dat als je het remmen topic wat doorleest,dat je zeker wat wijzer gaat worden en er achter komt dat er niet heel veel verschil zit tussen 280 en 302mm.Een bbk zorgt echter wel voor een giga verschil.
Ik heb de diverse draadjes van voor tot achter doorgeplozen. Alleen kon ik niet een conclusie trekken wat wijsheid is. Sommigen zeggen dat een upgrade met RVS remleidingen al een wereld van verschil is, en dan vraag ik mij af hoeveel beter een BBK is ten opzichte van zo'n 302 upgrade met alles aangepakt.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

thuur

Je kunt een BBK niet met een 302 set vergelijken. Ik denk dat de upgrades qua geld aardig in verhouding staan. Of je dat geld er voor over hebt kun je alleen zelf beslissen.

Grootste verschil wat je kunt boeken is het merk schijf+blok bij de 302 upgrade, maar daar is al genoeg over geschreven lijkt me zo.


Gr 8)

t5karel

Citaat van: coyote1980 op 07-02-2008 09:22:28
@michiel: die advertentie had ik gezien, misschien dat ik inderdaad daarover in onderhandeling ga :)  Weet alleen nog niet of ik het aandurf tweedehands klauwen te kopen.

Citaat van: t5karel op 07-02-2008 09:13:14
Denk dat als je het remmen topic wat doorleest,dat je zeker wat wijzer gaat worden en er achter komt dat er niet heel veel verschil zit tussen 280 en 302mm.Een bbk zorgt echter wel voor een giga verschil.
Ik heb de diverse draadjes van voor tot achter doorgeplozen. Alleen kon ik niet een conclusie trekken wat wijsheid is. Sommigen zeggen dat een upgrade met RVS remleidingen al een wereld van verschil is, en dan vraag ik mij af hoeveel beter een BBK is ten opzichte van zo'n 302 upgrade met alles aangepakt.
Het verschil blijft groot,je staat gewoon eerder stil.Het voelt veel degelijker aan,je koopt gewoon een stuk veiligheid extra.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Daniel480

Daniel,

doe het nou gewoon, je gaat er nooit spijt van krijgen !En de parkeerverwarming koop je toch, ik ken je  ;D

-D©©©L-

Gewoon een BBK kopen, weet je zeker dat je voldoende remkracht hebt.

Zijn er ook mensen die achteraf misschien 1500 euro in de zak hadden gehouden en "gewoon" een goede 302 set gemonteerd zouden hebben als ze wisten wat ze nu weten na ervaring met een BBK ?

M a r c

Je hebt overigens al BBK's voor minder dan die 1600 euro....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

coyote1980

Citaat van: Daniel480 op 07-02-2008 09:38:52
Daniel,
doe het nou gewoon, je gaat er nooit spijt van krijgen !En de parkeerverwarming koop je toch, ik ken je  ;D
lol, ja, waarschijnlijk heb je gelijk, je kent mij ;D
Die standkachel moet er toch komen als ik in 2009 VOMAC wil bezoeken!


Citaat van: M a r c op 07-02-2008 09:43:05
Je hebt overigens al BBK's voor minder dan die 1600 euro....
Ook die zonder losse spacers passen i.c.m. Titans? (in de schijf ingebouwde spacers heb ik geen probleem mee overigens)
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

M a r c

Citaat van: coyote1980 op 07-02-2008 09:43:43
Ook die zonder losse spacers passen i.c.m. Titans? (in de schijf ingebouwde spacers heb ik geen probleem mee overigens)

Wat is dan het probleem? Of het nu een losse of in de 'hub' verwerkte spacer is; in beide gevallen komt je wiel verder naar buiten te staan...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

coyote1980

Citaat van: M a r c op 07-02-2008 09:49:22
Citaat van: coyote1980 op 07-02-2008 09:43:43
Ook die zonder losse spacers passen i.c.m. Titans? (in de schijf ingebouwde spacers heb ik geen probleem mee overigens)

Wat is dan het probleem? Of het nu een losse of in de 'hub' verwerkte spacer is; in beide gevallen komt je wiel verder naar buiten te staan...
Tweeledig, m'n bandenboer waarschuwde dat je met spacers een verhoogd risico op trillingen in de auto bij minimale onbalans loopt. En verder passen er geen slotbouten i.c.m. spacers.

Of is dat een onzinargument en is het een kwestie van 'dan zorg je maar dat die spacer perfect gemonteerd zit'?

En die slotbouten zijn ook niet cruciaal als je een alarm met tilt-sensor hebt eigenlijk...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

thuur

Je loopt altijd kans op bijwerkingen als je buiten de fabrieksspecificatie gaat. Gewoon goed spul nemen dus.

Slotbouten kun je op maat laten maken.

En de tiltsensor is dat het alarm stopt als de auto wordt weggesleept...


Gr :)

coyote1980

Citaat van: thuur op 07-02-2008 09:57:58
En de tiltsensor is dat het alarm stopt als de auto wordt weggesleept...
Wat zorgt er dan voor dat het alarm afgaat als de wagen wordt opgekrikt om de velgen eraf te halen?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic