luchtbuis van luchtfilterhuis naar motorblok zit los

Gestart door Robert Haven, 10-02-2008 13:05:07

Vorige topic - Volgende topic

Robert Haven

Net ff de motorruimte geinspecteerd na een grote beurt (bij Thom de Jong).
Zag toen dat de alu geribbelde luchtbuis van het filterhuis naar het blok wel erg losjes zat en er bij de uiteinden ook niet echt heel fraai meer uit zag.... (kan de buis zo heen en weer schuiven en dan is hij los, kortom hij zit maar net 'aan').
Motor loopt verder prima maar vond dit niet echt kloppen. Iemand bekend hiermee?
Gewoon buis vervangen? (En weet iemand wat dit kost?)

p.s. kwam ook nog een achtergelaten stuk ijzer tegen   :eusa_wall: ca 30 cm lang en 2cm breed met aan 1 kant een omgebogen stuk van ca. 2 cm. Lag op de koplamp. (zelfgemaakt hulpstuk?)

pwassink

Citaat van: Robert V70 NBP op 10-02-2008 13:05:07
Zag toen dat de alu geribbelde luchtbuis van het filterhuis naar het blok wel erg losjes zat en er bij de uiteinden ook niet echt heel fraai meer uit zag.... (kan de buis zo heen en weer schuiven en dan is hij los, kortom hij zit maar net 'aan').
Motor loopt verder prima maar vond dit niet echt kloppen. Iemand bekend hiermee?
Gewoon buis vervangen? (En weet iemand wat dit kost?)

p.s. kwam ook nog een achtergelaten stuk ijzer tegen   :eusa_wall: ca 30 cm lang en 2cm breed met aan 1 kant een omgebogen stuk van ca. 2 cm. Lag op de koplamp. (zelfgemaakt hulpstuk?)

multiriem ook gewisseld / losgeweest  toevallig bij dielaatste beurt ?   :D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Robert Haven

pwassink

Citaat van: Robert V70 NBP op 10-02-2008 13:08:28
niet dat ik weet.... hoezo?

Dat achtergebleven object lijkt verdacht veel op een hulpstukje wat ik ook al eens maakte om de spanrol te kunnen ontspannen eigenlijk
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Robert Haven

Citaat van: pwassink op 10-02-2008 13:12:52
Citaat van: Robert V70 NBP op 10-02-2008 13:08:28
niet dat ik weet.... hoezo?
Dat achtergebleven object lijkt verdacht veel op een hulpstukje wat ik ook al eens maakte om de spanrol te kunnen ontspannen eigenlijk
Oh..oké. Zal het ze eens vragen als ik dat ding terugbreng  ;).

Robert Haven

oeps... bleek dat ik het topic op slot had gezet....  :eusa_wall: terwijl ik nog wel op zoek ben naar een reactie.... dus als iemand nog wat kennis met mij wil delen?  :eusa_shifty:

850 2.5 20v sportsline

Ik ben dit ook tegengekomen. Bij mij zag ik het toen ik de buis/slang van het filter naar de inlaatklep verving. Aan dit verhaal hangt nog een heel relaas (zie bij techniek onder 'cruise control functioneert niet'), maar dat zal ik je besparen. Het zou dienen voor het geleiden van warme lucht en niet direct gevolgen hebben voor het functioneren van de motor (of het op termijn schade kan, weet ik niet). Bij mij is de slang in tweeën gebroken; de uiteinden raken elkaar wel. Ik ge het in ieder geval vervangen. Kan nooit een kostbaar onderdeel zijn denk ik.
Je 'hulpstuk' kan ik niet thuisbrengen. Lijkt me om in-de-motor-gevallen schroefjes of andere spullen uit de motor te vissen? Bij mij was een oude bougie tussen het plaatwerk naast het motorcompartiment gevallen. Ik kreeg van iemand een hulpstuk dat bestond uit een staaldraad dat door een dunne buis liep en aan het uiteinde een lus vormt, die ik om de bougie kon leggen. Uiteinde aanhalen en binnenhalen die bougievis... Maar dat terzijde.

Robert Haven

Aangezien er niet meer reacties op binnenkomen geef ik de moed maar op dat iemand van hier weet hoe duur zo'n geribbelde alu buis bij de dealer kost en ga er dus binnenkort dan maar ff langs....

-D©©©L-

Dat is een duur stukje pijp, zolang ie er niet uit valt en niet rammelt zou ik hem gewoon laten zitten. Dit is om bij heel koud weer de motor sneller op temperatuur te laten komen. Zo koud is het hier niet zo vaak.
Bij LPG-verdamper auto's haalt men die pijp standaard weg.

Robert Haven

Citaat van: -D©©©L- op 13-02-2008 20:05:04
Dat is een duur stukje pijp, zolang ie er niet uit valt en niet rammelt zou ik hem gewoon laten zitten. Dit is om bij heel koud weer de motor sneller op temperatuur te laten komen. Zo koud is het hier niet zo vaak.
Bij LPG-verdamper auto's haalt men die pijp standaard weg.
Daar kan ik wat mee! Dank je Marco!

razorx

Citaat van: Robert V70 NBP op 10-02-2008 13:05:07
Motor loopt verder prima maar vond dit niet echt kloppen.

Volkomen normaal.
Het moet niet uit elkaar vallen van ellende maar het zit inderdaad redelijk los.

De verwarmde lucht gaat naar een regelklep die afhankelijk van de temperatuur meer of minder warme lucht toevoerd.

Of dat in Nederland noodzakelijk is kan je bediscusseren.

Bij mij de boel er achter op een nette manier weggehaald: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=23946.0

WYD

Deze slang zit op heel veel auto's en is leuk voor in de winter als het hard vriest om de inlaatlucht wat te verwarmen.
In Nederland niet echt nodig.
Volgens mij is deze slang niet eens zo duur en kun je die gewoon universeel kopen.
Is volgens mij een standaard diameter.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

hans67

Deze slang om de inlaatlucht te verwarmen  (werkt alleen bij kou) is gewwon universeel te koop bij de autohandel, deze zijn wel dun en moet je niet te veel uitrekken, dus je kan het best een nemen die ongeveer al de juiste lengte heeft.
Ik ken genoeg lpg inbouw waarbij ie is blijven zitten...