Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: rpakuypers op 22-12-2010 21:54:34
Citaat van: elianmars op 22-12-2010 21:21:06
Citaat van: rpakuypers op 22-12-2010 20:53:15
Durf wel bijna te stellen dat iedereen maar op zomerbanden moet gaan rijden want dan blijf je in ieder geval alert.

Groet,
Roger

Sorry, maar dat vind ik echt onzin.

Op sommige plekken is op het moment echt onmogelijk om op zomerbanden te rijden.
Bij ons in de wijk kan ik precies zien welke auto's zomerbanden er onder hebben liggen. Die komen namelijk totaal niet van hun plek.

Ik heb het ook gemerkt met de pick-up van de zaak. Zomerbanden en achterwielaandrijving (dubbel lucht). In de verse sneeuw is er geen centimeter mee te rijden.

Ik ben nu weer in België, waar ik, zelfs op winterbanden, van links naar rechts over de weg schuif, door natte sneeuwsmurrie. Ik zou iemand op zomerbanden wel eens een poging willen zien doen om überhaupt maar vooruit te komen in die zooi. Dat gaat echt niet lukken.

Ik weet niet hoe het er in Belgie aan toe gaat met sneeuwruimen, maar ik ben hier in Nederland nog nooit een plek tegengekomen waar ik niet kon rijden (ik kom natuurlijk niet door heel Nederland). Dat ik nu ook mensen zie rondrijden met zomerbanden en dan bijna apk-afkeur zie ik ook en dat is in mijn ogen zeker niet slim. Er zijn ook vast mensen die met winterbanden rondrijden die weinig tot geen effect meer hebben. Vandaar dat ik ook al eerder zei dat ik liever mensen om me heen heb rijden die op goede zomerbanden rondrijden en net als ik alert zijn dan die snelle types die vertrouwen op hun winterbanden en alle electronische "veiligheid" die tot een bepaald gebied is geprogrammeerd en op enig moment door toedoen van de bestuurder niet meer werken. Ik voel aan mijn eigen wagen of ik iets doe wat wel of niet kan en daar reageer ik dan meteen op, en dat bedoel ik met alert zijn.

Groet,
Roger

Ik ben nu weer in België, maar was vanmorgen nog in Nederland (waar ik woon). In Zevenhuizen, bij Rotterdam in de buurt.
Daar is het halve dorp echt onbegaanbaar met zomerbanden. Evenals de plaatsen daar omheen, trouwens.
Vanmiddag heb ik nog in mijn vuistje staan lachen om iemand die van de parkeerplaats probeerde weg te komen en steeds meer gas ging geven, wat uiteraard averechts werkt.

confruo

Ik heb nog nooit zoveel mensen zien duwen en trekken om de auto weer aan het rijden te krijgen als de laatste week.  Ik help dan zelf ook wel even mee om zo'n achterwiel aangedreven zomerbanden BMW uit het parkeervak de weg op , of voor het stoplicht vandaan te duwen.

rpakuypers

Daarom heb ik me ook beperkt tot Nederland want ik kan me voorstellen dat er in de ons omringende landen plekken zijn waar aangepast schoeisel absoluut nodig is. Van de andere kant weet ik van mijn vader die al 40 jaar buschauffeur is dat er in Zuid-Limburg en België heuvels zijn waar je zelfs met je nieuwe winterbanden niet tegenop komt en die op sommige momenten dus alleen maar begaanbaar zijn met kettingen.

Voor mij werken in ieder geval de Rain Expert banden prima en pas ik mijn rijstijl aan naar de weersomstandigheden. Ik heb enkele jaren met winterbanden gereden op een 940 en daar zat wel verschil in vanwege de achterwielaandrijving. Met de 850 en de V70 ploeg ik tot nu toe overal nog doorheen en zolang ik niet abrupt rem, stuurcorrecties doe of fiks accelereren gaat het prima.

Groet,
Roger

BenC70ES

Ik zie op je avatar ook wieldoppen als ik me niet vergis, daar ligt vast ook geen 225 sportband op, en dat maakt ook een gigantisch verschil.

Maar geloof ons maar dat winterbanden een nog gigantischer verschil zijn  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

M a r c

In winterse omstandigheden zijn winterbanden gewoon beter. Meer grip en dus minder glijden, meer controle en kortere remweg. Punt.

Iedereen die anders beweert l..lt uit zijn nek of is te krenterig om er geld aan uit te geven.

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

elianmars

Citaat van: M a r c op 22-12-2010 22:20:50
In winterse omstandigheden zijn winterbanden gewoon beter. Meer grip en dus minder glijden, meer controle en kortere remweg. Punt.

Iedereen die anders beweert l..lt uit zijn nek of is te krenterig om er geld aan uit te geven.

Ja, zo kun je het ook gewoon zeggen  ;D

reneetje

Klopt helemaal ,maar enige terughoudendheid is ook wel op zijn plaats .....

