winterbandenmaat

Gestart door paul-r, 01-10-2004 10:55:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

#135
Citaat van: Ludo op 04-01-2015 18:10:34
Citaat van: NinaPaul op 04-01-2015 17:03:11
Is een advies, waarmee de keuring geen rekening hoeft te houden.
Hoe het zou moeten zijn is niet altijd hoe het is.

Ik zou haast zeggen, als je discussie wil voeren als geïmporteerde Belg zou je toch beter de wet moeten leren.  :P  ;D

Dat het niet altijd is, zoals het moet zijn is een feit.
Echter is dit helemaal geen advies, maar een wettelijke bepaling, opgenomen in het Belgisch staatsblad na een wijziging van het Koninklijk besluit van 17/3/2003.
Die -2%/+ 1.5% zijn een tollerantie, op de bepaling van het Proces Verbaal van Goedkeuring door de constucteur.


Heb me er eigenlijk ook nooit echt in verdiept, en heb het snel opgegeven bij die mensen die zelf de macht hebben. Was wel voor 2002 besef ik me nu, ben ik al zo oud  :-\.

Zo heb ik ooit een stuk uitlaat extra eronder gelast, omdat de mensen van de keuring vonden dat de originele uitlaat te kort was. (Opel Campo).

Mijn excuus, ik zat fout.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

SaVo

Hallo,

Ik heb banden in de maat 195,65 R15 91T gevonden.
Een vriend van me zegt dat de verzekering moeilijk kan gaan doen over de  snelheidscode. Moet ik daar bang voor zijn? Ik heb gewoon een 2,5 10V die iets harder loopt dan de banden code inderdaad. Maar ik rijd maximaal 150.
Durven jullie het aan?

classicT5

Als je niet hard rijd, maakt het niet uit. Dan is loadindex belangrijker. 91 is goed dacht ik, maar ben niet zeker voor deze maat. Rijd zelf met loadindex 87 en wel boven de 150 ;) maar heb bredere banden.

Goh, hoe zat dat ook alweer met die loadindexen

Jan_D.

Volgens mijn oude bandenboer mag je voor winterbanden wel een stap lager gaan in de snelheidsindex dan voor de gewone zomerbanden. Alleen moest je volgens hem dan in Duitsland een stickertje op je dashboard plakken met de max. snelheid van je winterbanden. Ik heb dat nooit op juistheid gecontroleerd. In de R (met winterbanden code H) dus een post-it met max snelheid 210 km/uur voor mijn neus vond ik zelf toch iets te gek. Al reed de auto met dergelijke snelheden uitstekend, meestal is het toch veel te druk. En, inderdaad is de loadindex belangrijker.

UserID6342

Klopt, in Duitsland mag dit inderdaad als een sticker goed zichtbaar voor de bestuurder is geplaatst met de max snelheid erop.  Ik heb deze vraag eens voorgelegd aan mijn verzekeringsagent, ook het verhaal van Duitsland verteld, en hij bevestigde dat je dat ook in Nederland het beste kon doen als je er banden onder zou leggen met een lagere snelheidscodering.  De vraag is alleen of je dat moet willen ?

Winterbanden zijn er momenteel in alle soorten en maten en ook snelheidscoderingen.  Ik snap dat iemand graag zijn zo goed al nieuwe set wilt oprijden, maar zou zelf die set verkopen en nieuwe banden halen met de juiste codering.

Chris

#140
Sja, op de T5 heb ik nu wintrac extreme S laten leggen. Die is maar verkrijgbaar tot 240 km/h (codering V) in de voor mij voorgeschreven maat, waarvoor ik dus ook heb gekozen aangezien ik dat in Nederland toch niet rij en in de winter in Duitsland ook niet. De T5 is op papier begrenst op 250 en zou dat ook moeten halen. Daarvoor ga ik toch echt geen stickertje op mijn dash plakken in Duitsland.

Dat vind ik dan overigens wel weer wat anders dan de hierboven genoemde T codering. Persoonlijk zou ik daarvoor een codering hoger zoeken, die zijn ook zeker goed verkrijgbaar en van waarschijnlijk ieder merk. Moet dus prijstechnisch ook wel wat leuks te vinden zijn.

UserID6342

Zit net even te kijken op autobandenmarkt.nl (niet de meest voordelige site overigens) maar een setje 195/65-15 koop je daar gemiddeld voor max 65 per band...  Merken variërend van Maxxis (erg goede band overigens), Kleber, Conti, Falken, Kunho en Vredestein.

BBS

Dirk, vergeet de Nexen ook niet.... Zit ook rond die 6 tientjes per stuk en zijn zeker hele goeie WangPang banden 8) ;D ;D
Volvoloos....

UserID6342

Sterker nog, voor zijn genoemde maat ben je voor Nexen tussen de 48 en 53 euro kwijt per band.... ;D

Kwandor

Is misschien al eens aangehaald maar bij deze dan nog een keer: als je een nl V70 R 1997 importeert naar België en er zitten m/s banden onder met de maat 205/55/16 dan wordt de auto afgekeurd :eusa_naughty: :eusa_wall: in het tankklepje staan de juiste banden maten dus moest zeer goede banden  om laten zetten naar (nieuw)205/50/16 om hem door de keuring te krijgen :eusa_clap: wat een mafketels zeg
V70 R 1997 vialle lpi garned red straalaandrijving

Ludo

Citaat van: Kwandor op 21-03-2016 21:52:01
Is misschien al eens aangehaald maar bij deze dan nog een keer: als je een nl V70 R 1997 importeert naar België en er zitten m/s banden onder met de maat 205/55/16 dan wordt de auto afgekeurd :eusa_naughty: :eusa_wall: in het tankklepje staan de juiste banden maten dus moest zeer goede banden  om laten zetten naar (nieuw)205/50/16 om hem door de keuring te krijgen :eusa_clap: wat een mafketels zeg


Hoho, integreren of terug naar je eigen land hé kerel.   :P



:evil:

Kwandor

ben (voel me)meer belsch dan hollander ga ook nooit meer weg uit ons prachtige België :eusa_boohoo: jaja je hoorde/las het goed ons mja de auto keuring hier is puur boekhoudkundig en een klein beetje veiligheid.

en trouwens in juni 2015 heb ik mijn V70N 2000 lpi geïmporteerd op winterbanden was geen probleem bij de keuring mn mantelbuisje op de vulslang overigens wel (zit er in nl niet op)

Dus je mag gewoon op m/s banden rijden in Be hoor in de zomer :police:
V70 R 1997 vialle lpi garned red straalaandrijving

classicT5

In duitsland kom je dat ook tegen, mag alleen bandenmaten monteren die toegelaten zijn bij de typegoedkeuring.