Radiator vervangen

Gestart door J a a p, 22-03-2008 12:22:57

Vorige topic - Volgende topic

J a a p

Ik heb gwoon gedaan wat er gezegd werdt op Volvospeed...Geen andere schroeven losgemaakt. Goed we zien wel. Het grootste werk is gedaan.
Wannabe C70 rijder.

J a a p

Ok hoe liep het af?

Toen ik op het werk was, hebben mn broer en mn pa de bout losgezaagd en een nieuwe bij garage Roest gehaald (zit hier 100 meter vandaan). Toen de radiator erin geklust. Na mn werk ben ik ook weer gaan helpen. We hebben toen vlot weer alle buizen en slangen aan kunnen sluiten. Starten maar! Sirect na het starten hoorden wen een raar geluid vanuit de motorruimte. Verbaast zeiden we niets en keken naar de auto. Langzaam zagen we een olie plas zich uitbreiden onder de auto. Gelijk de motor uitgezet en gekeken: De slang van de oliekoeler was losgeschoten! De slangenklem had toch zn beste tijd gehad.....

Omdat deze verbinding wel 100% goed moet zitten, hebben we besloten om de auto 100 meter verder naarRoest te slepen en Ricardo te vragen of hij die slang GOED wilde vastzetten. Zo geschiedde.

Ik hoor net van Bob dat hij nu alweer 3 liter koelvloeistof heeft moeten bijvullen. Het lijkt erop dat het euvel dus niet verholpen is. We hopen nog een beetje dat de koelvloeistof zich nog een beetje moet "zetten"....
Wannabe C70 rijder.

thuur

Ontluchten wil wel eens heel moeilijk gaan bij onze auto's. Mijn V70 is er ook niet zo happig op, laatste keer moest ie wel een half uur draaien en heb ik iedere dag van de week moeten bijvullen. Dat is al met al zeker meer dan 2 liter geweest, dus voorlopig zou ik nog niet in paniek schieten.

Gewoon in de gaten houden komende dagen.

Zat er wel nog voldoende olie in ???

En is het geluid gelokaliseerd?

Gr ;)

-D©©©L-

Ontluchten gaat heel simpel door:

• Bij de eerste vulling het expansie tankje tot bijna helemaal vol te doen
  • de motor stationair warm te laten draaien tot de fan aanslaat en dan stil te zetten. Je ziet dan dat ie vloeistof uit het reservoir neemt
  • Koffie gaan drinken (goed heet, en rustig drinken, thee mag ook)
  • Reservoir vullen tot 1 cm boven max
  • Na een lange rit en afkoelen weer op max zetten

Wat is er stuk gegaan ? De clip waarmee de leiding vast zit ?
Citaat van: -D©©©L- op 23-03-2008 13:56:47
Het kan verstandig zijn om meteen de rubbers + clips van de oliekoeler leidingen te verversen als je ze nu toch los hebt. Ook de bovenste koelwaterslang kan een "preventief vervangen" kandidaat zijn, de slangklemmen aan alle kanten sowieso.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 28-03-2008 21:04:03
Ontluchten gaat heel simpel door:

• Bij de eerste vulling het expansie tankje tot bijna helemaal vol te doen
  • de motor stationair warm te laten draaien tot de fan aanslaat en dan stil te zetten. Je ziet dan dat ie vloeistof uit het reservoir neemt
  • Koffie gaan drinken (goed heet, en rustig drinken, thee mag ook)
  • Reservoir vullen tot 1 cm boven max
  • Na een lange rit en afkoelen weer op max zetten

Niet bij die van mij hoor, zelfs de monteur van Hooftman gaf het op. ;D

Al heb ik het idee dat het na de koelsysteemflush wat beter gaat.

Gr 8)

J a a p

Citaat van: thuur op 28-03-2008 20:47:26
Ontluchten wil wel eens heel moeilijk gaan bij onze auto's. Mijn V70 is er ook niet zo happig op, laatste keer moest ie wel een half uur draaien en heb ik iedere dag van de week moeten bijvullen. Dat is al met al zeker meer dan 2 liter geweest, dus voorlopig zou ik nog niet in paniek schieten.

Gewoon in de gaten houden komende dagen.

Zat er wel nog voldoende olie in ???

En is het geluid gelokaliseerd?

Gr ;)

Dat geluid kwam vermoedelijk van de oliekoelerslang die eraf knalde. Verder waren er geen rare geluiden te horen gelukkig. We vonden het toch een fikse klus hoor, zo'n radiateur...maar goed we hadden het nog nooit gedaan.
Wannabe C70 rijder.