G3 en mijn Quest naar het gelijk

Gestart door Methode, 11-03-2008 23:32:02

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

tja dat is soms moeilijk te zeggen als je er geen papieren bij hebt.
zit er soms een sticker op de tank?.

Enno

Citaat van: Ludo op 12-03-2008 15:43:35
Citaat van: Enno op 12-03-2008 15:32:22
Ooit een mitsubishi Colt 1.6-GLXi (90 PK) gehad. Die was in 1998 niet op G3 te zetten. Intussen is het prins met de VSI installatie gelukt deze auto al sedert enkele jaren van een G3 installatie te voorzien. 

die motor zal dan ondertussen af fabriek wel aangepast zijn.  ;)

Alle Mitsubishi colt 96-er modellen en later kunnen alleen met Prins installatie worden uitgerust. Auto is made in Japan. Dezelfde motor in de Carisma kan zonder problemen op LPi draaien.....

De Colt was een soort lean burn motor. Net als bij de GDi motoren zal er wel wat op gevonden zijn om deze motoren draaiend te krijgen op LPi.

Ludo

ooh, je bedoeld dat er voor dat type auto nergens een installatie voorhanden is.
tja, wie wil nu ook met een mitsubishi colt gezien worden...  ;D

Methode

Bijgaand een overzicht van de regeling.

Reeds ingebouwde LPG-installaties

Het kan voorkomen dat u een Volvo heeft voorzien van een LPG-installatie en recht heeft op de G3-korting, maar dat dIt nog niet geregeld is. Of dat u dénkt recht te hebben op de G3- korting. Belangrijk is in ieder geval om te weten wanneer u in aanmerking komt voor de G3- korting en hoe dan te handelen,

1.1) Wanneer komt u in aanmerking voor de G3-korting?

Om in aanmerking te komen voor de G3-korting dient er aan een aantal eisen te worden voldaan m.b.t. de auto, LPG-installatie en combinatie van beide:

1) De auto moet voldoen aan de 94/12 EEG emissierichtlijn. Deze emissierichtlijn houdt verband met het motortype en modeljaar van de auto.

2) De LPG-installatie dient een installatie te zijn van de 3e generatie. Dit wordt ook wel "G3-installatie" genoemd. Kenmerken van een G3-installatie: de LPG-installatie moet zelflerend maar niet nastelbaar zijn.

3) De combinatie, d.w.z. auto met ingebouwde LPG-installatie, dient aan bepaalde eisen te voldoen. Een van deze eisen is als volgt:
De auto voorzien van de LPG-installatie moet minimaal 30% schoner zijn dan de vergelijkbare uitvoering op benzine.

1.2) De G3-Controletabel

Met behulp van de G3-Controletabel kunt u nagaan of een bepaald model Volvo met een LPG-installatie voldoet aan de gestelde eisen m.b.t. G3. Staat de betreffende Volvo met LPG-installatie in de tabel, dan komt u in aanmerking voor de G3-korting.

G3-Controletabel

Model   Motorvariant   Modeljaar   Soort LPG Systeem   Type specifieknr = Nr. RDW-sticker

850      B5254S      97                    LPi                              204139 of 204092
S70/V70   B5202S          97&98             LPi                                204138 of 204130
S70/V70   B5252S          97 t/m 99    LPi                               204137 of 204122
S70/V70   B5254S          97&98             LPi                                204141 of 204126

Onderstaande uitvoeringen alleen na ombouw van de AMS/LPE-regeleenheid.

Model   Motorvariant   Modeljaar   Soort LPG Systeem   Type specifieknr = Nr. RDW-sticker

850   B5202S               95 t/m 97       AMS                                 44377
850   B5252S (MT)    97                   AMS                          44242
850   B5252S (AT)    97                 AMS                           44264

1.2.1) Bepaling juiste Volvo

Om te weten of de betreffende Volvo in aanmerking komt voor de G3-korting, dient het model met de betreffende motor in deze tabel voor te komen. Tevens dient de Volvo van een bepaald modeljaar zijn. Modellen met een modeljaar lager dan aangegeven in de tabel en modellen uitgevoerd met een motorvariant die niet in de tabel voorkomen voldoen niet aan de G3-eisen.

