Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: viking_in_shorts op 18-12-2009 11:45:09
Citaat van: Turbobiker op 18-12-2009 11:41:19
Citaat van: viking_in_shorts op 18-12-2009 11:31:16
Citaat van: bassie81 op 18-12-2009 11:30:11
mee eens maar dat is ook altijd mijn standpunt geweest....

bovendien: het zijn sneeuwbanden

:eusa_naughty:

Het zijn M+S banden: Mud and Snow ...

Zweden telt niet mee (Oostenrijk ook niet...)

Ik zit hier nog steeds op sneeuw te wachten...  Vanochtend bij -6 nog even rustig aan gedaan, maar halverwege gewoon weer normaal volle bak door de bocht. En ook het late rempunt kan ik nog steeds aanhouden.

Volgens mij hebben deze banden in Nederland ook gewoon een classificatie M+S. En als je wilt, kan je ze zelfs "Modder en Sneeuw" banden noemen ;D

Interne code schijnt Marketing & Sales te zijn.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

tackle

ik vind winterbanden een prachtig marketingartikel. Bangmakerij van de zuiverste soort. Ik heb jaren in frankrijk in de bergen gewoond en met allerlei banden gereden tot spikes toe. Die spikes rijden fantastisch op ijs en sneeuw. Alleen op de snelweg is het volkomen k.t. Afgezien dat de spatborden van mijn toenmalige roestmobiel (een alfa) vol puntjes zaten omdat die spikes er op de snelweg uitvlogen. Winterbanden zijn een uitkomst in limbabwe, anders kwam ik de Cauberg niet op. Voor de rest is het in het vlakke deel van Nederland hooguit met die paar dagen sneeuw handig. Meer eigenlijk niet. All seasonbandjes maken een rotherrie en winterbanden moet je 's zomers weer in je schuur opbergen. Ik hou het lekker bij zomerbanden, dat is een keuze.
Bovendien voorspelt het KNMI dat de temperaturen steeds hoger worden (kijk maar naar buiten  :laugh: ) dus ik zit goed.

thuur

Citaat van: tackle op 19-12-2009 12:38:53
ik vind winterbanden een prachtig marketingartikel. Bangmakerij van de zuiverste soort. Ik heb jaren in frankrijk in de bergen gewoond en met allerlei banden gereden tot spikes toe. Die spikes rijden fantastisch op ijs en sneeuw. Alleen op de snelweg is het volkomen k.t. Afgezien dat de spatborden van mijn toenmalige roestmobiel (een alfa) vol puntjes zaten omdat die spikes er op de snelweg uitvlogen. Winterbanden zijn een uitkomst in limbabwe, anders kwam ik de Cauberg niet op. Voor de rest is het in het vlakke deel van Nederland hooguit met die paar dagen sneeuw handig. Meer eigenlijk niet. All seasonbandjes maken een rotherrie en winterbanden moet je 's zomers weer in je schuur opbergen. Ik hou het lekker bij zomerbanden, dat is een keuze.
Bovendien voorspelt het KNMI dat de temperaturen steeds hoger worden (kijk maar naar buiten  :laugh: ) dus ik zit goed.

Fijn dat je Limburg niet bij NL rekent :D :eusa_dance:

@Emiel: Ik heb hier nog een paar zomerbanden uit '89 liggen. Je mag ze hebben als je ouderwets wilt rijden ;D

Gr 8)

fearless

Nou bij mij zitten ze er ook weer onder.  ;D

Hans Duiven

Bovendien voorspelt het KNMI dat de temperaturen steeds hoger worden (kijk maar naar buiten  :laugh: ) dus ik zit goed.

Prachtig marketingartikel: Klopt
Niet zinvol in het vlakke deel van Nederland: Onzin.

Bij koud-  en  nat weer, en bij een glad wegdek is het uitstekend RWVM (RemWegVerkortend Materiaal).
Je kan er nog zo'n BBK op schroeven, als je bandjes niet meewerken ben je nergens.

Hans

Misha

Citaat van: Hans Duiven op 19-12-2009 16:02:31
Je kan er nog zo'n BBK op schroeven, als je bandjes niet meewerken ben je nergens.

Aha !
Dan hoef ik geen BBK, want met de originele remmen krijg ik hem ook in het ABS ! :eusa_dance:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Lampje

Ik had donderdag haast om in A'doorn te komen. A1 is gewoon goed te berijden met 150. Snap alleen niet waarom iedereen 80 reed.

V70geRwin

Topic kan na vannacht wel op slot lijkt me  ;D

Lampje

Hebben ambulances 's winters eigenlijk winterbandjes gemonteerd??

Turbo-Geek

Citaat van: Lampje op 20-12-2009 11:43:07

Ja, vanaf Oktober gaan die er meestal onder ....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Lampje

ZIN EN ONZIN OVER WINTERBANDEN
De Duitse ADAC geeft uitleg over diverse stellingen over winterbanden

Winterbanden zijn vooral voor sneeuw bedoeld.
FOUT: op (koude) regendagen zijn winterbanden al een stuk effectiever dan zomerbanden: bij 80 km per uur stopt een wagen met winterbanden gemiddeld op 34 meter, 6 meter minder dan een auto met zomerbanden. Op sneeuw is het verschil bij een noodstop met 50 km per uur 31 meter (63 tegenover 32m).  

