Waarschuwing bij te lage bandenspanning?

Gestart door Fokke 01.01.005, 10-03-2008 18:24:38

Vorige topic - Volgende topic

Fokke 01.01.005

Het is niet waar! nu heeft het CDA en de PVDA de oplossing om het brandstofverbruik van autorijdend Nederland te verlagen gevonden!

Men wil in de toekomst een bandenspanningscontrolelampje verplicht stellen.

Even serieus, prima gedachte. Als de techniek betrouwbaar is. Maar, komt er dan ook iemand op het idee om zoals vroeger gewoon 'gratis' lucht te kunnen tappen? Ik durf te wedden dat de helft van de automobilisten sinds er voor betaald moet worden zijn bandenspanning niet meer controleert. Toegegeven ik ben vorig jaar in 'mijn dorp' van LPG-boer gewisseld toen de Shell opeens 50 eurocent ging vragen voor een beetje lucht. Na meer dan 20 jaar trouwe klant geweest te zijn.

Simpele constatering: op zaterdagochtend vrijwel altijd een rij wachtenden bij de gratis luchtpomp van Total en Tango, een kilometer verderop nooit file bij de betaalversie van Shell en BP.

Dat moet ze toch een hoop omzet kosten bij die grote jongens.
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

M a r c

Hebben ze in Den Haag nou écht niks zinnigers te bedenken  :eusa_wall:  Ik wil ook wel 15K per maand vangen om dit soort dingen te 'bedenken'.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

V70 classic

een kennis rijdt een megane sorry voor het vloeken  ;D
Liet me zien dat er zo een systeem op zit.
Vraag ik serieus en wat is de spanning van het reserve wiel.
dat die was niet voorzien van dat systeem.
Kijk dat vindt ik vreemd die 4 banden die we gebruiken zie ik elke ochtend ,want ja je moet toch even kijken of er geen plat staat.
Maar dat reserve wiel in de koffer zie ik niet elke week.
En meestal als ik het zie heb ik het nodig.

Dus daarvoor zou het nuttig zijn.
En voor de rest ??  weer zo een proefballon die de samenleving een hoop centen kost.
Ik zou zeggen maak de weggebruiker bewust van het nut van een goede banden spanning.
En zoals de voorganger schreef maak de (pers)lucht gratis.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Ludo

Citaat van: Fokke 01.01.005 op 10-03-2008 18:24:38
Simpele constatering: op zaterdagochtend vrijwel altijd een rij wachtenden bij de gratis luchtpomp van Total en Tango, een kilometer verderop nooit file bij de betaalversie van Shell en BP.

dat zijn de échte Hollanders hé.  :evil:

;)

Johann

TPM is per 1-9-2007 verplicht op elke nieuwe auto in de USA. Europa zal er eerst wel weer 5 jaar over moeten debateren.

Geen slechte zaak, veel ongelukken hebben met bandenspanning te maken plus kan idd het verbruik aanzienlijk oplopen bij te lage spanning.

FGG

Citaat van: V70 classic op 10-03-2008 18:38:03
Kijk dat vindt ik vreemd die 4 banden die we gebruiken zie ik elke ochtend ,want ja je moet toch even kijken of er geen plat staat.

En voor de rest ??  weer zo een proefballon die de samenleving een hoop centen kost.
Ik zou zeggen maak de weggebruiker bewust van het nut van een goede banden spanning.

En 't Renaultsysteem is ook nog eens een waardeloos systeem. Er schijnt ergens een sensor te zitten in de velg en zodra je banden gaat wisselen, wielen van plek gaat wisselen en dat soort dingen is het systeem meteen van slag. Mijn Skoda had 't ook, die keek naar de omtrek van het wiel.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Methode

Citaat van: FGG op 10-03-2008 18:41:43
Mijn Skoda hat 't ook, die keek naar de omtrek van het wiel.

Had jij toen ook geen last dat na 5000 km het meetlint met sensor los laat?
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

tackle

ik heb niet eens een reservewiel..

Simplicity

Citaat van: tackle op 10-03-2008 20:04:21

ik heb niet eens een reservewiel..

heb er wel een maar die staat/ligt hier ergens in de schuur
ik betaal toch ergens de wegenwacht voor :-P

DD

een kennis rijdt een megane sorry voor het vloeken  ;D

En voor de rest ??  weer zo een proefballon die de samenleving een hoop centen kost.

ik heb in heel wat laguna's mogen rijden voor lease transport en die dingen klagen allemaal over lage bandenspanning lekke banden etc etc Vooral als het koud is dan vriest dat druk ventiel vast of zo. Banden prima op spanning en jij rijd met een lampje op het dasboard.

Racingbrick

Wat een grap van dat stelletje stumpers in Den Haag, eerlijk is eerlijk, het is elke keer weer een wonder dat men zoveel mongolen bijeen weet te schrapen elke 4 jaar.

Ik heb 4 jaar en 120.000 km rond gereden met een Espace waar het in zat, erg leuk systeem, maar vaak valse meldingen, zeker in de winter met lage temperaturen.

Ik haalde hem eens op na een beurt bij de dealer, en ik had meteen een melding dat 1 band te lage spanning had... ???

Leuk systeem, niet perfect werkend, verder vaak meldingen bij dalende termperaturen, en zelfs als ik de banden zelf secuur alle 4 op de zelfde spanning had gebracht zaten er verschillen in tot 0.2 per band, zei het systeem.

Wellicht dat die mongolen een nieuwe wet kunnen maken, net als een fuik bij alcohol controle een bandenspannings controle fuik, wie dan te lage spanning in de banden heeft moet dan sinds de persoon in de wagen rijdt, een boete betalen van 10 cent per afgelegde km of zo.
Weer een fijn middel om de burger zn centen af te pakken.

Trouwens, was de Porsche 928 niet de eerste wagen met zo'n systeem?

Daf46

Bij mijn vaders Laguna was het systeem blijkbaar zo dom dat ie niet doorhad dat de wielen van positie waren gewisseld. Gaf dus melding: Te lage spaning Linksvoor terwijl het wiel in kwestie linksachteraan zat.

DirkT?

Bij de Laguna (Renault) werkt het inderdaad vaak niet of slecht, maar nu staat deze wagen ook bekend om zijn storingsproblematiek! Vooral de eerste 2 productiejaren!

Er zijn legio merken en modellen waar het systeem al jaren keurig en goed zijn werk doet!
Ik ben wel voorstander van dit systeem alleen niet van het verplicht stellen ervan!