Schuren bij maximale stuuruitslag/ adres voor vervangen homokineet?

Gestart door merijn, 24-03-2008 15:44:21

Vorige topic - Volgende topic

merijn

Help!
De volvo 850 estate (95) waar ik eind van de week mee op skivakantie moet maakt een schurend geluid bij maximale stuuruitslag. Ik al wat op rondgekeken hier op het forum en kom tot de conclusie dat het waarschijnlijk een homokineet is.
Hoe bepaal ik of ik er nog mee op ski-vakantie (+- 2500 km) zou kunnen?
Of weet iemand een adres waar ik deze op 'zeer korte termijn' (i.e. deze week) kan laten vervangen in de omgeving van utrecht?

Alvast bedankt!

-D©©©L-

Loopt niet gewoon de band tegen het binnenscherm aan ? welke maat banden ligt er op ?

Marc O.

Een kapotte homokineet laat zich volgens mij horen door een tokkelend geluid. Een schurend geluid lijkt mij eerder te duiden op aanlopende banden of (maar dan is het eerder een krakend geluid) een droog staande stuuruitslagbegrenzer. Dat laatste laat zich verhelpen met een welgeplaatste klodder vet.
...The Nile isn't just a river in Africa...

merijn

Ok, bedankt! het schuren lag aan de bandenmaat, maar daarnaast heb ik een ander issue: op een oneffen weg kraakt/rammelt hij linksvoor wanneer ik een bocht naar rechts maak. Bij een bocht naar links heeft ie het niet.
Enig idee? stabilisator stang misschien? hoe check je dat en kan dat kwaad?

Freakybaby

Dat kan dan weer wel een HK zijn. Rammelt/kraakt ie als je een scherpere bocht maakt? (rotonde oid) of ook bij bijvoorbeeld een flauwe snelweg bocht?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

de boekhouder

Bij een bocht naar rechts is het de linker hk. en andersom. Je hoort 'm knakken bij halve stuuruitslag dus niet bij volledige (deze "wijsheid" heb ik overigens van Thuur, niet van mezelf, maar dat had je natuurlijk ook niet verwacht !   ;D  )
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Raoul

Citaat van: merijn op 24-03-2008 16:06:12
Ok, bedankt! het schuren lag aan de bandenmaat, maar daarnaast heb ik een ander issue: op een oneffen weg kraakt/rammelt hij linksvoor wanneer ik een bocht naar rechts maak. Bij een bocht naar links heeft ie het niet.
Enig idee? stabilisator stang misschien? hoe check je dat en kan dat kwaad?

Ik denk je stabilisatorstangetjes. Homokineten maken een snel tikkend geluid.

merijn

Een snel tikkend geluid is het niet. Het is meer een 'rammeltje'. Zijn versleten stabilisatiestangen 'gevaarlijk'? Hij stuurt namelijk nog wel prima, geen raar weggedrag en trilt niet op het stuur oid.

Raoul

Nee, bij normaal rijden is het niet echt gevaarlijk. Irritant wel.....

thuur

Citaat van: de boekhouder op 25-03-2008 13:08:45
Bij een bocht naar rechts is het de linker hk. en andersom. Je hoort 'm knakken bij halve stuuruitslag dus niet bij volledige (deze "wijsheid" heb ik overigens van Thuur, niet van mezelf, maar dat had je natuurlijk ook niet verwacht !   ;D  )

Je hoort hem wel knakken bij volledige stuuruitslag, maar als je stuuruitslagbegrenzers droog staan kun je niet horen of het nu de HMK is of de begrenzers ;)

Gr 8)

StefanCJ

Hier even dé opgraving van 2010.

Ik hoor het bij volledige stuuruitslag behoorlijk hard kraken in de auto (echt vrij hard). Is dit mogelijk de stuuruitslag begrenzer of maakt deze niet zo`n idioot hard lawaai?

Misha

Citaat van: StefanCJ op 11-12-2010 18:17:23
Hier even dé opgraving van 2010.

Ik hoor het bij volledige stuuruitslag behoorlijk hard kraken in de auto (echt vrij hard). Is dit mogelijk de stuuruitslag begrenzer of maakt deze niet zo`n idioot hard lawaai?
Nee, ook een droge begrenzer kan een enorme takkenherrie maken, alsof er echt iets niet in de haak is.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

StefanCJ

Mooi ... Dan ben ik weer een klein beetje gerust. Het klinkt écht beroerd. Maandag maar even wat kopervet halen, ben ik er weer even vanaf.

Thanks  ;)

StefanCJ

Over! Likje kopervet op de uitslagnokjes en weg met het gekraak.
Ik heb een pot die waarschijnlijk langer meegaat dan dat ik zal leven.  ;)