Winterbanden slijten sneller.
FOUT: bij koude temperaturen slijten winterbanden minder snel dan zomerbanden.  

Met winterbanden heb je geen sneeuwkettingen nodig.
JUIST: winterbanden zullen je al een stuk vooruit helpen in de sneeuw, waar je met zomerbanden blijft staan In diepe sneeuw blijven sneeuwkettingen op de aandrijfwielen toch een extra veiligheid. In Scandinavië worden eerder spijkerbanden gebruikt, maar die zijn bij ons verboden.  

Winterbanden maken meer lawaai.
FOUT: dat was 10 jaar geleden zo, nu zijn ze zelfs stiller dan zomerbanden.   Winterbanden kan je het hele jaar door gebruiken. JUIST: winterbanden zullen in de zomer iets minder effectief zijn dan zomerbanden, vooral als het om hoge snelheden gaat. In die zin is het beter te wisselen. Maar vermits ze bij nat weer beter presteren, niet sneller slijten en niet lawaaieriger zijn, kan je beter winterbanden het hele jaar door gebruiken, dan zomerbanden. Er bestaan ook zgn. 'all seasons'banden, maar die scoren in tests doorgaans minder dan echte winterbanden of zijn in feite meer winter- dan zomerband.  

Winterbanden zijn duurder.
JUIST: een set winterbanden kost gemiddeld 330 euro, 10% meer dan zomerbanden. Maar het is wettelijk toegelaten 'M+S' banden (modder- en sneeuwbanden) met lagere snelheidsindex en die een stukje goedkoper zijn, te monteren tussen oktober en april. Een sticker op het dashboard moet de maximum toegelaten snelheid met deze winterband vermelden (vb. 190 km/u).  

Een 4X4 heeft geen winterbanden nodig.
FOUT: een vierwielaangedreven wagen heeft meer tractie op vlak terrein en bij bergop rijden. Bij het remmen en zeker bij het afdalen heeft de 4X4 aandrijving geen enkel nut en zal de terreinwagen door z'n zwaarder gewicht een langere remweg hebben en minder stuurvast zijn. Winterbanden zijn dus geen luxe. Vaak zijn 4X4 al met standaard 'M+S (modder- en sneeuwbanden) uitgerust.  

Winterbanden laat je best op aparte (stalen) velgen leggen.
JUIST: de kostprijs van een gemiddelde set extra stalen velgen (± 260 euro), verdien je terug omdat de prijs van de bandenwissels (2x per jaar) gevoeliger lager ligt. Stalen velgen kunnen ook beter tegen winterse omstandigheden.  

Twee winterbanden volstaan.
FOUT: winterbanden op de aangedreven wielen alleen zijn niet voldoende. Dan heb je meer tractie voor- of achteraan, maar de wagen zal veel sneller uitbreken door het onevenwicht. Dat is ronduit gevaarlijk.  

Winterbanden zijn verplicht in Oostenrijk en Duitsland.
JUIST: in sommige delen van Oostenrijk zijn winterbanden verplicht. Duitsland verplicht voortaan elke automobilist z'n wagen aan te passen aan de weersomstandigheden, vooral wat banden en ruitensproeivloeistof betreft. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een boete van 20 euro. Dat loopt op tot 40 euro als je betrokken bent bij een ongeval of de weg blokkeert – omdat je niet vooruit komt op de sneeuw bijv. Je kan dus beter winterbanden voorzien als je door Duitsland moet vanaf november.  

Bron: HLN / ADAC  

Nog ff de knupper d'er in. Kan ook makkelijk want het kNMI heeft het eindelijk aangedurft een WEERALARM af te geven; dat doen ze tegenwoordig uit angst voor claims en klachten alleen nog maar in het weekend ;D

-D©©©L-

Citaat van: Lampje op 20-12-2009 11:43:07

In de tijd dat ik nog voor RAV-ijsselvecht werkte was er 1 oudere wagen standby die voorzien was van "illegale" ijsbanden.  :eusa_shhh: Speciaal voor het buitengebied.   ;D

tackle

Prachtig marketingartikel: Klopt

Bij koud-  en  nat weer, en bij een glad wegdek is het uitstekend RWVM (RemWegVerkortend Materiaal).

Hans

heb ik ergens beweerd dat het niet zinvol zou zijn? volgens mij niet.
Ik heb gezegd dat het mijn keuze is om niet mee te doen aan die winterbandenflauwekul. Bij nat weer is een profielband voldoende. Hoe warmer de band, hoe meer grip. De laminering van winterbanden is een pluspunt, het feit dat ze soepeler zijn bij koude ook.

Enne, limburg hoort niet bij nederland. Limburg is niet voor niets voorzien van een gouverneur.

V70geRwin

Citaat van: tackle op 20-12-2009 13:42:14

heb ik ergens beweerd dat het niet zinvol zou zijn? volgens mij niet.

Ik heb gezegd dat het mijn keuze is om niet mee te doen aan die winterbandenflauwekul.

???

Geertje

Citeerheb ik ergens beweerd dat het niet zinvol zou zijn? volgens mij niet.
Ik heb gezegd dat het mijn keuze is om niet mee te doen aan die winterbandenflauwekul.

Moet je zelf weten, het is jouw feestje jongen.
Zolang je met je zomerbandjes maar niet tegen de mijne aanschuift of anderen schade of letsel toebrengt. :eusa_hand:

Gr Geert