1.2.2) Bepaling juiste LPG-installatle

Als de betreffende Volvo van een modeljaar is en uitgevoerd is met een motor zoals aangeven in de G3-Controletabel, dan dient u te bepalen of deze Volvo is uitgerust met een LPG-installatie die voldoet aan de G3-eisen.
Door in het motorcompartiment van de betreffende Volvo het nummer van de RDW-sticker te controleren met het nummer zoals in de tabel genoemd, kunt u bepalen of de Volvo is uitgevoerd met de juiste LPG-installatie. Dit wordt ook wel de zichtcontrole genoemd.
Het nummer van de RDW-sticker kunt u in de rechterbovenhoek van de sticker terugvinden. Als het nummer van de RDW-sticker overeenkomt, komt u in aanmerking voor de G3-korting en de G3- verklaring kan worden ingevuld.
Wanneer het nummer van de RDW-sticker niet correspondeert met het nummer in de tabel heeft u te maken met een LPG-installatie die niet voldoet aan de G3 eisen.

1.3) Invullen G3-verklaring

U dient gebruik te maken van de G3-verklaring (officieel: Verklaring van overeenkomst van reeds ingebouwde gasinstallatie met goedgekeurd G3-gassysteem").

Let op de volgende aandachtspunten bij het invullen van de G3-verklaring:

• Bij 'Gegevens auto" staat het Identificatienummer vermeld. Dit is niet het chassisnummer maar het complete voertuigidentificatienummer.
• Typespecifiek nummer: vul hier niet een 'Volu" of "Viau"-nummer in maar het nummer van de RDW-sticker.
• "Verklaring LPG-inbouwstation" dient volledig ingevuld te worden, ook als een collega-dealer de auto heeft voorzien van een LPG-installatie.

2) Ombouw van bestaande LPG-installaties naar G3

Ombouw van bestaande LPG-installaties naar G3 voor sommige 850 modellen.

Model   Motorvariant   Modeljaar   Soort LPG Systeem   Bestelnr. Viallle

850   B5202S              95 t/m 97      AMS                                90277
850   B5252S              97                  AMS                            90178

Om in aanmerking te komen voor de G3-korting dient u de gedemonteerde AMS-regeleenheid terug te sturen naar Vialle.

Opmerkingen
• Bij het invullen van de 03-verklaring dient men voor het typespecifieknummer het nummer te noteren dat vermeld staat in bovenstaande tabeL
• Er wordt geen RDW-sticker hij de AMS-regeleenheid geleverd (een RDW-sticker is voor een G3- installatie niet verplicht).
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

FGG

Probeer even tabellen te gebruiken, Peter, dat maakt 't overzichterlijker:

G3-Controletabel

ModelMotorvariantModeljaarSoort LPG systeemType
850B5254S1997LPi204139 of 204092
S70/V70B5202S1997&1998LPi204138 of 204130

Enz...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Enno

Citaat van: Ludo op 12-03-2008 17:46:52
ooh, je bedoeld dat er voor dat type auto nergens een installatie voorhanden is.
tja, wie wil nu ook met een mitsubishi colt gezien worden...  ;D

Dat was 10 jaar geleden ;) tijden veranderen.....een coltje 1600 GLX was vele malen beter dan een corsa. 1.5TD......die ik destijds van een niet nader te noemen detacheringsbedrijf kreeg aangeboden.

Waar je met de volvo geen last mee hebt, heb je dat met een veel te snel coltje wel.......0-100 in 9 sec roept blijkbaar agressief gedrag op bij bepaalde bestuurders van bolides van een aantal duitse automerken.

Toen bleek dat er geen LPi installatie werkend te krijgen was, heb ik de auto kunnen terug geven aan de garage en ben ik voor het eerst van mijn leve in een 5 deurs auto gaan rijden......een Carisma 1.6 Gli MY 98, die wel p[ LPi was te krijgen. Dat was ten tijde van de problemen met LPi. Ik heb toen nog 2-3 maanden moeten wachten op een nieuwer type pomp. De auto heeft het eigenlijk altijd prima gedaan. Echt zuinig was het ding niet, ik reed er meestal 1 op 9 mee. Dat ik nu ruim 1 op 8 met een V70 rijd ook met LPi & G3, geeft natuurlijk te denken.