10 jaar terug reed er (bijna) geen mens op winterbanden en toen kwam je ook overal... :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

antraciet

Citaat van: reneetje op 22-12-2010 22:26:27

10 jaar terug reed er (bijna) geen mens op winterbanden en toen kwam je ook overal... :-\

Alleen 10 jaar geleden sneeuwde het niet zo hard  ;D

rpakuypers

Citaat van: BenC70ES op 22-12-2010 22:15:00
Ik zie op je avatar ook wieldoppen als ik me niet vergis, daar ligt vast ook geen 225 sportband op, en dat maakt ook een gigantisch verschil.
Maar geloof ons maar dat winterbanden een nog gigantischer verschil zijn  ;)

Ik zal niet ontkennen dat er bij sommige omstandigheden een winterband de voorkeur geniet. Tuurlijk heb ik bandenmaten 195 en 205 en daar ervaar ik geen probleem mee. Ik kan me ook niet herinneren dat ik ergens beweerd heb dat winterbanden totaal nutteloos zijn, echter voor de winterse omstandigheden die we hier doorgaans in Nederland hebben zie ik voor mijn persoon het nut niet.

Nogmaals, ik pas mijn rijden wel aan en als je toch lekker snel van A naar B wil proberen te komen dan moet je zeker winterbanden nemen. Tja, en als je vindt dat ik uit mijn nek zit te l*llen dan moet je dat zeker doen. Dus als we dan toch over veiligheid gaan praten dan moeten we met z'n allen aan de winterband en dan wordt de maximumsnelheid in ons land bij sneeuw/ijzel en mist ook maar meteen gehalveerd.

Groet,
Roger

Hans Duiven

De 'Rico' S70 heeft zomerbandjes en dat is nu zo glibberen en glijden dat het niet leuk meer is.
Vandaag de GTV met winterbanden meegehad naar Tynaalo en dan weet je weer precies waarvoor ze bedoeld zijn: Winterse omstandigheden.

Wat een grip in vergelijking met de zomerbanden,

Hans

Freakybaby

Met dit weer ben je met winterbanden in het voordeel. Natuurlijk zijn er heuvels die je ook niet met alleen winterbanden op komt. Maar er zijn al zat drempels waar je met zomerbanden niet over komt.
Vandaag heerlijk staan genieten van de mensen die de parking niet eens af kwamen, maar de realiteit is dat die mensen wel de weg verkloten. Want die komen ook de omhoog lopende afrit niet of nauwelijks op, en dus file. Of ze koppen de vangrail (haakse bochtje, afrit Breda-noord/Prinsenbeek vanuit het zuiden).

Kan je niet, wil je niet of durf je niet, blijf dan lekker thuis. Die 58 minuten over 7 km dinsdag komen niet door de gladheid, die komen door mensen en uitrusting die niet op de weg had moeten zijn op dat moment. Om dezelfde reden is de limiet van 50 actief geweest.. Zodat iedere mongool zich maar op de weg kon begeven. Niet doen, als je het niet kan gewoon thuis blijven/bus&trein pakken en de mensen die er wel geld en tijd in investeren niet lastig vallen. Vooral niet denken 'het gaat al hard genoeg, dus ik ga niet opzij'.

Tijdens een Maarts sneeuwbuitje heb ik ooit moeite gehad om de moerdijkbrug op te komen, op zomerbanden (te vroeg terug gegaan).. Ja die conti sport 2 zijn heerlijke banden, maar levensgevaarlijk met sneeuw of iets wat daar op lijkt.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ludo

Klopt helemaal.
Echter, waar vind je nog nieuwe zomerbanden met diezelfde kwaliteit als 10 jaar terug?.

M a r c

De laatste 2 jaar zijn echter de winterse periodes veel langer....  Wat ik ook zeg: "winterse omstandigheden". Wel goed lezen  ;)

info@europeantuning.nl

elianmars

M a r c

Citaat van: rpakuypers op 22-12-2010 22:29:18
Citaat van: BenC70ES op 22-12-2010 22:15:00
Maar geloof ons maar dat winterbanden een nog gigantischer verschil zijn  ;)

Ik zal niet ontkennen dat er bij sommige omstandigheden een winterband de voorkeur geniet. Tuurlijk heb ik bandenmaten 195 en 205 en daar ervaar ik geen probleem mee. Ik kan me ook niet herinneren dat ik ergens beweerd heb dat winterbanden totaal nutteloos zijn, echter voor de winterse omstandigheden die we hier doorgaans in Nederland hebben zie ik voor mijn persoon het nut niet.

Nogmaals, ik pas mijn rijden wel aan en als je toch lekker snel van A naar B wil proberen te komen dan moet je zeker winterbanden nemen. Tja, en als je vindt dat ik uit mijn nek zit te l*llen dan moet je dat zeker doen. Dus als we dan toch over veiligheid gaan praten dan moeten we met z'n allen aan de winterband en dan wordt de maximumsnelheid in ons land bij sneeuw/ijzel en mist ook maar meteen gehalveerd.

Groet,
Roger

Gaat niet over "snel" ergens komen maar "veilig"....  Heb je ooit winterbanden gehad?

info@europeantuning.nl