wie weet het partnumber van de laser van de CD wisselaar??

Gestart door johan283, 17-03-2008 21:05:23

Vorige topic - Volgende topic

johan283

Beste Roffelaars,

Na zo'n beetje 13 jaar spelen doet mijn cd wisselaar het niet meer of hij speelt even en slaat dan weer af. :'(
Ik heb het vermoeden dat de laser "versleten"  is na 13 jaar spelen. Schoon maken van de lens heeft maar tijdelijk nut - ga ik nog proberen- maar ik verwacht dat hij het daarna weer net zo slecht doet.

Als ik nu over een hobbel in de weg rijdt dan verliest de CD-speler zijn traking, echt een geval van een verzwakte laser en of vervuilde laserlens

Wie weet het laser partnumber van de in de 850 gebruikte cd wisselaar? Naar mijn weten is dat een alpine cd wisselaar

alvast bedankt

Ronbroek

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

johan283

thuur

Kleine kans dat je die bij de dealer gaat uithalen. Er is wel een ruilprogramma. Je levert je oude wisselaar in en je krijgt een nieuwe tegen een gereduceerd tarief. Neemt niet weg dat een aftermarketspeler tegenwoordig erg goedkoop is.

Gr ;)

johan283

Ik zat ook al te denken aan de optie om met zo'n blitzsafe convertor direct een IPOD aan te sluiten via de CD wisselaar.......

Ik ga eerst de boel eruit bouwen en proberen schoon te maken. Op het net wordt verteld dat je ook de geleide rails waarlangs de laser heen en weer gaat moet schoonmaken, dat e.e.a. daarlangs mogelijk hapert. Maar gezien de leeftijd tip ik toch op een verouderde laser en daardoor een te lage licht opbrengst met alle problemen van dien.

Morgen zien we wel weer verder ................

thuur

Lasers worden doorgaans niet "minder", wat vaker gebeurt zijn vuile lenzen (alcohol+wattenstaafje) of dat de tracking iets verloopt. Tracking is de enige instelling die je zelf enigzins kunt bijregelen. Zoek naar de potmeters met T- en T+ en verdraai ze maximaal 1 graad per testronde. Gebruik een verzameling verschillende cd's (oud/nieuw/CDRs) totdat de speler alle CDs prima afspeelt. Draai absoluut niet aan de andere potmeters, dan kun je je speler wegmikken.

De geleiderails invetten kan met wit vet.

Gr ;)

jberg

de ophanging van een laser wordt wel minder na verloop van tijd, vooral sony cdspelers hadden daar nogal last van

johan283

Citaat van: thuur op 17-03-2008 23:50:45
Lasers worden doorgaans niet "minder", wat vaker gebeurt zijn vuile lenzen (alcohol+wattenstaafje) of dat de tracking iets verloopt. Tracking is de enige instelling die je zelf enigzins kunt bijregelen. Zoek naar de potmeters met T- en T+ en verdraai ze maximaal 1 graad per testronde. Gebruik een verzameling verschillende cd's (oud/nieuw/CDRs) totdat de speler alle CDs prima afspeelt. Draai absoluut niet aan de andere potmeters, dan kun je je speler wegmikken.

De geleiderails invetten kan met wit vet.

Gr ;)

Heb ondertussen de boel schoon gemaakt met alcohol, de cd speler speelde eventjes maar daarna begon die weer te haperen..... Dan blijft alleen nog over het tracking verhaal om te proberen..... Maar een laser heeft toch een X-aantal branduren en daarna is het voorbij??? Ik ga het wanneer ik weer even tijd heb nogmaals de potmeters opzoeken en de tracking proberen.

Trouwens waar zitten die potmeters dan? Met de kap open kon ik net de laser zien zitten maar heb geen potmeters kunnen ontdekken???

Wat ik wel een constructie "fout" vind is dat je de aansluit kabels niet eenvoudig kunt verwijderen, je moet eerst de hele kast openen Waardeloos!

Zat toch al te denken aan de Blitzsafe oplossing, daar kun je direct een IPOD op aan sluiten

thuur

Citaat van: johan283 op 18-03-2008 18:41:22
Heb ondertussen de boel schoon gemaakt met alcohol, de cd speler speelde eventjes maar daarna begon die weer te haperen..... Dan blijft alleen nog over het tracking verhaal om te proberen..... Maar een laser heeft toch een X-aantal branduren en daarna is het voorbij???

Klopt, maar het is vergelijkbaar met een krachtige LED, zo ook de levensduur. We hebben het over duizenden branduren. En vaak is daarna de lichtopbrengst zo laag dat ie niet eens een cd zal ronddraaien ("ziet" geen cd).

Citeer
Ik ga het wanneer ik weer even tijd heb nogmaals de potmeters opzoeken en de tracking proberen.

Trouwens waar zitten die potmeters dan? Met de kap open kon ik net de laser zien zitten maar heb geen potmeters kunnen ontdekken???

Die zitten op de printplaat. Er lopen 2 bandkabels van de laserunit naartoe. Daar in de buurt vind je ze.

Gr ;)

GeertG

Je hebt toch zeker wel de stand van je wisselaar niet meer veranderd of stelschroeven aan zijkant niet veranderd  ::)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

johan283

Na ik ben gestopt, de laser is gewoon kapot. Dus dat wordt niks meer dat ding is ook al 14 jaar oud.

Ik heb nu zo'n IPOd interface gekocht die je direct op de CD-wisselaar ingang kan aansluiten.

Nu nog even wachten wanneer dat spul uit de Us arriveert, ben benieuwd hoeveel invoerrechten ik nu weer moet betalen...........................