Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Begrijp ik het woord lineair goed Yits ?  Je moet dus sensoren hebben die een puls geven ipv een mate van geleiding ?  De meeste sensoren voor temperatuur zijn geleidesensoren, welke normaliter op de massa werken.  Is de tempsensor van ons ook, alleen de ECU zet deze om naar, meen ik, een pulssignaal.  Of zit ik er nu helemaal langs met mijn gedachten ?

razorx

Citaat van: Dirk342 op 14-07-2012 21:48:42
Begrijp ik het woord lineair goed Yits ?  Je moet dus sensoren hebben die een puls geven ipv een mate van geleiding ?  De meeste sensoren voor temperatuur zijn geleidesensoren, welke normaliter op de massa werken.  Is de tempsensor van ons ook, alleen de ECU zet deze om naar, meen ik, een pulssignaal.  Of zit ik er nu helemaal langs met mijn gedachten ?
Ehh nee: Wat ik bedoel is dat als b.v. de temperatuur verdubbelt de weerstand of spanning ook verdubbelt.
Dus als je een grafiek van de spanning of weerstand tegenover de temperatuur zou maken er een stijgende of dalende rechte lijn is.

Een frequentie zoals de ECU ons aanbied voor de kvs temperatuur is ook bruikbaar. Gelukkig is de frequentie daarvan omgekeerd recht evenredig met de temperatuur. Dus een rechte dalende lijn. Voor de kvs meting heb ik die frequentie in een spanning omgezet met het extra printje.

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 14-07-2012 21:58:39
http://www.ti.com/product/lm35 dit iets?
Een goede bekende van me. Zeer lineair en mits goed ingekocht betaalbaar. Ik weet alleen niet van zo een sensor bij een langdurig hoge temperatuur doet. Het andere nadeel van dat meestal TO-92 chipje is dat je die nog moet voorzien van een metalen behuizing om in je bak te draaien. Mooier zou een sensor zijn die al voorzien is van een metalen behuizing en met de juiste schroefdraad. Daarnaast geschikt voor automotive gebruik: Trillingsbestendig, lage hoge temperaturen en hoge omgevingsvochtigheid zijn geen kattepies. En per sé lineair. Anyway dank je. ;)

elmarconi

http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Documentation/Archiv/04_Sensors/Temperature_Sensors/PT100_M14.pdf

Maar da's quasi-lineair PT100. Constante 5V of 12V er tegenaan, dan kun je de stroom meten, V=IxR, maar dat hoef ik je niet uit te leggen...
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 14-07-2012 22:08:16
http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Documentation/Archiv/04_Sensors/Temperature_Sensors/PT100_M14.pdf

Maar da's quasi-lineair PT100. Constante 5V of 12V er tegenaan, dan kun je de stroom meten, V=IxR, maar dat hoef ik je niet uit te leggen...
Thanx Marco: Goede of beter gezegd heel goede tip.
PT100 heeft inderdaad het gedrag dat bruikbaar is.

Turbobiker

Citaat van: Ben op 14-07-2012 21:14:04
Lijkt me wel cool, een compleet digitaal dashboard in de 245  :eusa_whistle:

Komt aardig in de buurt: http://www.stackltd.com/display1.html

Is nog veel mooier spul te krijgen...
De Tussenpaus

razorx

Ik denk dat vier waarden leuk zijn om continu in de gaten te houden:
Kvs temp
Bak temp
Olie temp
Accu spanning

en eventueel een vijfde: Oliedruk. Of die i.p.v. accu spanning.

Vier zijn er met twee paneeltjes te doen. Jack, ik wil geen claim leggen ;) , is creatiever qua inbouw ideeën. Daarnaast kan het veel strakker dan zoals ik het heb gedaan. Het mooiste zou het zijn als het echt past. Ik bedoel dat je geen roostertje meer ziet. De plek voor de schakelaars smeekt er om en daar zou je veel strakker kunnen inbouwen, maar de meeste van ons zullen niet drie vrije slots hebben.

Waar oh waar dat tweede paneeltje? Radio/Navigatie is natuurlijk dubbeldin dus daar is geen plek.

arjen850

Hmm, kan ik mijn nieuwe oude nog inruilen Yits? :D

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

arjen850

razorx

Citaat van: arjen850 op 14-07-2012 22:57:33
Citaat van: Jack v op 14-07-2012 22:53:52
:eusa_think:

Snap ie et niet jongen? ;D
Het lampje ging bij mij ook maar langzaam aan. ;) Maar aanpassen kan.

Om de discussie nog even op gang te houden:
Citaat van: razorx op 14-07-2012 22:46:47
Ik denk dat vier waarden leuk zijn om continu in de gaten te houden:
Kvs temp
Bak temp
Olie temp
Accu spanning

en eventueel een vijfde: Oliedruk. Of die i.p.v. accu spanning.

Vier zijn er met twee paneeltjes te doen. Jack, ik wil geen claim leggen ;) , is creatiever qua inbouw ideeën. Daarnaast kan het veel strakker dan zoals ik het heb gedaan. Het mooiste zou het zijn als het echt past. Ik bedoel dat je geen roostertje meer ziet. De plek voor de schakelaars smeekt er om en daar zou je veel strakker kunnen inbouwen, maar de meeste van ons zullen niet drie vrije slots hebben.

Waar oh waar dat tweede paneeltje? Radio/Navigatie is natuurlijk dubbeldin dus daar is geen plek.

Jack v

Citaat van: arjen850 op 14-07-2012 22:57:33
Citaat van: Jack v op 14-07-2012 22:53:52
:eusa_think:

Snap ie et niet jongen? ;D
tuurlijk wel mijnheer , maar ik al bezig om er wat leuks en zo voor te bedenken.

;)
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Oeps, als we de goede sensors kunnen vinden hiervoor kun je mij noteren voor 2 meters ;D

Eentje voor de T-5 met bak en olietemperatuur.
Eentje voor de 760 met oliedruk en olietemperatuur.  De laatste omdat de meter gebruikt zoals in de 760 volstrekt onbetrouwbaar is.

Zijn de sensors van Raid hiervoor bruikbaar ?

KIM

Ik dacht dat de paneeltjes meerdere waarden konden weergeven door van scherm te switchen...
Is er ook een nummerieke waarde weer te geven?