Airbox (Brainstorm or mind control..)

Gestart door micdee, 28-07-2003 23:51:36

Vorige topic - Volgende topic

micdee

Waarom niet een buis maken vanaf filterhuis naar (T)urbo met de diameter van de MAF en dan de MAF sensor daarin plaatsen??  (ideetje van "de knutselaar"  ;) ;D)

Johann

Citaat van: Yellow Banana II op 01-08-2003 11:08:45
Ik heb allang gepast met het echte BMC filter en dit gaat geheid perfect passen! Hij komt voor de verdeelkap en boven de slang naar de gasklep. Past precies!  :D

Ik denk dat je 't moeilijk gaat krijgen Marc.
Tenzij je een speciale buis laat buigen naar de MAF toe.
Ik heb nu tijdelijk het filter er in zitten met de SCT buis die in mijn S60 zat.
De bocht voor de turbo zit op een milimeter na tegen de ABS unit aan. Ik neem aan dat deze unit hetzelfde is als van de T-5R.
Vanaf daar kun je onmogelijk recht naar voren, er is geen ruimte bij de verdelerkap. Vergeet niet dat de MAF er ook nog tussen moet.
De Volvo turbo buis kun je niet gebruiken want die wil alleen rechtsaf naar de airbox toe.
Mocht je van 2,5" of 60 MM materiaal uitgaan dan zal de buis eerst nog een bocht naar rechts moeten maken om naast de verdeler kap te komen. Mooi uitdaging! Je kunt hier wel RVS buis voor de melk industrie voor gebruiken want die is lekker dunwandig.
Ik heb nu dus vanaf de turbo tot aan de MAF een 3" buis. dan een 60 MM MAF en dan weer een verloop naar een 80 MM filterhuis.
Ik neem aan dat het huis ongeveer dezelfde afmetingen heeft als de BMC van jou.

Koude luchtslang past er vooralsnog niet op.

Johann

Ik heb vanmiddag even een temperatuur sensor op het alu huis van de inlaat gehangen.

Buiten temperatuur ws 28 graden volgens het dashboard van de 850.

Hij stilstaan, stoplicht e.d. was het huis ~45-60 graden.
Bij lang stationair heb ik zelfs 70 graden gezien.
Bij 50 km/h rustig rijden schommelde de temperatuur tussen de 32 en 34 graden.
Na stationair  herstelde de temperatuur zich binnen 1 a 2 kilometer constant rijden. Bij hard trappen ging het iets sneller.
Bij 100 km/h-120 km/h zat de temperatuur tussen de 30 en 32 graden.

Let wel, temperatuur van het alu huis gemeten aan de buitenkant van het filter en zonder koude lucht aanvoer slang. Aangezogen lucht kwam dus uit de motor ruimte.

martijn.

Johann,

Wat koste die Ram-air filter?

Zippo

Citaat van: Johann op 03-08-2003 22:19:12
Ik heb vanmiddag even een temperatuur sensor op het alu huis van de inlaat gehangen.

Buiten temperatuur ws 28 graden volgens het dashboard van de 850.

Hij stilstaan, stoplicht e.d. was het huis ~45-60 graden.
Bij lang stationair heb ik zelfs 70 graden gezien.
Bij 50 km/h rustig rijden schommelde de temperatuur tussen de 32 en 34 graden.
Na stationair  herstelde de temperatuur zich binnen 1 a 2 kilometer constant rijden. Bij hard trappen ging het iets sneller.
Bij 100 km/h-120 km/h zat de temperatuur tussen de 30 en 32 graden.

Let wel, temperatuur van het alu huis gemeten aan de buitenkant van het filter en zonder koude lucht aanvoer slang. Aangezogen lucht kwam dus uit de motor ruimte.

Was ik je vanavond vergeten te vragen, kun je ook de temperatuur meten in die buis, dichtbij de turbo?? Luchttemperatuur dan!
Daar gaat 't uiteindelijk om! Toch?? ;)

Johann

kan wel maar dan moet er een sensor in de buis gemaakt worden.
En dan moet het ook een snelle temp meter zijn.
Die ik nu heb is te langzaam.

Zippo

Citaat van: Johann op 03-08-2003 23:41:00
kan wel maar dan moet er een sensor in de buis gemaakt worden.
En dan moet het ook een snelle temp meter zijn.
Die ik nu heb is te langzaam.

