gedachtenspinseltje (s)...

Gestart door vigour, 26-02-2008 12:37:30

Vorige topic - Volgende topic

vigour

Misschien een raar gedachtenspinseltje.........

Ik heb een 850 estate sports line, zónder turbo dus.   :eusa_whistle:x

Als ik een open luchtfilter neem, en een intercooler inbouw waar ik dit filter op aansluit, dan komt er meer lucht bij het mengsel, dus meer zuurstof, ergo: meer vermogen !!

Tweede gedachte die daar dan gelijk achteraan komt : Als ik in het front, of in de motorkap een conische inlaat maak en deze uit laat komen op een gesloten huis, en deze uit laat komen op de intercooler, dan heb ik toch een ram-air systeem?

Uit ervaring (kawasaki ZZR1100) weet ik  dat dat systeem geweldige power geeft, maar of dit ook op deze manier toepasbaar is ?

Zijn er techneuten onder jullie die daar ervaring mee hebben, en/of kunnen vertellen wat de (on)mogelijkheden zijn ??

Johann

We hebben 't hier al een keer over gehad meende ik..

Een intercooler heeft niet zoveel zin omdat je nauwelijks een ondertemperatuur kunt halen. Bij normale aanzuiging van de motor zal de ingaande temperatuur niet veel afwijken van de omgevingstemperatuur. Met een intercooler zul je niet veel efficienter zijn maar dan heb je wel het nadeel van een veel langer inlaattraject met ook nog eens meer weerstand. Dit zal wel koppel opleveren maar de hogere toeren zullen hier hinder van ondervinden.

En dan nog de ervaring dat er met de Volvo NA motor zowiezo niet veel winst te behalen is...

JCviggen

Nutteloze oefening. Je trekt met de standaard airbox al lucht binnen van buitentemp ongeveer normaal gesproken. Ram-air effect is ook meer marketing blabla want je moet er echt aardig hard voor rijden om überhaupt effect te hebben (heb er eens een wetenschappelijke benadering van gelezen)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

V70 classic

Een intercooler werkt alleen in samenwerking met een turbo.
Dit omdat de intercooler de rij wind gebruikt om te koelen.
MAW de lucht in de motor kan nooit kouder worden dan de buitenlucht.

Een turbo dient om de inlaat lucht te comprimeren (samen te persen) hierbij komt warmte vrij.
Nu heb je dus lucht in je inlaat systeem warmer dan de buiten lucht.
De intercooler kan deze alkoelen waardoor er meer lucht in de inlaat kan.

Dus zoals Johan al zegt in jou geval zal alleen de weerstand toenemen waardoor het rendament zakt.
Ik denk dat er zelfs geen koppel winst te halen is.

Je kunt beter alle onderdelen v/d inlaat polijsten zodat er geen turbelentie ontstaat.
Vervolgens je uitlaat aanpassen Een spaggetie spruitstuk zodat er geen spoeling tussen de cilinders mogenlijk is en een sport uitlaat.
Want een motor werkt nog altijd op druk verschil.
Dit is wel veel moeite en geld voor weinig PK's, inruilen voor een turbo variant is beter denk ik.

Maar goed je vroeg om advies met de bestaande hardware.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

thuur

Zelfs een spaghettispruitstuk gaat niet veel uithalen, het NA spruitstuk lijkt er al aardig op ;)

Citaat van: Johann op 26-02-2008 12:48:03
En dan nog de ervaring dat er met de Volvo NA motor zowiezo niet veel winst te behalen is...

Gr 8)

schutten

vigour

:'( zucht, het leek me wel een mooi project, volgende stap zal dan dus idd zijn een t5 kopen, of ombouwen tot t-5. (lijkt me wel een leuk klusje.....).

Nu ja, eerst maar eens beginnen met de optische tuning, el. ramen achter, lederen interieur, andere verlichting, spoiler, spuiten, etc.etc.

bedankt voor de feedback, en tot ziens op een ander topic, welke ongetwijfeld zal komen !

enne... bedankt voor de site, staan héle leuke hebbedingetjes op :eusa_dance:

M a r c

Ik had al een reactie van Enno verwacht....  :eusa_whistle:  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

-D©©©L-

Citaat van: M a r c op 27-02-2008 19:48:22
Ik had al een reactie van Enno verwacht....  :eusa_whistle:  ;D

Met LPi heeft ie denk ik al het meest haalbare.

V70 classic

Ik heb overgens wel eens een soort gelijk project bij een Kadett gezien.
Want je kunt op een andere manier wel Hp winnen.
Voorwaarde is dan wel (ik ben nog geen 850 spec) dat er geen electronica op de motor aanwezig is.
1 de evt. cvat er tussenuit.
2 Het org inlaat spruitstuk verwijderen.
3 Je schaft een setje webers aan met open luchtfilters.
4 met wat plaatstaal en lasbochten las je een passend inlaat spruitstuk inelkaar.
5 de zaak netjes vlakken en polijsten (de binnenkant) en monteren.

