Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: KIM op 11-02-2013 22:40:56
Citaat van: maartendeb op 11-02-2013 21:12:34
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 11-02-2013 20:56:42
Werkt die short fuel trim bij stationair ook? (Als ik stationair van lpg naar benzine overschakelt, daalt mijn toerental even, om daarna weer naar de 850 toeren terug te keren. Is deze trim dan ook aan het werk?) Ik zal niet verder vervuilen ;).  

Ja werkt stationair ook.

Er is een aparte STFT en LTFT voor zowel nullast als voor deellast.
Daar kom ik helaas nog niet bij.

-edit- wel bij de deellast maar niet bij de nullast.

KIM

Hij kan ook een foutcode zetten op nullast (= stationair). Dan moet er ook een FT regeling zijn.
In ieder geval bij Motronic 4.3

Marc O.

Citaat van: viking_in_shorts op 11-02-2013 15:34:34
Citaat van: Marc O. op 11-02-2013 09:52:53
Dit zijn mijn verbruikscijfers:
http://i747.photobucket.com/albums/xx117/Onrust-Volvo/D3796040-2003-4B41-94A2-8D65EA2D6C38-544-000000381D44DB4D_zps4478c810.jpg

Midden boven het gemiddelde verbruik over de laatste tankbeurt. Behoorlijke schommelingen, terwijl mijn rijstijl relatief constant is en de ritten die ik rijd eveneens.

Welke app is dat?

'Brandstof verbruik'. Geniale naam, nietwaar? ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

petrolhead

Nee. Brandstof gebruik klinkt positiever. Maar dat bedoelde je niet. :eusa_whistle:

MVeldhuis

Yits ik heb ff een test gedaan en de mijne zit ook zo rond de 8ltr per 100km bij een snelheid van 100km/u, dit heb ik 2 kanten op gemeten.
Eigenlijk fluctueert ie tussen de 7,5 en 8,5 door wiebelende CC en gasvoet maar gemiddelt zal het 8 zijn gok ik.

razorx

Dank je Matthijs. Dit is inderdaad de waarde die het ongeveer hoort te zijn bij deze temperatuur (rond het vriespunt).
Ik ben niet zo'n avond en donkersleutelaar, zeker niet bij deze koude. Ik sta dus te trappelen tot het zaterdag is om mijn check lijstje af te werken.

razorx

Goedenavond!

Niet heel veel nieuws:
Van het weekend ga ik kijken wat de oorzaak van de gastoevoer restrictie is bij de R. Het traject had ik al eerder beschreven.
De carputer gaat weer terug in Nrfh die nu van Saskia is, zij vindt het het fijnst werkende systeem.

Ik zit met twee andere fijne systemen: Grom USB, voor de audio naar de weetikveelnogwat premium sound system en een fijne parrot. Ok de telefoon. Net een HTC Desire X gekocht. Zinnige prijs en beschaafd stroomverbruik. Dus die moet ergens "hangen". Houdertje van Brodit besteld, met lader. Mag de telefoon meteen aan de Grom audio.

Wat blijft over: Samsung Tab 2 7 inch en een Parrot Asteroid single din beiden schoon geconfigureerd. Bij interesse stuur een PB.

Ach omdat ik het niet kan uitstaan dat het 's avonds koud en donker is moet je wat.
Een opgeschoonde wat rustiger interface voor Torque Pro. Screenshot even binnen en droog gemaakt. Let wel op een aantal waarden zijn berekend en niet direct gemeten. Ze werken allen wel. Mooi setje bij elkaar en niet zo een opdringerig beeld.

Het lijkt er sterk op dat Andoid 4.0.3 problemen geeft met Torque Pro en de bluetooth verbinding, en 4.0.4 niet. Met de Gingerbread (2.nogwat) versies van Android heb ik geen ervaring. Met de HTC en de Galaxy Tab werkt het goed. Beiden 4.0.4

Als ik mogen een veilig moment heb voor een real time screenshot maak ik die.