Enno

Citaat van: Methode op 12-03-2008 18:55:22
Bijgaand een overzicht van de regeling.

De regeling interesseert me eigenlijk niet zo...

Er is hier op dit forum zeker een iemand aanwezig die een onlangs naar G3 omgezette dampgas installatie in een MY 94-er 850 2.5-20V met codering E2 op het kenteken heeft.

Volgens de regels kan het niet, het gebeurt echter wel......ook mijn V70 zou onmogelijk geweest zijn om als g3 door het leven te gaan...hij staat ook op G3. Dit is ook naderhand gebeurd.

Methode

Citaat van: Enno op 12-03-2008 19:33:42
De regeling interesseert me eigenlijk niet zo...

Jouw V70 is ook uit 1994? Gaat mij om de 850 uit 1994. Daar zit de kneep. Ik heb voor gas standaarden een Volvo uit de lost generation

Uit de regeling kan je opmaken dat mijn 94ér wel het type motor heeft, wel voldoet aan de emissie , niet het juiste jaar.

Ik heb vandaag weer een andere gasboer gesproken. Heeft Vialle gebeld en Vialle geeft geen typekeuring meer af, oftewel een stempel voor mijn Volvo. Komt nog een andere aap uit de mouw. Vialle is indertijd failliet gegaan. Willen nu alleen maar meewerken als ik een compleet nieuwe installatie afneem.

Tot op heden loop ik tegen een muur aan.

Methode

Citaat van: FGG op 12-03-2008 19:03:09
Probeer even tabellen te gebruiken, Peter, dat maakt 't overzichterlijker:

Had alles netjes in Word, met tabellen. Bij copuleren misgegaan. Of is er een tabelfunctie?

Enno

Citaat van: Methode op 12-03-2008 19:54:06

Ik denk dat je tegen de muur aanloopt dat er geen typegoedkeuring is afgegeven door Volvo voor modellen met de B5254(F)S motor om met een G3 installatie te kunnen functioneren. De modellen van na juli / aug. 1997 voldoen wel. Alle modellen daarvoor voldoen daar niet aan.

Methode

Citaat van: Enno op 12-03-2008 20:00:17

Ik denk dat je tegen de muur aanloopt dat er geen typegoedkeuring is afgegeven door Volvo voor modellen met de B5254(F)S motor om met een G3 installatie te kunnen functioneren. De modellen van na juli / aug. 1997 voldoen wel. Alle modellen daarvoor voldoen daar niet aan.

Klopt. Rest mij om nu contact op te nemen met Volvo.

taxi1369

Vandaag mijn kenteken terug gekregen van de RDW met goedkeuring G3 der op heb een 850 estate uit 94 met een b5254s blok der in en laten inbouwen bij ijsvogels autogas

Enno

Citaat van: Methode op 12-03-2008 20:22:34
Citaat van: Enno op 12-03-2008 20:00:17

Klopt. Rest mij om nu contact op te nemen met Volvo.

ik denk dat Volvo er weinig aan kan doen....een bereidwillige autogasinbouwer?....

Methode

Ei gelegd

Hartelijk dank voor uw aanvraag
Geachte mevrouw, heer,

Wij danken u hartelijk voor uw aanvraag. Deze wordt zo
spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Met vriendelijke groet,
VOLVO CARS NEDERLAND B.V.

Methode

Citaat van: taxi1369 op 12-03-2008 20:30:12
Vandaag mijn kenteken terug gekregen van de RDW met goedkeuring G3 der op heb een 850 estate uit 94 met een b5254s blok der in en laten inbouwen bij ijsvogels autogas
:eusa_clap:

Kijk dit is interessant. Heb jij een bestaande LPG installatie omgezet naar G3 of heb je een geheel nieuwe installatie erin laten zetten. Zo ja, welk merk? Al je het wilt ook de kosten?  :o

Ik heb al een lpg. Omzetten kan niet, zegt mijn gasboer. Moet een kompleet nieuwe installatie in.

Ben heel nieuwsgierig naar je reactie!!  :eusa_pray: