wielen "skippen"

Gestart door Laserblue, 26-03-2008 09:01:15

Vorige topic - Volgende topic

Laserblue

Als ik op een parkeerplaats bij stapvoets rijden scherp naar rechts stuur of achteruit naar links, dan "skipt" m'n rechter voorwiel. Als of deze de draai niet kan maken en er overheen geduwd wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee?  ???

Ik heb de garage de ophanging al laten controleren maar deze kon niks vinden..... :-\
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

reneetje

Contoleer je AWD systeem maar eens........... :-[

Heb je dit ook als je een rotonde vrij scherp instuurt
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Freakybaby

hier heb ik ook last van.. geen awd bij mij, maar ook met ingetrapte koppeling doet ie dat.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

thuur

Akkerman effect, vooral merkbaar op gladden ondergrond.

Gr 8)

Laserblue

Citaat van: thuur op 26-03-2008 09:19:19

Gr 8)

vertel eens wat meer over dat Akkerman (Jan?) effect? ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Misha

Citaat van: Laserblue op 26-03-2008 09:28:09
Citaat van: thuur op 26-03-2008 09:19:19

Gr 8)

vertel eens wat meer over dat Akkerman (Jan?) effect? ;)
Yes please, ik had het ook bij mijn 850 en ook bij de S70. Nooit al te druk om gemaakt, maar wel benieuwd..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

@®-

Dat heeft te maken met de toespoor van je wielen.

Doordat de straal in scherp insturen van de voorwielen niet gelijk met elkaar is, krijg je dus dat de wielen zich een beetje moeten wringen door de bocht.

Hier staat uitgelegd over wat het is:

http://www.muller.net/mullermachine/docs/ackerman.html

Teddy81

Is daar niets aan te doen dan? Mijn 850 heeft er geloof ik vooral last van als ik achteruit rij een parkeervak uit bijvoorbeeld.
Mijn vorige auto (480) had er ook last van, maar die daarvoor (740) niet.
Kan het niet ook wat te maken hebben met de aandrijfassen? Bijvoorbeeld homokineten die niet zo goed meer zijn? Dat denk ik namelijk misschien wel een klein beetje. ;)

thuur

De 200/700/900 serie heeft er juist meer last van. Het treedt inderdaad extra op bij achteruit inparkeren.

Zoals gezegd ligt het vooral aan de gladheid van de ondergrond.

Gr 8)

Marc O.

Ik heb het inderdaad ook. Vooral bij achteruit de oprit afrijden (bij natte ondergrond).
...The Nile isn't just a river in Africa...

Teddy81

Ik heb het nooit erg gemerkt bij de 740, maar ja, daar zaten wel meer rare geluiden in. Die auto was gewoon op.

Ik vind het altijd een vervelend geluid (en gevoel), maar ben wel blij dat het dus eigenlijk heel normaal schijnt te zijn. Hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken. ;)

elianmars

Ik had 't bij de 850 ook. Was bij mij het linker voorwiel dat voor mijn gevoel wegtrok/gleed bij wegrijden vanaf de parkeerplaats van mijn vorige huis.

jberg

ik heb t ook heel sterk, maar bij mij is het toegenomen na de montage van nieuwe banden, ik heb zelf t gevoel dat banden van een zachtere compound het minder doen

razorx

Citaat van: @®- op 26-03-2008 10:00:57

Doordat de straal in scherp insturen van de voorwielen niet gelijk met elkaar is, krijg je dus dat de wielen zich een beetje moeten wringen door de bocht.

Is het dan mogelijk dat dit effect versterkt wordt met bredere banden?

Als je naar de plaatjes in de link van @R- kijkt en je de banden even voorstelt als een potloodstreep tegen de assen zie je wat ik bedoel.

@®-

Citaat van: razorx op 27-03-2008 02:01:01
Citaat van: @®- op 26-03-2008 10:00:57

Is het dan mogelijk dat dit effect versterkt wordt met bredere banden?

Als je naar de plaatjes in de link van Thuur kijkt en je de banden even voorstelt als een potloodstreep tegen de assen zie je wat ik bedoel.
thuur  ???  ;D ;D ;D Ik praat niet zo raar als thuur (met zo'n zachte g)  ;D ;D ;D

Ja, wanneer je bredere banden monteerd kan het inderdaad erger worden omdat de straal dan groter wordt.