Chippen zuiniger voor het verbruik?

Gestart door ren97v70, 15-03-2008 15:38:02

Vorige topic - Volgende topic

ren97v70

Ik zit te dubben om mijn v70 classic te laten chiptunen. De tdi is een 97'er en er staat 291 mille op de teller. In  tegenstelling tot velen die mij voor zijn gegaan is de belangrijkste afweging om het te doen niet de vermeerdering van het aantal pk's of de toename van het koppel (alhoewel dat eigenlijk toch wel weer zo is...) maar de afname in het verbruik. (......Doet het thuis als argument veel beter.)
Maar is dat ook zo voor mijn tdi? Ik maak wel veel kilometers maar dan vaak een hoop in één keer (vakanties e.d.)
Het meest gebruik ik de v70 voor huis-, tuin- en keukenritten! Voornamelijk korte ritjes dus.
Wordt mijn tdi ongeacht mijn rijstijl (met veel korte ritten) zuiniger door het chippen of is het van invloed dat ik veel kleine stukken rijd en blijft het verbruik dan hetzelfde na het chippen?

René W. :evil:

Turbo-Geek

Door het chippen kan een motor (afhankelijk van de tuning) zuiniger worden. Echter, vaak wordt die extra efficientie en souplesse door de rechtervoet omgezet in extra sportief gedrag, en dus Goodbye extra zuinigheid.

Besides, de kosten van het chippen zullen de evt. zuinigheid (kostenbesparing) niet evenaren. Kortom, als je centen wil besparen dan zou ik ze gewoon in de zak houden.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

ren97v70

Thanks, turbo-greek. je hebt het duidelijk neer gezet. (.....Wellicht ga ik dan toch voor de rechtervoet chippen!)

René W. :D

Gunnar

Ik ben het eens met turbo-geek, je gaat dat bijna niet merken.
Je bespaart meer brandstof met bandenkeuze, spanning, goed onderhoud en rustige rijstijl.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

ren97v70

Ja, dat is eigenlijk ook wel logisch.
Maar het  zou mooi geweest zijn als het mes aan  2 kanten zou snijden. Aan de ene kant meer power en aan de andere kant minder brandstofkosten.
Overigens het rijden op goede banden (+ juiste  spanning) e.d. zijn dingen waar ik om meerdere redenen (zoals veiligheid) aandacht aan besteed.

René W. ;D

thuur

Hij wordt echt zuiniger hoor, dus gewoon doen ;)

Gr ;D

ren97v70

O.K.
Maar hoe was het ook alweer? Als ik een afspraak maak bij Fasttech of Rica (het wordt dan één van deze twee)is het dan beter of nodig om daarvoor de tdi  een onderhoudsbeurt te laten ondergaan of kan het ook zo? Heb namelijk nooit motorische problemen gehad en de v70 rijdt perfect.

René W ::)

thuur

Waarom sluit je het topic nu? Zo kan niemand reageren ;D

Als je je auto 1 stapje opvoert noem je dat Stage 1. Daarvoor is een goede Stage 0 nodig -> problemen die er aan gaan komen openbaren zich sneller als je meer vermogen afneemt. Hierdoor wordt vaak onterecht met een beschuldigende vinger naar een tuner gewezen.

Zorg dus dat de basis helemaal goed is. Dat houdt naast het normale onderhoud ook in dat versleten rubbers, onderdelen met speling, afstelling, etc. opgelost hoort te zijn.

Gr 8)

ren97v70

Dank voor de info. Weet  nu wat ik moet doen.
Ik meld me wanneer de motor is getuned.

René W.  :eusa_hand:

p.s. was me niet bewust dat ik het topic zelf kon afsluiten, weer wat geleerd!

The Duck

Mijn V70 laten doen bij European Tuning, en bij dezelfde stand van de voet en gaspedaal en rijstijl verbruikt de auto wel degelijk beduidend minder.  8) Zelfs als de voet naar de plank gaat is het verbruik minder dan toen het vroeger naar de plank ging. Kortom erg blij dat ik het heb laten doen.
Volvo V70 2.5 T - zwart - 1997

Racing is the only circus where the clowns pay the bills

Nunki

k heb er nog niet veel van gemerkt dat ie zuiniger is geworden hoor. Rijdt wel een stuk soepeler, ook zonder planken.
Beetje een apart argument trouwens om te chippen m.i. maar thuis zullen ze het die 375 euries wel waard vinden... Die heb je er na 3 jaar wel weer uit  8)

The Duck

Gelukkig hoef ik daarover geen verantwoording af te leggen. En als je lange stukken rijd met een trailer erachter scheelt het wel degelijk erg veel. Of zou het dan toch liggen aan het verschil tussen een Rica update of een European Tuning update?  :evil:
Volvo V70 2.5 T - zwart - 1997

Racing is the only circus where the clowns pay the bills

Frans Harkema

Ik rij 1:10 bij 120 km/u, vind ik een keurige waarde voor een gechipte auto. Maar ja, wanneer rij je nou 120km/u.... ;D

Turbo-Geek

Ik heb laatst MTE mijn setup laten 'custom' tunen ivm de 19T en de automaat en alle usual mods en hij is (bij hetzelfde gebruik !) zuiniger geworden.
Letop ! Tov de standaard MTE tuning die ik er eerst in had zitten, dus de custom tuning is in mijn geval iets minder dorstig dan de 'eenheidsworst'  tuning zeg maar.
Voor de duidelijkheid, ik baseer dit NIET op de boordcomputer want met grotere injectoren ga je dan mank maar puur op gereden km's en de hoeveel liters tot een volle tank.
Het moge duidelijk zijn dat deze zuinigheid NIET meer op gaat als de 19T en aanverwante artikelen daadwerkelijk gaan sporten ;)
  The things you own end up Owning you !

Turbobiker

Hoeveel liter had je kunnen tanken voor de prijs van het chippen? ::)

;D
De Tussenpaus