Economisch total loss

Gestart door glocalre, 11-03-2008 12:10:20

Vorige topic - Volgende topic

glocalre

Beste vrienden,

Wat je stiekem hoopt dat het je nooit overkomt is dan toch gebeurd.
Mijn Roffel, 850 GLT, bouwjaar 1992 is afgelopen zaterdagmiddag, terwijl hij keurig geparkeerd stond, door een andere auto vol in het linker voorspatbord geraakt. De klap was zo hard dat de auto opgetild is en 10 cm verschoven tegen de stoeprand aan waardoor de rechtervelg ook beschadigd is. Mijn vrees is dat de voortrein mischien ontzet is omdat hij hem denkelijk ook op de linkervelg geraakt heeft, al kan ik dat niet echt zien. Ik kan er wel mee vooruit en achteruit mee rijden en de wielen draaien gewoon, al kan ik er niet mee rijden omdat het linker wiel tegen het spatbord aankomt met uitdraaien.

Nu mijn punt. De geschatte schade, ongeveer 1750 - 2000 euro is ver uit meer dan de dagwaarde die de verzekering uitkeert.
Ik vraag mij af wat te doen. De auto zelf nog laten repareren en dus het forse aanvullend bedrak bijbetalen of maar afscheid van de Roffel nemen.
Ik heb er veel in geïnvesteerd: voor en achter pas nieuwe rijmschijven plus blokken, nieuwe distriebutieriem, afgelopen zomer nog een nieuwe koppeling door Dennis, nieuwe carterpan plus oliepomp etc. Hij reed super m.u.v. het electrische klokkenspel dat kuren vertoont.

Wie kan mij advies geven wat te doen?
Alvast bedankt.

Hendrik

Freakybaby

Zwaar klote Hendrik!

Wat geeft de verzekering als dagwaarde op? Ze willen nog weleens een te lage dagwaarde schatten. Wat ook belangrijk is is hoe handig je zelf bent (of kennissen van je) met het zelf repareren van de auto. Dan moet de schade natuurlijk wel te repareren zijn.

Als je een schade bedrag uitgekeerd krijgt waarvan je goed een soortgelijke kan kopen dan is dat ook de overweging waard.

Groeten Freek
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Raoul

Zorg dat je alle rekeningen en onkosten van de afgelopen tijd kunt laten zien als de taxateur komt! Ook ff wassen vantevoren (ook van binnen schoon)
En dan maar afwachten hoeveel er wordt uitgekeerd. Vertel de taxateur dus wel dat alles vernieuwd is de laatste tijd!!

reneetje

Citaat van: Raoul op 11-03-2008 12:15:35
Zorg dat je alle rekeningen en onkosten van de afgelopen tijd kunt laten zien als de taxateur komt! Ook ff wassen vantevoren (ook van binnen schoon)
En dan maar afwachten hoeveel er wordt uitgekeerd. Vertel de taxateur dus wel dat alles vernieuwd is de laatste tijd!!

Niet gezegd dat er een taxateur langs komt, bij dit soort bedragen gaat dit vaak via telefonisch contat tussen de verzekeraar en het schade bedrijf  :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Simplicity

Anders even naar de dealert of andere garage om wat recente facturen op te vragen... zij kunnen toch ook niet zomaar controleren dat je net een nieuwe koppeling en pakweg luchtmassameter en gasklephuis hebt laten vervangen  :eusa_liar:
Als de auto toch total loss is kan je maar best ff goed in hun zakken graaien en er zoveel mogelijk proberen uit te slaan...

Mvg Sander :angel:

Freakybaby

Daar hoef je niet altijd mee akkoord te gaan Rene.

De verzekeraar doet een dagwaarde bod. Dit is wat zij zonder iets te zien of te weten vinden dat een auto kost. Als jij een andere mening toebedeeld bent dan mag je dit proberen aan te tonen door een expertise.

De staat van een voertuig is zeer zeker van invloed op de dagwaarde, en als je kan aantonen dat jouw voertuig in een uitzonderlijke staat verkeerd (bijvoorbeeld door foto's, rekeningen, verklaringen etc) dan kan de dagwaarde zomaar een stuk omhoog gaan. Een verzekeraar heeft de plicht om de schade uit te keren, dat is namelijk de afspraak die je maakt bij het afsluiten van de verzekering. Als ze de dagwaarde bepalen, dan kan je een geschil over de hoogte van het schadebedrag hebben. Als je aangeeft dat je het niet eens bent met de hoogte van dit schadebedrag kan je een expert inschakelen. Lees daar goed je voorwaarden op na wie dat moet betalen, en aan welke eisen deze expert moet voldoen.

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

fearless

Zo mooi klote, bij mij is er van vrijdag op zaterdag ook iemand in mijn linker voorspatbord gereden (dader onbekend) maar gelukkig iets minder extreem dan bij jou. 

http://i17.photobucket.com/albums/b51/IvoP/IMG_6933-border.jpg

Sterkte met de afhandeling.

