naafmoer aandrijfas past niet

Gestart door globbink, 15-03-2008 13:25:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

globbink

Goedenmiddag,

ik heb zojuist geprobeerd de recher aandrijfas van mijn 850 estate (10V, 1995) te vervangen door een exemplaar van de sloop. Volgens het kaartje komen bouwjaar en type overeen, maar de naafmoer van mijn exemplaar (36mm) heeft een aanzienlijk grotere draaddiameter dan de as die ik van de sloop heb gehaald. Nu moet er officieel toch een nieuwe moer op, dus ik kan bij de dealer een nieuwe halen. Maar ik vraag mij af: zijn de assen voor de rest wel uitwisselbaar? Of moet ik op zoek naar een andere as? Weet iemand dat?

Groet,
Luuk Obbink

Turbo-Geek

Er zijn 2 soorten. Als je een aandrijfhoesset koopt krijg je ze er alle 2 bij dus ze worden schijnbaar door elkaar gebruikt.
De dealer zal je dus aan het andere type moeten kunnen helpen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

V70geRwin

Even aanhaken vwb de aandrijfassen, zijn de assen van een turbo uitwisselbaar met een NA?
(het zijn beide automaatassen)

Ludo

Citaat van: spekkie99 op 26-08-2009 09:55:20
Even aanhaken vwb de aandrijfassen, zijn de assen van een turbo uitwisselbaar met een NA?
(het zijn beide automaatassen)

Neen.
De vertanding bij de bak is anders.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 26-08-2009 12:11:36
Citaat van: spekkie99 op 26-08-2009 09:55:20
Even aanhaken vwb de aandrijfassen, zijn de assen van een turbo uitwisselbaar met een NA?
(het zijn beide automaatassen)

Neen.
De vertanding bij de bak is anders.

Is dat later ontdekt want na nog veel zoeken op het forum las ik dat vooral de borgmoer anders zou zijn en dat voor de rest het uitwisselbaar zou moeten zijn, ondanks dat je dikke en dunne assen zou kunnen tegenkomen.

gaat het om de vertanding die in de bak schuift?
waarom zou volvo bij de NA een andere vertanding gebruiken dan bij de Turbo's?

Ludo

Ik pin me er niet 100% op vast, maar voor zover ik heb kunnen vinden onlangs, heeft een NA 26 tandjes en de Turbo 28.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 26-08-2009 16:12:26
Ik pin me er niet 100% op vast, maar voor zover ik heb kunnen vinden onlangs, heeft een NA 26 tandjes en de Turbo 28.

Dat is toch wel een significant verschil ja  :-\