Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Beetje rare bewering. Ik kan hooguit bedenken dat, omwille van de snelheid, het rubber iets harder is bij een V band.
Ik zou de vraag bij de ANWB neerleggen.

Lindert Bogers

H band goedkoper als V ?

Enigste wat verplicht is voor de APK is dat de snelheidcodering gelijk of hoger moet ligger dan topsnelheid van de auto (hier wordt vaak niet op gelet (rede; omdat max. snelheid in NL 130km/h is)).

Domaso

Citaat van: KIM op 26-09-2013 15:40:29
Beetje rare bewering. Ik kan hooguit bedenken dat, omwille van de snelheid, het rubber iets harder is bij een V band.
Ik zou de vraag bij de ANWB neerleggen.

Zoëven gedaan. Ben benieuwd.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

t_w

Een H band is uitgelegd voor een lagere maximaal toegestane snelheid.

Je hoeft dus geen band te ontwikkelen die nog 'stabiel' is bij 240 op de autobahn (op droog wegdek, niet op sneeuw ;) )...
Dat geeft je wat meer vrijheid bij de ontwikkeling van de band, die je vervolgens kunt gebruiken om de winter prestaties te verbeteren. Met andere woorden, je verandert de balans tussen winter eigenschappen en droog (/nat) wegdek eigenschappen.
Bij een H band heb je dus iets meer mogelijkheden om hem 'meer winters' te maken dan bij een V band...

KIM

Citaat van: Lindert Bogers op 26-09-2013 17:11:27
H band goedkoper als V ?

Enigste wat verplicht is voor de APK is dat de snelheidcodering gelijk of hoger moet ligger dan topsnelheid van de auto (hier wordt vaak niet op gelet (rede; omdat max. snelheid in NL 130km/h is)).

Je mag met een H band rijden, maar dan heb je een sticker op je intrumentenpaneel nodig die aangeeft wat je maximale bandensnelheid is.

Heldere uitleg t_w.

Pest voor mijn bandenmaat is, dat deze volgens mij niet als H band wordt geleverd.

)()()sT

Waar kun je die sticker eigenlijk krijgen? Ik rij ook met H-banden onder mijn T-5 en R en in het buitenland lijkt het me wel handig dat je die sticker in ieder geval bij je hebt ;)

NinaPaul

Gewoon een zelf gemaakt dymo labeltje is prima, zelf een post-it kan (wel opletten dat die niet eraf valt).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

t_w

Waar je die stickers kunt halen zou ik zo eigenlijk ook niet weten...
Zal eens rondvragen.

Voor wat betreft de H / V discussie:
Het hoeft niet enkel het loopvlak mengsel te zijn wat kan verschillen.

Ook al ziet een profiel er op het eerste gezicht gelijk uit, kunnen er wel degelijk verschillen in zitten tussen een H en een V band.
Een 'eenvoudig' voorbeeld hiervan is de diepte en vorm van de lamellen.
Bij een V band kan er bijvoorbeeld voor gekozen zijn om meer 'bruggen' in de lamellen te zetten.
Bruggen:
Als je een lamel over de volle blok breedte hebt, is deze vaak aan de rand van het blok maar een 1 of 2 mm diep. Dat kun je zien. Maar vaak zit er in het midden van de lamel lengte (of op meerdere plekken) een zogenaamde brug, daar is de lamel dus ook niet de volle diepte, maar bijvoorbeeld maar 4 of 5 mm diep (getallen als voorbeeld uiteraard). Dit wordt pas zichtbaar na een x aantal kilometers (slijtage van het profiel).

Even 'kort door de bocht':
Een lamel over de volle breedte van een profielblok zonder bruggen , levert een ontzetten 'slap' profielblok op. Goed op sneeuw, slecht op droog wegdek.
Een lamel over de volle breedte van een profielblok met één of meerdere bruggen, levert een 'stijver' profielblok op. Je levert dan wat sneeuw prestaties in, maar krijgt er op droog wegdek weer wat voor terug.

En zo zijn er nog veel meer varianten die veel mensen in eerste instantie niet zullen opvallen...

BBS

Volvoloos....

rogerV701998

)()()sT

Nou wordt er net gedaan of ik een enorme domme vraag stel.
Ik weet dat je die sticker zo kant en klaar kunt krijgen, vandaar de vraag.
Of anders: waar vind je die sticker om uit te printen op een stickervel? :evil:

Ludo

Citaat van: )()()sT op 27-09-2013 04:56:16
Nou wordt er net gedaan of ik een enorme domme vraag stel.

Nee hoor, die bestaan niet.  ;D

Even googlen Joost...

StefanCJ

Vanmorgen de Trexen opgehaald met nieuwe Nokian WRA3 91V winterbanden voor de prijs van €120,- per band incl. monteren/balanceren. Gewoon bij de bandenboer dus niet via internet. Op autobandenmarkt.nl kost de band €113.80 per stuk, dus een goede bandenboer hóeft niet duur te zijn. Dotcode 2013 week 32, dus nog kakelvers.

elianmars

Citaat van: StefanCJ op 03-10-2013 10:45:59
Vanmorgen de Trexen opgehaald met nieuwe Nokian WRA3 91V winterbanden voor de prijs van €120,- per band incl. monteren/balanceren. Gewoon bij de bandenboer dus niet via internet. Op autobandenmarkt.nl kost de band €113.80 per stuk, dus een goede bandenboer hóeft niet duur te zijn. Dotcode 2013 week 32, dus nog kakelvers.

Heb je ze er al onder (gehad)? Ik ben benieuwd of deze ook bij het nieuwere type nodig zijn

;D