terugvallend toerental, bij koude moter

Gestart door olav, 05-03-2008 21:58:15

Vorige topic - Volgende topic

olav

Beste mensen, ik ben hier nieuw, heb al vele items gelezen, en veel aan gehad, alleen nu heb ik een probleem waar ik nog steeds niet uit ben.

Ik heb een 850 estate uit 94, 10 klepper, 2.5 liter met een Necam installatie met zo'n ringtank (G3 op kenteken)

Het probleem is het volgende:

als de motor nog niet volledig warm is, en je trapt de koppeling in terwijl je aan het rijden bent, dan schiet de toerenteller in een vrije val naar beneden naar nul, en dan slaat de motor af. Soms stopt hij met zijn vrije val vlak voor nul, geeft dan weer wat extra gas, al sputterend en wel, en het toerental blijft dan wel weer OK.

Op benzine heeft hij dit niet. Echter, aan de gasinstallatie ligt het niet, is al eens volledig gechecked en het verdeelhuis gerenoveerd. De gasboer kon verder niets vinden.

Op het forum vond ik twee potentiele oorzaken: een relais 103 vervangen (stuurt de brandstof pomp aan) Dit heb ik gedaan, nu heb ik de problemen alleen nog met een koude moter en niet meer met een warme moter.

De thermostaat heb ik ook reeds (laten)  vervangen, die kwam ook niet meer horizontaal, is imiddels vervangen en opgelost. Echter het afslaan blijft, als de motor koud is.

De derde oplossing zou volgens het forum een nieuwe nokkenas sensor zijn.

Ik heb in de afgelopen twee jaar twee maal een storing gehad tijdens het starten. De computer gaf toen aan: een storing uit de nokkenas sensor.

De berichten van het forum gecombineerd met de twee codes van de computer, doen mij vermoeden dat het dan waarschijnlijk de Nokkenas sensor is. Laat sprak iemand, die mij vetrelde dat dit geen oorzaak kan zijn, oimdat het probleem zich op benzine ook zou moeten voordoen.

Ik ben technisch niet echt onderlegd, maar wil wel heel graag een oplossing. Wie heeft de verlossende analyse...

Ludo

om eerst enkele dingen te controleren, lees dit topic eens: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=24494.0
controleer ook een keer of de gaskabel wel strak genoeg staat.
die moet strak staan, maar zonder de gasrol te beinvloeden.
welke foutcodes zaten er in?.

olav

Ik zal eens kijken naar die lucht inlaat, er is inderdaad een nieuwe radiator in gekomen geruime tijd geleden, daarna kan het zomaar begonnen zijn.

Echter, als ik niet of nauwelijks snelheid heb, slaat hij ook af als hij koud is, dus vraag ik me af of dit het is; ik ga het echter uiteraard wel proberen.

Wat betreft die gas kabel, sorry ik ben technisch gezien een leek, wat bedoel je daarmee en waar vind ik dat ding of bedoel je gewoon  zeg maar de kabel die " aan je gaspedaal vast zit? Wat bedoel je vervolgens met "de gasrol"?

Wat betreft die foutcoeds, ik weet niet wat het was, in de garage gaven ze aan: storing van de nokkenassensor...

Ludo

controleer eerst maar eens de luchtinlaatbuis.
je schrijft hierboven dat het zich niet voordoet op benzine, de kans is dus groot dat het afslaan daar zit.

Raoul

Het zit niet in je nokkenassensor, zonder deze sensor lopen Volvos helemaal niet meer.

Marc O.

Laat je gasklephuis eens reinigen (of doe dat zelf; is niet al te moeilijk). Grote kans dat het euvel dan weg is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Raoul op 06-03-2008 05:50:37
Het zit niet in je nokkenassensor, zonder deze sensor lopen Volvos helemaal niet meer.

tja, een motor die afslaat loopt niet meer, dat is nét zijn probleem.
als de keerring lekt en er komt wat olie op de sensor krijg je dit ook.
je kan wel een weerstandswaarde meten en even later is die nul.
komt wel vaker voor.
dus helemaal uitsluiten zou ik niet doen.

olav

Ik dit weekend eerst geprobeerd wat Ludo zei, wat betreft de lucht inlaat. Dit heeft geen enkele invloed gehad, kortom, dit is het niet.

Wat me verder nog opvalt, is dat wanneer ik gas geef, als hij op gas staat, hij altijd eerst iet wat sputtert en het toerental iets daalt, terwijl hij met benzine meteen aanslaat/reageert.

Verder blijft hij afslaan, vooral als de moter koud is, veel minder als hij warm is.

