Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Maar dit keer wel met jullie eigen vrouw. ;)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Gus

Beste Jack,

Ik ben vandaag dus bij Yits geweest betreft het "klepprobleem". de kleppen zitten allebei los. Als ik met lopende motor met een tangetje het heveltje omhoog trek lukt dat. Het gaat alleen niet vanzelf. Mijn auto heeft een open luchtfilter. Misschien dat het ten koste gaat van de hoeveelheid vacuum ?

Jack v

Hoi Gus,

Ik had precies hetzelfde probleem. Ik heb een extra vacuumleiding vanaf de vacuumtoren met eenrichtingsklepje aan de leiding naar de solenoid gemaakt. Door de versnelde luchtaanzuiging ivm het openluchtfilter(denk ik) was er te weing vacuum.
Na de montage van de extra leiding was dit over en reageerd de vvis zoals hij moest doen.

Let wel dat je dus ook een eenrichtingsklepje gebruikt. Die zijn nog weleens op de sloop te vinden.

Mocht je foto's ervan willen hebben kan ik je die morgen wel even pb en.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Gus

Bedankt Jack, wil graag foto's zien. Of ik kan het originele luchtfilter terugplaatsen ?

jeroen74

Niet bekend zijnde met de 20V... is er geen klein buffervaatje dat vacuum 'opslaat'?

razorx

Citaat van: jeroen74 op 08-01-2012 09:39:46
Niet bekend zijnde met de 20V... is er geen klein buffervaatje dat vacuum 'opslaat'?
Klopt.

Al leek het gisteren met wat subjectieve tests dat er genoeg vacuum voorraad in het potje zit.

Met name het linker heveltje bij het spruitstuk gaat bij Gus heel zwaar.
Laten we hopen dat het het heveltje zef is dat wat WD40 behoeft en niet de andere optie van Wim.

jacar

Hoi Yits,

Ik heb al vaker info uit je blog gehaald en wilde even kwijt dat dit wel een hele mooie overzichtelijke infobron is. Ga zo door!

Jan

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ewout Schalkwijk

Ja, alleen jammer dat het geen 'N' info is... :evil:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Goedenavond!

Het is hier wat stil geweest. Deels door twee roffels die heel braaf naar hun baasjes luisteren, deels door een paar zware blessures die langzaam maar zeker voorbij gaan maar ook door gebrek aan gereedschap.

Mijn oude twee assteunen, el-cheapo, wilde ik niet meer mee werken. Die dingen hebben een mooie caravansteun bestemming bij Jack gekregen.
Op 10 december had ik Rodac steunen als aanvulling op mijn alu Sonic krik besteld. Ehh het duurde even. Normaal gesproken zou ik zo een bestelling, als het om werk gaat allang annuleren, maar ik vond het best zo.

Ik krijg steeds leukere korting bij de Brezan, en het gaf me ook de kans even echt aan herstel toe te komen.
Enfin ze zijn binnen, samen met een 2m stalen pijp. Het gerucht gaat dat een 2m stalen pijp een Asterix in een Obelix verandert. Ik geloof daar in.

Met die stalen pijp zal ik samen met die heerlijke Stahlwille hevel (rechts onder, veel plezier beleven.
Even over gereedschap en nu we toch duur doen: Ik begon ooit met een doppenset van de bouwmarkt. Gaat kapot, of je bouten.
Toen wat duurders: Consumentenlijn van Bahco, niet slecht. Ik heb nu twee spulletjes van Stahlwille, dit is echt andere koek.
Hoe het past, in je hand ligt een veel betere ervaring. Als ik heel onbescheiden advies mag geven: Koop meteen wat echt goeds.
Met een beetje mazzel heb je hier de rest van je leven plezier van. Daar is de prijs en de garantie ook naar.

Vrijdagavond nog even bezig geweest met het nieuwe moederbordje voor Saskia's Car PC. Dat topic zal ik niet meer vervuilen ik denk dat het meest relevante er wel in staat. Hier nog wat avond werk:

Het grootste deel van het weekend was ik bezig met een niet werkende klok (doorspoelmechaniek) van de WC, vier doorgerotte bevestigingsbouten van die zelfde WC. De voegen in de badkamer en de migratie van Sas en mij naar twee verse laptops.

Ach als je maar bezig bent, en techniek blijft techniek. ;)

Een fijne avond/nacht allemaal!

Nu even een lekker potje gekoelde lijnolie.
Proost!

Taranis

Citaat van: razorx op 22-01-2012 23:05:28
Met die stalen pijp zal ik samen met die heerlijke Stahlwille hevel (rechts onder, veel plezier beleven.
Even over gereedschap en nu we toch duur doen: Ik begon ooit met een doppenset van de bouwmarkt. Gaat kapot, of je bouten.
Toen wat duurders: Consumentenlijn van Bahco, niet slecht. Ik heb nu twee spulletjes van Stahlwille, dit is echt andere koek.
Hoe het past, in je hand ligt een veel betere ervaring. Als ik heel onbescheiden advies mag geven: Koop meteen wat echt goeds.
Met een beetje mazzel heb je hier de rest van je leven plezier van. Daar is de prijs en de garantie ook naar.

