Radiator vervangen

Gestart door J a a p, 22-03-2008 12:22:57

Vorige topic - Volgende topic

J a a p

Ik ga samen met mijn broer "totziens" zijn radiator vervangen.

Heeft iemand tips, en heb je nog speciaal gereedschap nodig?

Alle tips zijn welkom!
Wannabe C70 rijder.

Ludo

speciaal gereedschap is niet nodig Jaap.
er staat me wel nog iets bij dat niet alle schroeven los moesten, anders komt de airco condensor en intercooler ook mee.
ik meen dat het de bovenste schroeven waren die vast konden blijven zitten.  :eusa_think:

Schnappi

mijn garage kreeg ze niet los en moest zelfs een slijptol gebruiken om het los te krijgen  ???

Groeten

Turbo-Geek

De radiateur zit met bouten vast in een moer die nogal knullig op de kokerbalken is gelast.
Bij mij is 1 los gegaan en krijg je die bout er dus nooit meer uit en de flex gebruikt worden.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

-D©©©L-

Vroegtijdig inspuiten met kruipolie van de bouten waarmee de radiateur opgehangen is wil nog wel eens helpen, laat de olie + tijd + trilling van de wagen een paar dagen voor de wissel het werk doen. Een paar stukken ijzerdraad is wel handig om de airco radiateur op te knopen. De onderste torx-bouten van het radiateur fan huis hoeven er niet helemaal uit; het huis heeft sleufgaten. Kijk even goed hoe de boel boven de radiateur in elkaar zit, terug plaatsen is simpel als je de goede volgorde hebt.

De intercooler zit op de radiateur geschroefd, deze "sandwitch" gaat als geheel vertikaal van onderaf erin.

Het kan verstandig zijn om meteen de rubbers + clips van de oliekoeler leidingen te verversen als je ze nu toch los hebt. Ook de bovenste koelwaterslang kan een "preventief vervangen" kandidaat zijn, de slangklemmen aan alle kanten sowieso.

En let even op de positie van de intercooler als je deze terug monteert, ik mocht op herhalingsoefening omdat ik hem op de kop erin had gezet.  ;D Deze klus alleen doen bij een turbo auto is goed voor je armspieren.  :eusa_shifty:

Zo dus niet:

Turbo-Geek

CiteerEn let even op de positie van de intercooler als je deze terug monteert, ik mocht op herhalingsoefening omdat ik hem op de kop erin had gezet.   Deze klus alleen doen bij een turbo auto is goed voor je armspieren

??? ??? ??? ??? ???

Wat is er dan zo zwaar aan dan ?

J a a p

Nou, ik hoop dat het gaat lukken. Lijkt me een klusje die je zelf makkelijk kan doen, MITS er geen bouten afbreken of muurvast zitten...
Wannabe C70 rijder.

Methode

Citaat van: -D©©©L- op 23-03-2008 13:56:47
Zo dus niet:
http://www.thijsje.nl/marco/850/850R/radiateur/007%20houston-we%20have%20a%20problem.jpg

Wat hij bedoelt is dat je niet je auto aan zijn trekhaak ophangt en dan de radiator erin schuift!  8)
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

J a a p

Kan je dat niet eerder vertellen?! Nu hangt hij al aan de muur van mn huis! Dat was trouwens nog een hele toer!
Wannabe C70 rijder.

J a a p

Nou, dat valt niet mee. We zijn nu zo ver dat hij er bijna uit is, hij zit alleen nog vast aan twee leidingen waarvan ik niet zeker weet waarvoor ze dienen. Het zijn leidingen aan beide kanten, en als je ze loshaalt sissen ze/er ontsnapt lucht oid. Moeten die wel los?

De bouten waarmee de radiateur opgehangen is draaien in een metalen ring die volgens mij op het frame vastgelast zitten. Een van die metalen ringen is afgebroken, zoadat we die bout met geen mogelijkheid los krijgen. We hebben het oog van de radiateur afgezaagd waardoor we de radiateur wel kunnen verwijderen. Daarna zagen we de bout door, en kopen we een bout met een moer.
Wannabe C70 rijder.

Turbo-Geek

CiteerDe bouten waarmee de radiateur opgehangen is draaien in een metalen ring die volgens mij op het frame vastgelast zitten. Een van die metalen ringen is afgebroken, zoadat we die bout met geen mogelijkheid los krijgen

Dat bedoelde ik dus ... *** constructie ! Kan er niks anders van maken. Een bout + moer werkt altijd en was veel simpeler geweest.

-D©©©L-

Citaat van: VolvoJaap op 24-03-2008 19:05:13
Nou, dat valt niet mee. We zijn nu zo ver dat hij er bijna uit is, hij zit alleen nog vast aan twee leidingen waarvan ik niet zeker weet waarvoor ze dienen. Het zijn leidingen aan beide kanten, en als je ze loshaalt sissen ze/er ontsnapt lucht oid. Moeten die wel los?

Dat is waarschijnlijk je airco condensor. Die kan rustig aan het kunststof front blijven hangen met twee ijzerdraadjes (je ziet ze wel zitten op de eerder geposte foto) . Je kan het pakket van radiateur en intercooler er zo achterlangs laten zakken. 

Heb jij een andere construktie van de bevestigingsmoeren dan deze ? :

J a a p

De onderste slang op de foto probeerde ik los te maken. Er zit nog zo'n ding aan de andere kant. Volgens mij hebben we de condensor ook los liggen.
Wannabe C70 rijder.

Ludo

Citaat van: VolvoJaap op 24-03-2008 22:13:16
Volgens mij hebben we de condensor ook los liggen.

je doet dus meer werk dan nodig is, waarmee je het jezelf moeilijk maakt.   ;D
de condensor en intercooler kunnen blijven zitten.

-D©©©L-

Citaat van: VolvoJaap op 24-03-2008 22:13:16
De onderste slang op de foto probeerde ik los te maken. Er zit nog zo'n ding aan de andere kant. Volgens mij hebben we de condensor ook los liggen.
Dan zal je na herstel misschien de filter/droger moeten vervangen en het airco systeem laten vacumeren & vullen.
De Airco condensor kan iets omhoog en naar voren, je kan de radiateur er dan samen met de intercooler makkelijk uithalen.