Ohja! Daar had ik niet aan gedacht....... 8)

Zippo

Marc 0101.001

Citaat van: Johann op 03-08-2003 16:43:06
Citaat van: Yellow Banana II op 01-08-2003 11:08:45
Ik heb allang gepast met het echte BMC filter en dit gaat geheid perfect passen! Hij komt voor de verdeelkap en boven de slang naar de gasklep. Past precies!  :D

Ik denk dat je 't moeilijk gaat krijgen Marc.
Tenzij je een speciale buis laat buigen naar de MAF toe.
Ik heb nu tijdelijk het filter er in zitten met de SCT buis die in mijn S60 zat.
De bocht voor de turbo zit op een milimeter na tegen de ABS unit aan. Ik neem aan dat deze unit hetzelfde is als van de T-5R.
Vanaf daar kun je onmogelijk recht naar voren, er is geen ruimte bij de verdelerkap. Vergeet niet dat de MAF er ook nog tussen moet.
De Volvo turbo buis kun je niet gebruiken want die wil alleen rechtsaf naar de airbox toe.
Mocht je van 2,5" of 60 MM materiaal uitgaan dan zal de buis eerst nog een bocht naar rechts moeten maken om naast de verdeler kap te komen. Mooi uitdaging! Je kunt hier wel RVS buis voor de melk industrie voor gebruiken want die is lekker dunwandig.
Ik heb nu dus vanaf de turbo tot aan de MAF een 3" buis. dan een 60 MM MAF en dan weer een verloop naar een 80 MM filterhuis.
Ik neem aan dat het huis ongeveer dezelfde afmetingen heeft als de BMC van jou.

Koude luchtslang past er vooralsnog niet op.

En toch gaat het passen!! Ik heb al gekeken dat het BMC-filter tussen de radiateur en verdeelkap in komt te liggen, gaat precies, de MAF komt rechtstreeks op het filterhuis, daar zit al speciaal een flens waar je hem met de originele schroeven op vast kunt zetten, het kan alleen zijn dat ik (misschien) een verlengstuk moet maken naar de kunststof pijp die aan de turbo zit. Wellicht dat ik alvast zo'n SCT-pijp meeneem, ik ben vrijdag toch in Kungalv  :D
Welke afmetingen heeft jouw aluminium filter? Mijn BMC meet een diameter van 150mm en een lengte van 200mm. Volgens mij is de diameter van jouw filter aan de achterkant groter?
Als het er allemaal opzit maak ik wel foto's en zal ik ook eens temp.metingen doen! Hasta la Vista  ;D

Entuscan

Marc nog 1 klein vraagje

als je die BMC CDA der op zet, wil je dan eens goed luisteren? Kwestie van te weten of die meer of minder uitlaatgeluid produceert als die kelk (of gewone airbox).
Vooral laag in de toeren wilt dat nogal eens voor extra lawaai zorgen :(
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Marc 0101.001

Ik zal erg goed luisteren!

Daarnaast zie ik ook al dat er bij Johann de ABS-unit duidelijk in de weg zit. Bij mij zit die veel verder naar beneden. :)

micdee

Nou vandaag eindelijk ook de originele volvo buis erop en dan blijkt toch maar weer dat a) je misschien beter kan kijken of je een gat in de bodem kan maken en daar die extra slang aan kan vast zetten.
b) voor de iets creatievere de accu naar achteren verplaatsen...
Ik zal nog ff fotootje maken van het echte allereindresultaat...
Wel is gebleken dat de extra slang er niet opblijft zitten, maar er bijna afschuift zodat er volgens mij overdruk via die opening weggeblazen wordt., eigenlijk wil je dat dus niet.......
Ik heb er nu een klem opgezet zodat ie er niet meer af kan... we zullen eens zien wat het resultaat daarvan is.
@entu.... ik weet natuurlijk niet in hoeverre het systeem van Marc overeen komt, maar ik vind nu dat het geluid bij rustig gebruik niet overeenkomt met een echt openluchtfilter... er zit een omhuizing heen.. zonder filterhuis om mijn openluchtfilter hoorde ik duidelijk het afblazen (voor Johann recirculeren  ;)) van de overdruk nu hoor ik dat niet meer... ik hoor wel een leuk gebulder als ik echt het gas opentrek.... (vraag maar aan Martijn  ;D)

micdee

hier is dan het fotootje...

Om het risico van kortsluitng te minimaliseren heb ik maar ducktape op de buis geplakt.dat houdt het wel hier staat ook geen 1.3 bar op  ;)

martijn.

Citaat van: micdee op 04-08-2003 20:51:30
ik hoor wel een leuk gebulder als ik echt het gas opentrek.... (vraag maar aan Martijn  ;D)
;D ;D,en wat heeft die 850 van mij toch mooie achterlichten, he ;D ;D ;D ;D :P

micdee

Citaat van: martijn. op 04-08-2003 21:19:45
Citaat van: micdee op 04-08-2003 20:51:30
ik hoor wel een leuk gebulder als ik echt het gas opentrek.... (vraag maar aan Martijn  ;D)
;D ;D,en wat heeft die 850 van mij toch mooie achterlichten, he ;D ;D ;D ;D :P

zag je die mooie flits ook nog???? waarom denk je dat ik je zo ver vooruit liet rijden ;D ;D ;D Kon je MA-KK-ELIJK bijhouden hoor  ;)

Johann

Citaat van: Yellow Banana II op 04-08-2003 12:36:58
Ik zal erg goed luisteren!

Daarnaast zie ik ook al dat er bij Johann de ABS-unit duidelijk in de weg zit. Bij mij zit die veel verder naar beneden. :)

Dan zou het zo ongeveer kunnen.