Ik ben het met je eens dat je op gereedschap niet moet bezuinigen omdat je daar vroeg of laat toch spijt van krijgt. Maar ik had zo'n mooie Stahlwille hevel aan Sbv kado gedaan nadat ik zijn inferieure Gedore gesloopt had, maar een pijp van 2 meter bleek ook voor een Stahlwille teveel. De garantie is dan wel weer perfect: je loopt binnen en 5 minuten later loop je met een nieuwe met nieuwe garantie weer naar buiten :)

Ergo: het kan veel hebben, maar ook Stahlwille kent z'n grenzen. Die lange pijp is teveel ;)

UserID6342

Het setje is erg mooi Yits, maar ook ik zou me bedenkingen hebben met die pijp icm dat wringijzer.  Misschien verstandiger om tzt eens een goed duims wringijzer te kopen, die zijn dikker en steviger als wat je nu hebt.  Daar kun je makkelijk die pijp opzetten zonder bang te zijn dat er iets breekt.  Ik gebruik hier net zo'n duims wringijzer van bijna een meter lang en zet er rustig 3 mtr pijp op als het echt los moet.  Trouwens, je kent ze ;D

razorx

Thanx heren, ik beloof jullie dat ik die Stahlwille niet zal kwellen!

razorx

Fred 414dkm, ashoezen vervangen volgens de as er uit methode
Goedenavond smeerpoetsen!

Wat begon als een mooie zaterdag ontwikkelde zich terwijl de tijd vorderde tot een dag vol merkwaardigheden en ergernissen.
Dit is een klus die ik niet als de leukste beschouw: Je wordt erg vies en glibberig.
Eerder heb ik de ashoezen (binnenste en buitenste) vervangen bij Nrfh. Toen dacht ik dat het handig was de hoezen van binnenuit te vervangen.
Zo hoeft de gevreedse dop 36 niet los. Wijzer geworden door die klus besloten dat het toch wat makkelijker werkt met de complete aandrijfas op de werkbank.

In vette letters, zie je de correcties achteraf waardoor dit een bruikbare how-to is, onjuistheden zijn verwijderd

Goed voorbereid met wet nieuw en fijn gereedschap ging ik aan de slag.
Lekkere werkhandschoenen met gevoel voor je vingertoppen:

Draai het stuur wat richting de kant van de los te halen as, maar niet volledig.

Geen zorgen bij onderstaand plaatje, ik ga met mijn hevel echt niet tot de max. Kost alleen wat minder kracht voor het revaliderende armpje.
Bandje mag wel wat lucht overigens.

Moer 36 was zo los.

Als je hiermee krikt kraai je het uit van plezier. Ook bij verlaagde auto's gaat hij er makkelijk onder.

Eén van de endlink kanten losmaken, scheelt later bij terugplaatsen van de onderkant van de veerpoot.
Doe dit wel met steun onder de draagarm, zodat de endlinkbout er recht uitgaat.

Onderkant veerpoot los.

Elektra draadje is niet nodig
ABS connector is inmiddels los. E.v.t. foutcodes reset ik later wel.

As voorzichtig uit de naaf tikken.

Het ging allemaal verdacht makkelijk, tot en met die as uit de naaf. Let op het kopervet.

Op bovenstaande foto zie je dat ik de fuseepen los heb gehaald. Doe dit niet, kost alleen maar extra moeite.

Kort duwtje op de as naar voren gevolgd door een "impuls" rukje naar achteren en de as lag uit de bak.
Oude hoezen er af geknipt.

Nieuw borgringetje op de as aan de bak-kant.

Vanaf dit moment besloten de goden van de onderwereld dat het voorbij was met de pret en werd de klus merkwaardig en minder leuk.

Normaal spreid je de borgring die de as aan de homokineet houdt en trek je de homokineet zo los. Zo ging het bij Nrfh.
Hier niet. Na veel gepier besloten de borgring aan een kant af te knippen en aan de andere kant met een tang uit de zitting te trekken.
Gelukkig brak hij niet halverwege, dan was ik thuis verder van huis. De as ging daarna "stroef" uit de homokineet.

Oud vet uit de homokineten en nieuw vet er in:

De nieuwe borgring bleek smalleer dan de oude. Of beter gezegd, de as die onder de GLT zat is niet standaard.
Dit uitte zich verder in niet goed passende ashoesklemringen e.t.c..

Ik zal dus op heel korte termijn voor grotere moeten zorgen. Noodgedwongen de ashoezen op twee plaatsen moeten vastzetten met, goede, tie wraps.
Zo hoort het niet en zo blijft het niet.

Dit plekje uiteraard ook schoon gemaakt.

Het had allemaal zo veel sneller kunnen gaan.
De te verwachten hindernissen waren er niet, maar wel heel anderen. Zo leer je je wagen kennen. ;)

Olie of vet kan ik niet meer zien, dus maar een Lekker Potje Grosch.

Proost!
Yits

-edit1- typo's
-edit2- correcties aan de hand van Dirk zijn aanwijzingen, zodat anderen geen onnodig werk doen.
-edit3- Officiëel hoor je na het monteren van de onderste veerpootbouten, je wagen uit te lijnen. Deze bepalen immers je camber.
Mijn ervaring is dat als je die op de halve millimeter nouwkeurig terugplaatst, er niets aan de uitlijning verandert is.