Philip850

Citaat van: reneetje op 11-03-2008 12:28:55
Citaat van: Raoul op 11-03-2008 12:15:35

Niet gezegd dat er een taxateur langs komt, bij dit soort bedragen gaat dit vaak via telefonisch contat tussen de verzekeraar en het schade bedrijf  :-\

lang niet altijd. en mocht je het niet eens zijn over het bedrag, laat niet over je heen lopen maar schakel dan desnoods je rechtsbijstandverzekering in als je die hebt, dan stuurt deze een eigen taxateur en claimt die het bedrag voor je.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

reneetje

Citaat van: Freakybaby op 11-03-2008 12:37:00

De verzekeraar doet een dagwaarde bod. Dit is wat zij zonder iets te zien of te weten vinden dat een auto kost. Als jij een andere mening toebedeeld bent dan mag je dit proberen aan te tonen door een expertise.

De staat van een voertuig is zeer zeker van invloed op de dagwaarde, en als je kan aantonen dat jouw voertuig in een uitzonderlijke staat verkeerd (bijvoorbeeld door foto's, rekeningen, verklaringen etc) dan kan de dagwaarde zomaar een stuk omhoog gaan. Een verzekeraar heeft de plicht om de schade uit te keren, dat is namelijk de afspraak die je maakt bij het afsluiten van de verzekering. Als ze de dagwaarde bepalen, dan kan je een geschil over de hoogte van het schadebedrag hebben. Als je aangeeft dat je het niet eens bent met de hoogte van dit schadebedrag kan je een expert inschakelen. Lees daar goed je voorwaarden op na wie dat moet betalen, en aan welke eisen deze expert moet voldoen.

Je kunt het altijd proberen om de dagwaarde omhoog te krijgen door bovenstaande maatregelen te nemen, maar je kaart met nogal een stel lekkere mensen  :eusa_naughty:.

Dagwaarde van een 16 jaar oude 850 met zoveel duizend op de klok is voor de verzekeraars nihil, economisch zullen ze daar een bedrag aan koppelen, maar die zal echt niet boven de duizend euro liggen , eerder 500 vrees ik, ondanks de goede staat van onderhoud.

Bij dit soort schade´s ga je er altijd op achteruit, hoe erg dit ook is. :eusa_shifty:

Probeeer iig wel persoonlijk in contact te komen met de mensen die dit afhandelen , en dan maar het beste er  van hopen, meer kun je niet doen. :angel:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Philip850

man een halfrotte 480 uit 88 zonder opties whatsoever met 250k op de teller kreeg ik nog 1250 euro voor. lijkt me stug dat je met 500 euro genoegen moet nemen.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Freakybaby

Citaat van: reneetje op 11-03-2008 12:54:22
Citaat van: Freakybaby op 11-03-2008 12:37:00

Je kunt het altijd proberen om de dagwaarde omhoog te krijgen door bovenstaande maatregelen te nemen, maar je kaart met nogal een stel lekkere mensen  :eusa_naughty:.

Dagwaarde van een 16 jaar oude 850 met zoveel duizend op de klok is voor de verzekeraars nihil, economisch zullen ze daar een bedrag aan koppelen, maar die zal echt niet boven de duizend euro liggen , eerder 500 vrees ik, ondanks de goede staat van onderhoud.

Bij dit soort schade´s ga je er altijd op achteruit, hoe erg dit ook is. :eusa_shifty:

Probeeer iig wel persoonlijk in contact te komen met de mensen die dit afhandelen , en dan maar het beste er  van hopen, meer kun je niet doen. :angel:

Daarom moet je ook hun taal spreken. Oftewel: gewoon een contra expertise laten uitvoeren. Ze hebben de plicht de schade te dekken, dus vraag ze je een vergelijkbare auto te geven ipv schadevergoeding, of je te wijzen op een vergelijkbare auto voor het bedrag dat zij bieden.

Rechtsbijstand van tevoren op de hoogte brengen is zeer zinvol, zelfs al komt het niet van een zaak. Dan kunnen die tenminste vanaf het begin meekijken.

Dat je er eigenlijk altijd op verliest is jammer genoeg waar.

V70 classic

Dag waarde is geen vervangings waarde.
Is de dader bekent??
Zo ja kunt je het verschil tussen dagwaarde en vervangings waarde via een civileprocedure terug halen.
Kijk een 850 heeft een dagwaarde die minimaal is sorry maar het is zo.
Als jij je auto koestert en in een perfecte staat houd,voorzien van dure optisch en onderdelen,dan heeft de verzeking daar lak aan.
Het blijft een 850 punt uit.
Maar als jij aantoont dat een zelfde auto met die optisch en onderdelen niet voor dat geld te koop is kun je de dader / veroorzaker hiervoor aansprakelijk stellen.

sterkte ermee
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.