schrapend geluid rechtsvoor

Gestart door mifi, 04-03-2008 19:10:07

Vorige topic - Volgende topic

mifi

Dag kenners!

Ik ben absoluut geen technicus, maar zit wel met een technisch probleem.

Vandaag heb ik de hele dag in de auto gereden zonder problemen. Nu stond deze net even geparkeerd (met handrem erop) en reed ik hierna weer weg waarna ik bijna direct een schel schrapend repeterend geluid constateerde. In eerste instantie dacht ik dat het iets buiten was (leek een soort van betonmolen) maar later hoorde ik dat het geluid mij achtervolgde en dat dit van rechtsvoor in mijn auto kwam.
Het werd minder (en minder snel repeterend)bij het verminderen van vaart, was afwezig bij stilstand, en toen ik een bocht naar links maakte leek het even afwezig te zijn.

Wie weet wat dit kan zijn?

FGG

Citaat van: mifi op 04-03-2008 19:10:07
In eerste instantie dacht ik dat het iets buiten was (leek een soort van betonmolen) maar later hoorde ik dat het geluid mij achtervolgde en dat dit van rechtsvoor in mijn auto kwam.
Het werd minder (en minder snel repeterend)bij het verminderen van vaart, was afwezig bij stilstand, en toen ik een bocht naar links maakte leek het even afwezig te zijn.

De betonmolen had niet 'aangehaakt'? ;D

Lijkt op een vastgelopen remklauw. Check even de temp van de velg waar 't vandaan komt en vergelijk die met de andere kant.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jeroentjuh

Steentje tussen de remankerplaat en de remschijf? Vastzittende rem?

mifi

Tjee wat een snelle reactie! Bedankt voor het meedenken!

Remklauw? Hoe kan ik die checken? En is die dan van de voorrem rechts? Hoe ontstaat dit? De auto is voor ongeveer een maand geleden nog naar de garage geweest voor een 'grote beurt'.

FGG

Citaat van: mifi op 04-03-2008 19:16:29
Remklauw? Hoe kan ik die checken? En is die dan van de voorrem rechts? Hoe ontstaat dit? De auto is voor ongeveer een maand geleden nog naar de garage geweest voor een 'grote beurt'.

Citaat van: FGG op 04-03-2008 19:14:11
Check even de temp van de velg waar 't vandaan komt en vergelijk die met de andere kant.

Als het idd de remklauw is kun je kiezen voor een goedkope oplossing door de rem weer 'gangbaar' te maken. Da's een kwartiertje werk voor een monteur en kost (behalve dat kwartiertje waarschijnlijk) niets. Ik heb 't ook gehad, bijna 2 jaar geleden, rem gangbaar gemaakt en draait ondertussen al weer bijna een ton mee.

Let wel, het kan ook iets anders zijn, het is een mogelijkheid.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

mifi

En wat zou het dan nog meer kunnen zijn?

Jeroentjuh

Kijk ff of er nix tussen de ankerplaat en de remschijf zit, en of deze niet zelf tegen de remschijf aan komt....

mifi

Citaat van: Jeroentjuh op 04-03-2008 19:25:04
Kijk ff of er nix tussen de ankerplaat en de remschijf zit, en of deze niet zelf tegen de remschijf aan komt....

Kun je mij een indicatie geven waar  ik de ankerplaat en de remschijf kan vinden wanneer ik onder de auto kijk?

850 T5 Freak

is het niet gewoon een remschoentje die los is gekomen en dit geluid veroorzaakt? hij zegt wel dat hij het voor hoort het geluid maar bij ons in de garage heb ik verschillende keren meegemaakt dat het geluid gewoon achter vandaan komt, ookal zegt de klant dat hji het voor hoort  ;) succes verder met het probleem.
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

thuur

Citaat van: mifi op 04-03-2008 19:16:29
De auto is voor ongeveer een maand geleden nog naar de garage geweest voor een 'grote beurt'.

Toevallig nieuwe remblokken en/of schijven gekregen? Dan kan het idd een haperende remklauw zijn.

Of anders een handremschoentje zoals Freak zegt.

Gr 8)

combinedforces

Gisteren ook een steentje weggepulkt tussen de schijf en ankerplaat. Ik vervloekte de nieuwe blokken en schijven al, maar gelukkig... Damn you 70 meter oprit met grind!