fout in de motorelectronica? (volvo newby)

Gestart door jrkalf, 23-02-2008 09:37:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jrkalf

Hallo allen,

sinds 3 dagen een volvo 850 2.5i 20v op de kop getikt. Gekocht bij een occasion dealer, zag er prima uit en rijd ook prima. Volgens de boekjes ook altijd (tot zo'n 40.000 kilomterter geleden) bij dezelfde volvo dealer onderhouden. Lijkt me geen verkeerde koop, echter:

Ik krijg nu bij het starten van de auto m'n "Fout in de motorelectronica" lampje niet uit. Dat oranje vierkantje met daarin het groene driehoekje. Ik vermoed dat de dealer toch een klein foutje heeft gemaakt met het vervangen van de distributie riem (die was in 150.000 niet vervangen, dus bij de aflevering gelijk gedaan).

Weten jullie wat ik nodig heb en hoe ik kan uitlezen om er achter te komen wat er precies fout zit. Ik ga sowieso even bij de dealer langs, maar ik vermoed dat deze dit niet 1,2,3 kan.

Groet,
Jelle.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo


jrkalf

De 850 is van (niet lachen) 1-04-1994 :D met bijna 291.000 op de teller.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo


killerbee

 ;D Oh sorry zal niet lachen  :eusa_silenced:
lees even de fout codes uit.
Je hebt obd1

Ludo

we lachen niemand uit hoor, we rijden tenslotte (bijna) allemaal in zo'n ouwe ketels.  ;D

jrkalf

*opent forum onderwerpje*

heb ik daar nog tools voor nodig? Of zijn het ledjes die gaan branden die ik zo zonder spullen nodig te hebben kan uitlezen?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo

nee je hebt niets meer nodig, alles zit onder de motorkap.
je krijgt de foutcode in de vorm van het brandend ledje, met een kleine pauze tussen de cijfers in. (dan even de code opschrijven)
lees het topic maar eerst.

jrkalf

#8
Gevonden. IK heb er helaas wel 4!!:

A2: 2–3–2 Adaptieve lambdaregeling, stationair
A2: 1-1-3 (niet gevonden?!)

A3: 4–4–4 Stroomvoeding naar de kleppen in het hydraulische aggregaat ontbreekt
      echter, de ABS / tracs lampjes gaan niet branden. Niet gereset misschien?

A7: 1–2–2 Sensortijd motortemperatuur te lang
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo

eerst even alles resetten en kijken of de meldingen terugkomen.


Ludo

Citaat van: jrkalf op 23-02-2008 10:22:42
A3: 4–4–4 Stroomvoeding naar de kleppen in het hydraulische aggregaat ontbreekt
      echter, de ABS / tracs lampjes gaan niet branden. Niet gereset misschien?

dat klopt.
als je gereset hebt, blijft het abs lampje in het dashbord branden tot je ongeveer 25-30km/u gereden hebt.

jrkalf

#11
Ok, resetten met het A7 contactpunt, knopjes drukken en ledjes kijken.

Moet ik daarna een stukje rijden om alles te triggeren? Of komt dit vrijwel direct weer terug?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo


jrkalf

#13
Ahh, ik kom net terug binnen met de volgende opmerking:

A7 gereset.. echter op alle punten kwam het weer terug:

- Het motorelectronica lampje is uit
- al was het op A2 nu alleen 1-1-1 (geen fout?)
- A3: 4-4-4 (nog steeds ..... echter geen abs lampje)
- A7: 1-2-2 nog steeds


Ik ga ze allemaal resetten en kijken wat het doet.
In de B serie heb ik geheel geen fouten.

Nu maar gelijk de laptop mee naar buiten en onder de motorkap zetten ;)
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

jrkalf

Vooralsnog alles gereset en alles geeft netjes 1-1-1 aan.

Ik wacht nu rustig af om te zien of er iets terug komt. Verder alle vloeistoffen ook al nagelopen en alle zekeringen gecheckt.
Ik ben benieuwd.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.