Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

dbs1

Citaat van: razorx op 11-02-2013 20:14:57
Dank u allen oh ridders van het mileudelict!

Het verbruik over een tank gemeten is voor diagnose niet zo interessant. Wat wel interessant is de meting van het actuele verbruik over de bc. Het mooie van deze waarde is dat dit het berekende verbruik is. Aan de hand van de injectortijden wordt het verbruik berekend.

Dit, hoort plm. 8 liter per 100km bij een constante snelheid te zijn. Mag ietsje minder. Geen wind en een vlak landschap. Turbo of non turbo maakt hier niet zo veel uit. Een grote afwijking hiervan is een indicatie dat er iets niet in orde is. Houdt wel rekening met de factor temperatuur. Nu rond het vriespunt. In de zomer zal deze waarde wat lager zijn.

Vanmiddag had ik het geluk op de snelweg een leuk testje te doen. Bij een constante snelhein van 100 kwam ik op LPG op een verbruik van 10 liter per 100km. Let wel het berekende verbruik. Toen ik overschakelde naar benzine daalde dat vrij snel naar 8 liter per 100km is. Zeg maar de normale waarde. Dit snelle laten inkorten van de injectietijden gebeurt met de Short Term Fuel Trim.

Door bovenstaande kan ik concluderen dat de LPi doorstroom te laag is. Dit kan zijn door brakke injectoren, een toch nog niet goede pomp of de plunjer van de LPG afsluiter (onder de kap) die niet lekker open gaat. Om maar wat te noemen. Een verkeerd geprogrammeerde LPe kan natuurlijk ook. Aangezien ik voornamelijk op LPG rijd, corrigeert de ECU dat door de LTFT na verloop van tijd te verhogen.

Duidelijk is het dat deze wagen op LPG even geen vollast mag zien totdat ik het probleem opgelost heb. Klinkt raar, maar ik heb hier lol in en nog geen vieze handen, maar wel een stapje verder.

Nieuwsgierig geworden door dit verhaal ook deze test maar eens gedaan (MY98 V70R LPI).
Bij constant 100 op cc schommelde de bc tussen 7 en 7.7 l/100 km op LPG.
Overschakelen naar benzine leverde een lichte stijging op naar 7.9 - 8.4 l/100km.
Temperatuur was -1.

Excuseer mijn gebrek aan kennis, maar je spreekt over 10 l/100 km voor LPG en een daling naar 8 l/100 km voor benzine. Dus op LPG is het verbruik hoger dan op benzine. Hoe moet ik dat rijmen met een probleem met de doorstroming? LPG-verbruik is toch altijd hoger dan benzineverbruik? Ik maak me eerder zorgen over het feit dat mijn bc een lager verbruik op LPG aangeeft dan benzine  :-\
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

razorx

Een kleine verduidelijking: Bij mij denkt de bc dat het verbruik op LPG hoger is. Dit is zeker op LPi een indicatie voor een slechte doorstroom.

Ik zal je uitleggen waarom.
De ECU ziet aan de hand van de sensoren dat het mengsel op LPI te arm is. Dit corrigeert hij door eerst de Short term Fuel Trim bij te stellen. Houdt deze situatie langer aan, zal de ECU de Long Term Fuel Trim stapje voor stapje verhogen tot de STFT 0 is.

Door die verhoogde Fuel Trim, zullen de injectietijden omhoog gaan.

Hierdoor denkt de bc dat het verbruik hoger is.

Zo heb je met het meten van het actuele verbruik op een vlak stuk zonder tegen of meewind bij 100km/h een indicatie voor eventuele problemen..

Beter is het de LTFT en de STFT zelf te meten als je Motronic 4.4 of nog moderner hebt. Het verschil in injectietijden (LPiDiag) tussen LPi en benzine is ook een handige indicatie.

dbs1

Bedankt voor de heldere uitleg, ik ben weer wat wijzer geworden.
Bij mijn V70 is het dus een indicatie voor een goede doorstroming, maar een AFR staat desalniettemin nog op het programma.

Hopelijk kun je de fout in jouw LPI systeem snel traceren, kun je ook eens goed gas geven  :D
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Ries van de Zilverschuit

Ik heb ook maar zo'n dongle besteld in China en een Android 4.0-toestelletje bij - niet lachen - de Aldi gehaald. Die fuel trims wil ik nu ook wel eens zien. Zegt eigenlijk wel veel over hoe gezond je motor ademt. Nu maar hopen dat het bij mijn '97'er met eveneens Motronic 4.4 ook werkt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

StefanCJ

Ik heb in Taiwan ook maar een USB dongle besteld, zal wel ff duren voordat 'ie binnen is. Ik ben toch ook wel nieuwsgierig geworden  :eusa_think:.

razorx

Let even op: Android 4.0.3 gaat niet altijd even goed met die usb dongle om.
4.0.4 wel.

razorx

Zo de uitstroompijpjes voor de LPi zijn binnen. 25 mm 90 gaden.

De rest van wat ik wil vervangen zal van ABK Autogas vandaan komen. www.abk-autogas.nl
De eerste indruk van die zaak is erg goed. Ze hebben meer dan op de website staat en doen moeite voor je met uitzoeken en controleren. Wat ze niet hebben willen ze ook nog eens voor zorgen.  :eusa_clap:

Hopelijk is alles van het weekend binnen, kan ik lekker aan de slag.

Vier van de vijf uitstroompijpjes laten zich moeilijk verwijderen. Hier maak ik met tap 6 een daad in om er een bout in te draaien. Zo heb ik wat mee grip om die pijpjes er uit te trekken. -edit werkt niet handig.
In principe kan er geen tapgruis in het inlaatspruitstuk komen want uitstroompijpjes zijn dicht aan de onderkant en hebben alleen een klein gaatje van 1 mm aan de zijkant. Als ik niet te ver doortap is er niets aan de hand.

V70geRwin

abk is zeker ok.
meerdere keren geweest met mijn vorige turbo.
fans van brc installaties.

KIM

Uitstroompijpjes zijn toch van kunststof?
Kunststof in de verbrandingsruimte lijkt mij niet zo'n probleem, mocht het toch gebeuren.

razorx

De buitenkant is van messing. Daarin zit een teflonpijpje.

Dan heb je eventueel nog de "extensies" tegen het hikken. Dit zijn vaste buisjes van metaal of flexibele van ???.
Bij onze roffels zitten die er niet in. -edit- Ik bedoel die van Saskia en mij.

razorx

Na wat speurwerk kwam ik op deze lijm voor de houders van de injectoren voor de LPi:
Loctite 9466, Dit is wat in de Vialle servicelijst van onderdelen staat.

Eén injectorhouder is wat wiebelig.

Meteen maar even alles aanpakken.

KIM

razorx

jeroen74

Komt met zo'n mooie spiraalmengtube en heb je ook een Loctite 96001 dispenser tool voor nodig. Lijkt me een duur grapje voor dat hele kleine beetje dat je nodig hebt :)

razorx

Citaat van: jeroen74 op 21-02-2013 22:15:37
Komt met zo'n mooie spiraalmengtube en heb je ook een Loctite 96001 dispenser tool voor nodig. Lijkt me een duur grapje voor dat hele kleine beetje dat je nodig hebt :)
Voor 18 euro excl. plm 8 euro aan B.T.W. en verzendkosten ben je klaar. 50ml. De spiertjes vervangen de dispenser en anders wat slims verzinnen. ;) De mengsnuit zit er al bij.