Het grote 18" bandenmaat topic

Gestart door innocenti, 09-03-2008 20:23:49

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Thanks Daytonawin,

Zo'n rekensommetje had ik zelf ook gemaakt en daarom dus de vraag gesteld of 87 dan wel genoeg is. Anyway, net even op autobandenonline.nl gekeken maar in de maat 225 35 18 zijn alleen banden met 87 te bestellen. Kijk ik bijv. naar 215 45 17 dan zijn er ontzettend veel banden met 91 beschikbaar.

Ludo

Citaat van: StefanCJ op 08-06-2011 17:43:06
net even op autobandenonline.nl gekeken maar in de maat 225 35 18 zijn alleen banden met 87 te bestellen.

Let ook op de sterretjes die achter de maat staan.
Een dubbel sterretje betekent versterkt, die band heeft dan extra draagvermogen.

StefanCJ

Maar weer niet zoveel extra draagvermogen dat het dan geen 87 maar 89 of 91 is ...

V70 classic

Citaat van: Ludo op 08-06-2011 18:49:30
Citaat van: StefanCJ op 08-06-2011 17:43:06
net even op autobandenonline.nl gekeken maar in de maat 225 35 18 zijn alleen banden met 87 te bestellen.

Let ook op de sterretjes die achter de maat staan.
Een dubbel sterretje betekent versterkt, die band heeft dan extra draagvermogen.

Is ong. het zelfde als een motor van 170 Pk met turbo  :eusa_think: .
Het klinkt leuk maar hij krijgt door de toevoeging turbo niet meer vermogen.

Een band die is versterkt zegt over de load index weinig.
Het blijft draaien om de codering, die geeft aan wat de band mag dragen.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Ludo

Citaat van: V70 classic op 08-06-2011 20:11:19
Het blijft draaien om de codering, die geeft aan wat de band mag dragen.

Precies, de codering XL staat voor verhoogd draagvermogen.
Afhankelijk van merk en type band, kan dat tot +70kg zijn.
Praat maar eens met een bandenboer.

Trouwens, Volvo heeft beter gedaan met een turbo op een 170pk motor, ze hebben er 193pk uitgehaald.   :eusa_clap:

The Demon

Citaat van: The Demon op 08-06-2011 16:40:35
Citaat van: NinaPaul op 08-06-2011 16:15:53
Altijd hoger? jouw auto is altijd maximaal vol geladen? (altijd in overtreding)Het mag niet, doe het dan ook niet.
Waarom zou dat niet mogen??

Groet,
The Demon.

Ik lees in jouw voorgaande tekst toch echt dat je bedoeld dat de auto tot zijn/haar maximum laadvermogen (lees: maximum toegestane massa!) beladen is.
Je zegt letterlijk:"Maximaal vol geladen", dat betekent niets meer en niets minder dan dat het maximum laadvermogen benut wordt.
Citaat van: NinaPaul op 08-06-2011 16:45:56
Ik zal het duidelijker maken

U rijdt ALTIJD met een volle auto waarvan het gewicht hoger is dan het maximaal toegestane gewicht?
Dit is een duidelijk politieke draai geven aan eerdere uitspraken op een manier waar meer dan de helft van de Nederlanders in is getrapt de afgelopen jaren.

Groet,
The Demon.

760executive

Ik heb ook 18" onder mijn C70 liggen. Wel de orginele Volvo BBS velgen (fijnere spaken) bandenbreedte 225.
Er lijkt een probleem te zijn met de besturing. Zodra je een scherpe draai moet maken, lijkt de stuurbekrachtiging in te gaan houden. Het voelt alsof je wel verder zou kunnen sturen, maar dat dit wordt belemmert door iets.

Nu vroeg ik mij af of het probleem niet de bandenbreedte zou kunnen zijn. Als de banden schuin staan, lijkt de band de binnenkant van de kuip haast te raken. De draaicirkel wordt dan wel groot. Lijkt ook of het dan iets aanloopt?

Wie weet er raad? Het zou toch in principe geen probleem moeten opleveren? Ik vermoed trouwens ook dat de auto iets verlaagd is?

Alvast bedankt!

Hans

Sejus

Ik heb standaard 854, dus zonder verlaging o.i.d.) en ik heb 18-inch op het oog.
ik heb het hele topic doorgelezen maar het is me nog niet helemáál duidelijk.

Dat 18-inch groot is voor een 850 heb ik wel door, maar hoe het precies met de maten zit snap ik nog niet helemaal.
Ik ben wat dat betreft een behoorlijke leek, dus ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen!

Ik heb C70 velgen gezien met voor 235/40/18 en achter 245/40/18, gaat dit goed?
Of is de kans groot dat ze gaan aanlopen en de draaicirkel bizar groot wordt?

michiel

Ik zou hier niet meer van kans maar eerder van zekerheid spreken. 225/35/18 is de Heilige Graal.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Sejus

THIJS-V70

Mijn 18" reden op zich hobbelig maar goed op mijn TDi, met een 225 / 40 maat, maar liepen uiteraard aan bij maximale stuur uitslag, echter deden mijn 16" dat met 205/55 ook (ik zeg even 55 uit mijn hoofd).

Nu heb ik Comets onder mijn R met 215/45 en dit rijdt pefect, loopt niet aan of wat dan ook.

Is een R breder van voren en zou 18" niet aanlopen ? Anders vind ik het namelijk niets :)
Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

grijzev70tdi

Moet je andere stuuruitslagbegrensers hebben. Ik meen van een C70 (krijg je wel een draaicirkel van een mamoettankt)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

THIJS-V70

Citaat van: grijzev70tdi op 08-04-2012 22:28:28
Moet je andere stuuruitslagbegrensers hebben. Ik meen van een C70 (krijg je wel een draaicirkel van een mamoettankt)

Het vreemde is dat een Comet met 215/45 op een normale 10-klepper wel schijnt aan te lopen, maar heel iets. De draagarmen zijn dus breder lijkt het op een R.
Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

Arnie82

Even dit topic weer leven in blazen... :eusa_whistle:

De winterwielen liggen onder de auto en dus tijd om me te verdiepen in nieuw lichtmetaal voor komende zomer...

18" of 17"...? Goede vraag natuurlijk. 18" staat mooi (mits de juiste rijhoogte) maar 17" geeft wellicht meer comfort. (met het forensen in gedachten)

Aangezien dit een 18" topics is, bij deze mijn vraag... Ik heb een setje originele 18" BBS/Volvo Nebula's gezien met 225-40-18 banden er omheen.
Mijn T5 heeft een standaard verlaagd onderstel met nivomats achter. ga ik met deze wielen in problemen komen qua aanlopen? Let wel dat ik de wielen wil monteren zonder spacers of uitslagbegrenzers.
Velgen zijn 8J met een ET waarde van 49.

Hopelijk kan ik hier een duidelijk advies krijgen? Mocht 18" zonder hulp (spacers of begrenzers) niet kunnen dan zal het waarschijnlijk toch 17" worden...
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

rovelra

225/40/18 gaat op de vooras aanlopen bij maximale stuuruitslag !
Ik heb er 225/35/18 opzitten en dit gaat wel goed!!