(Stalen) Velgen, welke marge heb je bij de offset?

Gestart door ©orné, 13-02-2008 16:23:49

Vorige topic - Volgende topic

©orné

Rondkijkend naar nieuwe danwel gebruikte stalen velgen en winterbanden (voor een plotseling opkomende wintersportvakantie, net een eland...) stuit ik telkens op de offset of ET icm. de velgbreedte.
Hoeveel marge mag daar eigenlijk inzitten? Ik heb in een paar dagen weinig of niets over de "speelruimte" kunnen vinden op 't net - of doe ik dat nu fout?  >:(

In http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=1222.0 wordt hierover wel gesproken, maar de gelinkte info is van 't net verwijderd vanwege te grote belangstelling...  :eusa_wall:

Even daarover denkend:
Voor mijn model -een V70 T5 Classic- is de standaard ET van de Columba's 43 mm, maar kan bv. 45 mm ook, of komen dan meteen wiel en band teveel naar binnen, met kans op aanlopen? En 38 mm, dan komt de remklauw verder vrij maar hoeveel marge is er in de wielkast? Ik neem even aan dat de remklauw het belangrijkste is om op te letten, en dus ook het model van de velg. Of is een stalen velg standaard, altijd hetzelfde en dus onbelangrijk?
(Natuurlijk spelen breedte en hoogte van de band in het hele plaatje ook mee.)

Gewoon naar de dealer of bandenboer is het eenvoudigst (hoewel bellen met een Volvo dealer ook niets bruikbaars opleverde, heb ook maar niet doorgevraagd toen-ie "alleen bestelnummers kon zien" ???), maar financieel ook niet mis. Met wat rekenen aan de waarden moet je toch van een velg+band moeten kunnen zeggen of dat past?

Minder spenderen via MP oid. is wel aantrekkelijk, anderzijds: bij twijfel niet inhalen!  :eusa_doh:
Hoe veilig en comfortabel je aankomt is van belang, niet hoe snel!
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...