Ik vraag me af wat er nu technisch of electronisch gezien nu echt anders is, als de motor nog koud is ipv warm. Welke sensor reageert er dan anders? Mij bekruipt het gevoel dat het verbrandings mengel gewoon niet goed genoeg is voor een koude motor op gas. Geen idee op ik nu onzin uitkraam, tevens is dit nog geen verklaring voor het afslaan wat hij met een warme motor ook nog wel doet, zij het in veel mindere mate. 

Zou zo'n stationair regelaar nog van invloed kunnen zijn? ZO ja, waar zit die dan en moet ik die dan schoon maken of vervangen?
Wie o wie heeft er nog ideeen en tips.

Marc O.

Citaat van: olav op 09-03-2008 21:03:31
Wie o wie heeft er nog ideeen en tips.

Citaat van: Marc O. op 06-03-2008 07:51:34
Laat je gasklephuis eens reinigen (of doe dat zelf; is niet al te moeilijk). Grote kans dat het euvel dan weg is.

::)

olav

wellicht een heel suffe vraag van mij, maar waar zit zo'n gasklephuis, hoe ziet het er uit en waar maak je dat mee schoon? Tja ik weet het, ik moet nog veel leren

Ik lees ook veel over een stappen motor. Hoe ziet dit er uit en waar zit dat?

Marc O.

Citaat van: olav op 09-03-2008 21:08:59
wellicht een heel suffe vraag van mij, maar waar zit zo'n gasklephuis, hoe ziet het er uit en waar maak je dat mee schoon? Tja ik weet het, ik moet nog veel leren

De zoekfunctie is je vriend ;)

Tip: Kijk eens in het topic "Kabouter Klus deelt zijn dag", volgens mij kun je daar in terugvinden hoe je het gasklephuis kunt reinigen.

olav

Het zal wel aan mij liggen. maar ik kom er niets van tegen. Ik zoek me altijd suf me die zoek optie, maar ik vind er zelden iets mee. Ik krijg altijd een hoop hits, maar daar zitten dan weer geen relevante stukken tussen :eusa_wall:

elianmars

Citaat van: olav op 09-03-2008 22:08:12
Het zal wel aan mij liggen. maar ik kom er niets van tegen. Ik zoek me altijd suf me die zoek optie, maar ik vind er zelden iets mee. Ik krijg altijd een hoop hits, maar daar zitten dan weer geen relevante stukken tussen :eusa_wall:

Begin achteraan te zoeken, bij de gevonden pagina's. Meestal staan de goede hits als laatste.

Hier de link naar het topic waar Marc het over heeft: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=20615.0

olav

Dit weekend de stationair regelaar geheel schoongemaakt, en gecontroleerd, echter, ook dit levert niet het gewenste resultaat. Hij slaat nu wel iets minder snel af, maar met een koude motor, is het nog steeds standaard een of twee keer afslaan . Drama dus. Het goede bericht is, het is er niet slechter op geworden.

Wellicht nu dus toch maar het gasklephuis schoonmaken. Heel stom wellicht, maar ik heb geen idee waar ik dit zoeken moet, ondanks alle foto;s op bovenstaand genoemde rubrieken. Is dit dat ding van Necam dat tegen het schutbord zit geschroefd? Dit lijkt op zo'n halve beschuitbus die uit twee delen lijkt te bestaan. Is dit het of moet ik zijn bij het andere ronde apparaat van waaruit alle slangetjes naar de cilinders gaan?

Wie helpt me uit de brand, geen idee waar ik anders nog zou moeten kijken. en ja, ik ben een enorme leek, maar schroef alles open als het moet...

Ludo

in de link die Elianmars hierboven geeft, staat een heel precieze beschrijving van Misha hoe je het gasklephuis kan reinigen.
als het je aan de hand van die foto's niet lukt, zou ik zeggen, met alle respect maar breng je auto dan naar een garage of dealer die het voor je doet.

verder is een correcte of zo goed mogelijke beschrijving van het probleem noodzaak om iets op te lossen.
bv, wanneer slaat de motor af, is dat tijdens rijden, of meteen na het starten als de motor nog op benzine draait?.
zijn er al eens foutcodes uitgelezen?, welke?.
in het eerste bericht hierboven schrijf je dat de gasboer de lpg installatie heeft nagekeken en het verdeelhuis heeft gerenoveerd.
dus we gaan er dan ook van uit dat daar het euvel niet zit, het 'necam ding' zoals je schrijft, maakt onderdeel uit van de lpg installatie, dat is dan al uitgesloten.