merkteken krukaspoelie ??

Gestart door stap, 16-02-2008 20:23:01

Vorige topic - Volgende topic

stap

hallo,

ik heb een paar weken geleden de distributieriem vervangen van mijn v70 (1998, 10 V). De merktekens op de bovenste twee van de inlaat en de uitlaat staan goed.

Ik kan het merkteken op de krukaspoelie vinden (streepje) maar op het blok kan ik niets vinden. Bij de andere topics kan ik alleen voorbeelden van de 850 vinden. Is het mogelijk dat er verschil zit op dit punt tov de v70?

Overigens loopt de motor goed, en heb ik volgens mij niets verdraaid bij de montage maar het zit mij niet lekker dus wil ik het graag checken om het zeker te weten..

Wie weet waar het merkteken zit?? :eusa_think:

Jeroentjuh

-D©©©L-

Op het blok, loodrecht boven de krukas.

stap

dank je wel! Het merkteken op de poelie is een kleine inkerving in een van de nokken. Deze staat niet loodrecht boven de krukas als ik de bovenste twee goed heb staan.
Vermoedelijk heb ik dus toch een verschil van een of twee tanden.. Maar goed, er is nog niets kapot dus zal ik het proberen met het merkteken boven.

Ik ben benieuwd of er ook verschil te merken is, ik laat het weten. Lekker sleutelen buiten rond het vriespunt, brrr

thuur

Citaat van: stap op 17-02-2008 09:35:20
dank je wel! Het merkteken op de poelie is een kleine inkerving in een van de nokken. Deze staat niet loodrecht boven de krukas als ik de bovenste twee goed heb staan.

Dat is bij mij ook niet. Het lijkt net alsof het merkteken tussen de tand-met-inkerving en de volgende tand (tegen de klok in) staat. Maar als je wat gaat bewegen en schuin kijkt, dan staat ie wel goed hoor ;)

Gr 8)

Johann

Het merkteken op de poelie staat op de rand tegen de acc. poelie,

Op de tanden van de tandriem poelie zie je twee inkepingen, 0 punt staat net niet helemaal in de midden van deze twee..

Op het huis van de oliepomp staat een referentielijn,

thuur

Knap dat je dat op de foto hebt gekregen :eusa_clap: Tis mij niet gelukt..

Gr ;)

Johann

Tsja..

Er staat wel eens iets op de bok,

;)

Op deze foto is het streepje op de oliepomp wel goed te zien,

stap

Reuze bedankt voor de uitleg en de perfecte foto's!! :eusa_clap:

Het was uiteindelijk wel lekker met het zonnetje in de rug.

Alles stond perfect op tijd. Maar ja, het blijft toch knagen als je niet 100% zeker bent of het goed is.

Nou, hij kan weer 120 dk mee, op naar de 6 ton!! :D

joebar

ik heb zelf al tientallen riemen vervangen, van allerhanden auto's, en heb nog nooit naar een afstelteken gekeken......
voor ik de riemen eraf haal teken ik alle punten voor mezelf af ( dus ik maak zelf markeringspunten met een lakstift) en ongeacht hoe de hele boel staat.
Spanner los, riem eraf, riem erop , punten controleren, en knallen maar weer...

Wat sommige al niet voorschrijven aan blokkeerpennen, en ander speciale hulpstukken pfffftt

-D©©©L-

Citaat van: joebar op 17-02-2008 15:30:34
ik heb zelf al tientallen riemen vervangen, van allerhanden auto's, en heb nog nooit naar een afstelteken gekeken......
voor ik de riemen eraf haal teken ik alle punten voor mezelf af ( dus ik maak zelf markeringspunten met een lakstift) en ongeacht hoe de hele boel staat.

Wat sommige al niet voorschrijven aan blokkeerpennen, en ander speciale hulpstukken pfffftt
En hoe doe je dat als je vermoed dat de zaak niet helemaal 100% op tijd staat ?

joebar

Citaat van: -D©©©L- op 17-02-2008 16:12:24
Citaat van: joebar op 17-02-2008 15:30:34

En hoe doe je dat als je vermoed dat de zaak niet helemaal 100% op tijd staat ?

Als ik de boel demonteer, dan komt ie lopend binnen, en dan hoef ik niet te twijfelen of de boel goed staat, is de kop eraf geweest, dan kan ik mijn eigen merktekens zien, dus ook geen probleem, is de distibutie geknapt, en kan er zonder koprevisie ( fiat b.v.) een nieuwe riem op, dan nokken cilinder 1 beide op tuimelen, zuigers in BDP, en dan riem erop......
Als je cil 1 beide nokken(assen op openen zet, en de krukas op BDP, dan wijzen de merktekens vanzelf op de goede punten.....

misschien is dit abracadabra voor mensen die het nog nooit gedaan hebben, maar voor mij is dit zo klaar als een klontje