Bovenstaande Kadett was voorzien van een 8 V 2.0 liter blok maar de snelheids meter stond in notime weer op 0 maar dan aan de rechterzijde van het pinnetje.

nadelen 1 bij APK de uitstoot en de evt. cat op kenteken.
              2 hij was niet echt zuinig maarja wie mooi wilt zijn moet pijn lijden.

michiel

Voor het noemen van die naam (2x nog wel!) vind ik eigenlijk dat je een forumban moet krijgen.  :eusa_naughty: ;)
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

razorx

Goede morgen heren.

Er is uit een 10V wel degelijk meer power te krijgen.
Het zal geen turbo worden, maar onderschat een hoog koppel bij lage toeren ook niet.

Er even er van uitgegaan dat het normale onderhoud al gedaan is (gasklep schoon, ontsteking volledig ok).

Je hebt geen turbo dus ieder stapje betekent wat meer koppeltjes. Samen heeft het echt wel effect.
1. Die siberische warme luchtinlaat onder in je luchtfilterhuis afschaffen en het inlaattraject optimaliseren3.3.. zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=23946.msg468857#msg468857
2. Oh ja sommigge roffels hebben als extra ongevraagde optie een roostertje bij de grille voor de luchtinlaat. Dit is bedoeld tegen extreme sneeuw, Zweden en zo. Kan hier en zuidelijker ook weg. Weer een obstructie in het inlaat traject minder.
2. mooi K&N inleg luchtfilter kopen. Ja ze zijn duur maar het gaat heeel lang mee.
3. Op een Vialle LPi installatie heb je power kadeau
4. Als je dan toch op LPi rijdt, de juiste bougies, ietsje kouder ern meteen heel goede Denso iridium power Ik22 zijn mooi voor een 10 klepper
5. Laatste stap: Bijpasende Ferrita uitlaat. Kan nog niet uit eigen ervaring spreken.

Voordat ik het vergeet: Veerpootbrug is absoluut direct voelbaar en een relatief goedkope verbetering. Verplicht. Origineel Volvo is relatief een koopje.

Tja dan nog fatsoenlijke remmen, wil zelf eerst de remslangen door staalomflochten exemplaren vervangen voordat ik een oordeel geef. Ben nu zoals vele anderen niet onder de indruk van wat er standaard onder zit. Ben benieuwd.

Deels zelf bedacht deels van een ervaringsdeskundige (thanx Misha).
Voor een niet geblazen motor moet je het als een optelsom van kleine beetjes zien. Ieder klein beetje geeft weer wat meer.
Samen is het best wel wat.

Je zal verbaasd staan wat de optelsom van kleine beetjes doet.
het leuke is dat het meeste op lange termijn geldbesparend is: Langer meegaand luchtfilter, bougies. Luchtfiltermodificatie gratis.

Als ik de Ferrita uitlaat heb vind ik het leuk op een rollenbank test te doen, maar wat straat testjes, volledig subjectief, gaven wel aan dat de optelsom van deze mods volledig de moeite waard is.

Ennuh vergeet pk's het gaat om koppel en toeren (en roffelen).

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 28-02-2008 01:24:26

Pk's, koppel en toeren zijn niet los van elkaar te zien.  ;)

V70 classic

Citaat van: michiel op 27-02-2008 23:22:58
Voor het noemen van die naam (2x nog wel!) vind ik eigenlijk dat je een forumban moet krijgen.  :eusa_naughty: ;)

Je bedoeld die duitser ;D

Ik noemde hem maar  want als je het zo leest lijkt het totale onzin wat er staat.
Ik wilde maar aangeven dat je met een normale auto toch veel vermogen kunt winnen
Citaat van: -D©©©L- op 28-02-2008 01:36:12
Citaat van: razorx op 28-02-2008 01:24:26

Pk's, koppel en toeren zijn niet los van elkaar te zien.  ;)
Koppel maal toeren maal tijd is Hp. ;D
En zoals RazorX al zegt optimaliseren maar het blijft weinig voor veel

En voor de rest  :eusa_angel:

vigour

mmmm....., als ik zo eens kijk naar de reacties en de (duitse) oplossingen, dan lijkt het mij simpeler om een t-5 blok te reviseren en in te bouwen, dus zoals gezegd eerst maar eens beginnen met het optische deel.
Wel nog een filter-gerelateerd vraagje, ik heb een open luchtfilter gekocht, wil een warmteschild ervoor zetten en het inlaatdeel wat nu boven het hitteschild zit omleiden naar de binnenkant van mijn wielkast voor meer koele lucht.
Als ik dit zo echter door zit te lezen, dan begin ik mij af te vragen of ik niet beter een wisselfilter kan nemen, en mijn huis, evt met een extra koude luchtinlaat intact te houden, ik heb er zelf geen ervaring mee, dus alle advies is welkom.

En is er verschil met de 2,5/20v die ik heb en een t5/t-5/R ? (afgezien van iets meer pit in het blok natuurllijk ;D). Oftewel, kan ik ongestraft een turbo blok erin zetten, zonder de rest ook te modificeren?
Ik kan op zich nl wel aardig knutselen aan auto's, kleine aanpassingen en reparaties lukken ook wel, maar projecten op deze schaal zijn nieuw voor me.