Ries van de Zilverschuit

Is dit een plaatje van een smartphone of een tablet? Ga hier toch eens serieus naar kijken. Vooral die fueltrim intrigeert me zeer. Heb nog een tuningsprobleem op lpg op te lossen namelijk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 14-02-2013 23:31:58
Is dit een plaatje van een smartphone of een tablet? Ga hier toch eens serieus naar kijken. Vooral die fueltrim intrigeert me zeer. Heb nog een tuningsprobleem op lpg op te lossen namelijk.
Vanaf een HTC smartphone (Desire X relatief goedkoop en wat beter dan het gemiddelde). Vanuit de Galaxy Tab werkt het ook. Let Wel op: Werkt alleen vanaf Motronic 4.4. Denso weet ik niet maar geef het een goede kans.

Ries van de Zilverschuit

Zit hier ook Motronic 4.4 in. Torque Pro geeft toch meer info dan Vol-FCR.

En de foutcodes, die geeft-ie door via de universele notatie toch en niet volgens de notatie, zoals je die in Vadis aantrekt? En vermeldt de foutcode ook nog wat er mis is met het signaal bijvoorbeeld? Te hoog, te laag of ontbrekend, conform de foutcode-info van Vadis? Doet Vol-FCR en Brick-Diag niet namelijk.

razorx

Je krijgt inderdaad de standaard P codes. Keurig met toelichting.
Ik heb nog niet geprobeerd andere units zoals b.v. de ABS te koppelen via het PID.
Hieronder zie je een realtime screenshot:

Je moet dit scherm als bestuurder niet kunnen zien tijdens het rijden. Je let echt niet meer op de weg. ;)
De screenshot is overigens gemaakt op een parkeerplaats.

razorx

Let wel even op met bovenstaande plaatjes: Waar komen ze vandaan en wat heet ze geïnterpreteerd. Een waarde is geen absolute werkelijkheid.
Helpt je een beetje bij diagnose. ;)

razorx

TT 267dkm, onderzoek Long Term Fuel Trim waarde op 15,6%

Goedenavond!

Van er is wat dat, naar dat is er wat.

Even kort wat hieraan vooraf ging: Een LTFT waarde van 15,6 op LPi en niet op benzine.
Die waarde wordt veroorzaakt door een afgeknepen LPG toevoer. Ergens. Eerst maar eens kijken aan welke kant het ligt. Aan de tankzijde tot en met het koppelstuk of aan de injectorkant.

LpiDiag gaf dit bij stationair.

Normaal toerental pomp. Gasdruk bij het koppelstuk 10Bar. Wat meteen opvalt als je aan een andere wagen hebt gemeten is het grote verschil in injectietijd tussen benzine en gas, niet goed. Op het volgende plaatje zie je dat nog mooier:

Mooi. Blijven alleen nog de injectoren en de uitstroompijpjes over. Of beiden. Vervolgend de LPi injectoren losgehaald. Gebruik voor het lostrekken van het ringetje de bovenkant van de injector niet als hevel.

Hieronder zie je de injectorhouders met de mondstukjes. Je kan nog net het markeringsstreepje zien dat de richting van de uitstroom aangeeft.

Die mondstukjes krijg je er niet zomaar uit. Hier zie je het mondstukje van cilinder 4 die wat losser zat. Onder aan de zijkant zit de uitstroomopening.

Bij dit exemplaar was het teflon van die opening tamelijk vergaan en verstopte de boel ietwat. Hieronder zie je de binnenkant van zo'n uitstroompijpje.

Verwacht nou niet dat je ze heel uit de metalen omhulling krijgt. Het is theoretisch mogelijk maar mij niet gelukt. Geeft niet ik moet toch op zoek naar verse.

Als ik die heb kan ik kijken of dit het enige was of dat de injectoren nog aandacht nodig hebben.

-edit- Tot ik de nieuwe mondstukjes heb maar geen LPG, dus op naar de lijnolie!
Proost!

Yits.

Ries van de Zilverschuit

Is de maximale lamdaspanning niet aan de lage kant?  Die zou toch 0,9 moeten zijn?

Boeiende ontwikkeling weer!

Edit: spanning aangepast.

jeroen74

Dat is de sensorspanning, niet de Lambda waarde zelf.