achterveer gebroken

Gestart door ceesklumper, 13-02-2008 00:09:58

Vorige topic - Volgende topic

ceesklumper

Een week of drie geleden had ik een flinke bonk links achterin, als ik over een verkeersdrempel ging - alsof er een flinke boomtak tegen de onderkant van de wagen aanklopte.

Bleek dat de achterveer gebroken was! Ongeveer eenderde van boven, finaal afgebroken. Reed nog wel ok, maar zat links iets lager en onder echte stress klapperde het dus.

Ik heb een veercompressor gekocht (50 euri bij Brezan) en in ca twee uur de veer door een nieuwe (90 euri bij Volvo) vervangen en probleem opgelost.
Cees Klumper
Amsterdam

-D©©©L-

Hmmm appart.

Gebruik je een "veercompressor" voor de achterveren ? Die lepel je er toch zo uit ?

pwassink

Citaat van: ceesklumper op 13-02-2008 00:09:58
Een week of drie geleden had ik een flinke bonk links achterin, als ik over een verkeersdrempel ging - alsof er een flinke boomtak tegen de onderkant van de wagen aanklopte.

Bleek dat de achterveer gebroken was! Ongeveer eenderde van boven, finaal afgebroken. Reed nog wel ok, maar zat links iets lager en onder echte stress klapperde het dus.

Ik heb een veercompressor gekocht (50 euri bij Brezan) en in ca twee uur de veer door een nieuwe (90 euri bij Volvo) vervangen en probleem opgelost.

Geheel duidelijk is het me niet.. maar heb je nu een veer vervangen en de andere op dezelfde as niet ?   :eusa_think:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Was de veer erg aangetast door roest?

Heb je wel eens met extreem zware lading gereden of heel hard over een bult/door een kuil?

Gr :o

Manga

Dan kon je beter of een 2dehands kopen ongeveer zelfde waarde of 2 nieuwe...

Maar je hebt ook kans dat het bijna niet scheelt, de oude kan gewoon moe geworden zijn gebeurd wel vaker (niet perse bij volvo dan) maar over het algemeen.

850R 2.0 DOP

ceesklumper

Veren krijg je er niet zomaar in of uit zonder veercompressor, er is niet genoeg ruimte.

Ik zag geen aanleiding om ook de andere veer achter te vervangen - ik heb geen zware ladingen vervoerd (kan ook eigenlijk niet in een C70 convertible) en ook nooit hard over hobbels gegaan (want dan klapt de voorkant ook zo hard op de stenen door die chassis verstevigingen vooronder). Er was geen roest op de veer. De auto heeft ook pas 90,000 km gereden.

Gezien de magere resultaten op dit forum als je op 'gebroken veer' zoekt zal het wel niet zo vaak voorkomen. Maar ik dacht dat het toch wel nuttige informatie was.
Cees Klumper
Amsterdam

-D©©©L-

Heb je nivomats onder die wagen ?

ceesklumper

Nivomats? Geen idee wat dat zijn, dus waarschijnlijk niet!
Cees Klumper
Amsterdam

mehn

Citaat van: ceesklumper op 14-02-2008 00:37:08
Veren krijg je er niet zomaar in of uit zonder veercompressor, er is niet genoeg ruimte.

Heb je de schokdemper wel losgemaakt aan de onderkant?
Dan valt de as namelijk een stuk naar beneden waardoor je de veer er zo uit kunt halen...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pac

Citaat van: mehn op 14-02-2008 06:38:50
Citaat van: ceesklumper op 14-02-2008 00:37:08

Heb je de schokdemper wel losgemaakt aan de onderkant?
Dan valt de as namelijk een stuk naar beneden waardoor je de veer er zo uit kunt halen...

Is idd een fluitje van een cent als je het doet zoals Mehn zegt.