Stuurbekrachtigingspomp overleden *850 TDI 1996*

Gestart door denkweb, 23-02-2008 17:41:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

denkweb

Na 545.213 kilometers heeft mijn stuurbekrachtigingspomp het zojuist deels begeven. Gelukkig alleen flinke lekkage, geen poulie verloren.

Iemand toevallig enig idee wat erbij komt kijken om deze te vervangen en wat de kosten van een dergelijke pomp zijn?

Alle tips welkom.

(voordeel is wel dat ik nu deze lang uitgestelde reparatie niet meer uit kan stellen  ;D)

regiorunner

#1
Niet zo moeilijk...

Benodigd:

- ATF olie
- Nieuw pompje  :eusa_angel:
- Lekbakje en depmateriaal
- Stalen zenuwen, pietsie geduld.
- Beetje van dat witte plakband dat loodgieters gebruiken tussen kranen enzo.

Multi-riem eraf,  (teken vantevoren even een briefjehoe de multi-riem liep), multiriem ontspannen door een steeksleutel op de spanner zetten.

Wartel eraf VOORZICHTIG  :police: bouten eraf (door-en-doorbouten) bakje eronder groot genoeg voor een litertje stuurolie....

Stuurpomp loshalen (op VADIS is er een tekening waar de bouten zich bevinden) dankzij Mehn  ;D

Lukt allen met een ratel+lange dop door de poelie heen  :eusa_whistle:

http://www.mehn.nl/volvo/volvo855t5/vadis/VADIS_S70_multiriem.jpg

Ik heb er hier nog wel eentje liggen  :eusa_think: want bij mij was het probleem niet de stuurpomp maar de aircocompressor die lawaai maakte  :eusa_wall:

Stuurpomp monteren, en ben voorzichtig. Wartels en stuurleidingen zijn erg kwetsbaar na zo'n km stand kwam ik achter  :eusa_think:

ATF erin.

Multie-riem monteren

TADAA  ;D


(eventuele aanvullingen altijd welkom natuurlijk  :eusa_boohoo:)

regiorunner

Veel te duur...

Rima (of een ander tweedehansje) is dan een betere oplossing denk ik  :eusa_whistle:


850newbie

Citaat van: regiorunner op 24-02-2008 18:55:34
Veel te duur...

Rima (of een ander tweedehansje) is dan een betere oplossing denk ik  :eusa_whistle:



Beetje ahankelijk of je er weer ruim 500.000 km mee wil doen.

regiorunner

Mwah het is altijd een kwestie van geluk. Maar ik zou het wel weten voor € 246 euro  :eusa_think:

thuur

Citaat van: regiorunner op 24-02-2008 15:19:32
- Beetje van dat witte plakband dat loodgieters gebruiken tussen kranen enzo.

Teflon tape ;)


Gr 8)

regiorunner

Citaat van: thuur op 24-02-2008 21:33:21
Citaat van: regiorunner op 24-02-2008 15:19:32
- Beetje van dat witte plakband dat loodgieters gebruiken tussen kranen enzo.

Teflon tape ;)


Gr 8)

Kijk als we jou toch niet hadden ;)

Pomp heb ik inmiddels boven water, en is beschikbaar :D

850newbie

Citaat van: regiorunner op 24-02-2008 20:14:51
Mwah het is altijd een kwestie van geluk. Maar ik zou het wel weten voor € 246 euro  :eusa_think:
Tja, als je meer dan 75.000km per jaar rijd zou ik gewoon een nieuwe kopen en op safe gaan.

denkweb

#8
44.000km per jaar. Vorige maand al een hard tikkend geluid geconstateerd en te eigenwijs om een afspraak te maken, dus eigenlijk toch een beetje erop aan laten komen.

Gisteravond in een Toyota Landcruiser 4x4 bergingskraantje naar huis gereden en vandaag even ingewisseld voor een Hyundai Tucson met 12.000km op de teller (en nu al het stuur scheef tov de wielen), kortom, mobiel zijn we al.

Eigen auto vandaag naar garage laten verslepen (effe slikken na alle commentaren, voorlopig even een beetje achter de monitor verschuilen op het werk) en dankzij dit fraaie forum een gebruikte pomp gevonden voor een paar tientjes, welke hopelijk morgen bij de post zit.

Kortom, het begin is er. Garage sloopt morgen de oude pomp los om te kijken of alleen de pomp lekt ofdat er meer loos is. Daarnaast laat ik ze gelijk de multiriem en eventueel spanner maar gelijk vervangen, beetje armoe om dat maar niet gelijk te doen.

Als alles meezit woensdagavond of donderdag de auto weer ophalen...!

Dank voor de uitleg hierboven btw. Ik zal vragen de oude pomp te bewaren, ben voornemens om deze eens uit elkaar te halen om te kijken wat er naar de gallemiezen is gegaan (lagers?).

Enneh, groter post ik hem echt niet:

  :eusa_shhh:

De 'vervangauto's' van deze week:


thuur


Quota

Pfoei hey... dat is gewoon als vloeken in de kerk...., zo'n foto plaatsen hier... ;)